سهم ۸۵ درصدی روس‌ها در تأمین فاینانس برقی ۱٫۶ میلیارد دلاری

 روسیه در ایران نیروگاه می‌سازد سهم ۸۵ درصدی روس‌ها در تأمین فاینانس برقی ۱٫۶ میلیارد دلاری حضور خصوصی‌ها در اجرای پروژه‌ها سیاست اصلی حوزه آب و برق شود گروه انرژی- وزیر نیرو و وزیر انرژی روسیه با امضای یادداشت تفاهمی در زمینه احداث یک نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی حرارتی با یکی از شرکت‌های مجرب روسی توافق […]

 روسیه در ایران نیروگاه می‌سازد

سهم ۸۵ درصدی روس‌ها در تأمین فاینانس برقی ۱٫۶ میلیارد دلاری

حضور خصوصی‌ها در اجرای پروژه‌ها سیاست اصلی حوزه آب و برق شود

گروه انرژی- وزیر نیرو و وزیر انرژی روسیه با امضای یادداشت تفاهمی در زمینه احداث یک نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی حرارتی با یکی از شرکت‌های مجرب روسی توافق کردند.

حمید چیت‌چیان در حاشیه آیین امضای یادداشت تفاهم همکاری با الکساندرنوواک، وزیر انرژی روسیه در زمینه احداث نیروگاه حرارتی گفت: این یادداشت تفاهم در زمینه احداث یک نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی حرارتی با یکی از شرکت‌های مجرب روسی امضا شده است.

وزیر نیرو با بیان این‌که این نیروگاه شامل ۴ واحد ۳۵۰ مگاواتی در استان هرمزگان است افزود: همچنین صحبت‌های اولیه‌ای در زمینه احداث نیروگاه برق آبی صورت گرفته که البته هنوز در مراحل اولیه است.

این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: ارزش سرمایه‌گذاری انجام شده در این نیروگاه حدود ۱٫۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

محسن‌طرزطلب در درباره جزییات قرارداد ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی روس‌‌ها در ایران که دیروز میان وزیر نیرو و وزیر انرژی روسیه امضا شد، به فارس گفت: ارزش این قرارداد که به روش فاینانس خارجی است، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که ۸۵ درصد این مبلغ را روس‌‌ها و ۱۵ درصد را وزارت نیرو تأمین خواهد کرد.

طرزطلب با اشاره به موافقت وام اعطایی روسیه به ایران ادامه داد: مجوزهای لازم برای اعطای وام صورت گرفته است، بنابراین قرار است شرکت «تکنوپروم» روسیه ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی را در هرمزگان به شکل کلید در دست احداث کند.

برنامه‌ریزی برای ساخت ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید

وی با بیان این‌که از ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاهی که قرار است تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد، هم اینک ۱۰۴۰ مگاوات نیروگاه وارد مدار شده است، تصریح کرد: عملیات اجرایی ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش دولتی و خصوصی از ابتدای امسال آغاز شده و برای ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه دیگر نیز برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی ادامه داد: برای ادامه عملیات اجرایی نیاز به ۸٫۵ میلیارد دلار اعتبار داریم تا بتوانیم این طرح‌‌ها را به انجام برسانیم.

خلق منابع مالی جدید در صنعت آب و برق

همچنین وزیر نیرو با اهمیت تلقی کردن جایگاه خصوصی در اجرای پروژه‌ها بیان کرد: خلق منابع مالی جدید و مشارکت دادن بخش خصوصی در اجرای طرح‌‌ها بایستی در مرکز سیاست‌های جدید شرکت‌های آب و برق و فاضلاب قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی اعلام کرد اجرای قرارداد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی روسیه در ایران تا دو ماه دیگر آغاز می‌شود و روس‌‌ها ۸۵ درصد منابع مالی آن را تأمین مالی خواهند کرد.

به ‌گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پاون، حمیدچیت‌چیان، گفت: در روزهای باقی‌مانده تا آغاز سال جدید باید سعی کنیم تمامی طرح‌هایی را که به نوعی امکان بهره‌برداری دارند را به سرانجام رسانید.

وی افزود: طرح‌های بی‌شماری در صنعت آب و برق وجود دارند که در مرحله انتهایی خود هستند و امیدواریم با تدبیر و خلاقیت مدیران ارشد شرکت‌ها به بهره‌برداری برسند.

وی تصریح کرد: همواره باید مراقب خدماتی بود که در این صنعت به مردم ارایه می‌شود و نباید اسباب نگرانی و رنجش مردم در این صنعت راه یابد.

وزیر نیرو گفت: نحوه تعامل با مشترکین بایستی براساس رعایت اخلاق حسنه اسلامی و به دور از رنجش خاطر مردم صورت گیرد. ما باید توجه داشته باشیم که قرار گرفتن در مسؤولیت‌های کنونی تنها یک امتحان و موهبت الهی است که باید آن را در راستای خدمت به بندگانش به‌کار گرفت.

چیت‌چیان ادامه داد: صنعت برق مرتباً در حال تغییر است و تحولات زمانه نیز گواهی بر این امر است و این مسأله به فعالان صنعت مسأله مهم آموزش‌های ضمن خدمت را گوشزد می‌کند.

وی تأکید کرد: ذات انسان دائماً نیازمند یادگیری است و سنت پیامبران هم بر این مسأله بنا نهاده شده است و این امر بیانگر اهمیت مسأله آموزش است و باید به آن توجه جدی داشت.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بسیاری از ردیف‌های بودجه مربوط به صنعت برق در لایحه بودجه ۹۶ کاهش یافته است و این مسأله تلنگری است برای شرکت‌های استانی در این صنعت که بایستی برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی خود بایستی به سراغ منابع جایگزین از جمله جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بروند.

 

وی تصریح کرد: خلق منابع مالی جدید و مشارکت دادن بخش خصوصی در اجرای طرح‌‌ها بایستی در مرکز سیاست‌های جدید شرکت‌های آب و برق و فاضلاب قرار گیرد.