آییننامه واردات خودروهای نو توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد. تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۰/۱۰/۱۴۰۲ هیئت وزیران درخصوص «آییننامه واردات خودروهای نو» طی نامه شماره ۱۹۳۳۷۸ در تاریخ ۲۳/۱۰/۱۴۰۲ توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد. به گزارش مناقصهمزایده، در این بخشنامه آمده است: هیئت وزیران در جلسه ۱۰/۱۰/۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت صنعت،معدنوتجارت و به استناد […]
آییننامه واردات خودروهای نو توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد. تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۰/۱۰/۱۴۰۲ هیئت وزیران درخصوص «آییننامه واردات خودروهای نو» طی نامه شماره ۱۹۳۳۷۸ در تاریخ ۲۳/۱۰/۱۴۰۲ توسط معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد. به گزارش مناقصهمزایده، در این بخشنامه آمده است: هیئت وزیران در جلسه ۱۰/۱۰/۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت صنعت،معدنوتجارت و به استناد اصل یکصدوسیوهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن، آییننامه واردات خودروهای نو را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۲- به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل کارگروهی متشکل از وزرای صنعت،معدنوتجارت، رئیس کارگروه و امور اقتصادی و دارایی و رؤسای بانکمرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور بنا به ضرورت و براساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، به صورت سالانه سقف واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین مینماید. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن موافقت بانکمرکزی باشد، با تأیید وزرای عضو آن با رعایت ماده (۱۹) آییننامه داخلی هیئت دولت انجام میشود. تبصره سالانه درصدی از میزان ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزاد تجاری – صنعتی تخصیص مییابد.
ماده ۳- منابع ارزی مورد نیاز این آییننامه با رعایت ضوابط ارزی بانکمرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات سرمایهگذاری خارجی با اولویت حملونقل عمومی با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانکمرکزی تأمین خواهد شد.
ماده ۴- ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آییننامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع میباشد ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.
تبصره ـ صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آییننامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت و رعایت ماده (۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ است.
ماده ۵- ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر است:
۱- خودرو با کارکرد کمتر از (۹۹) کیلومتر براساس نام تجاری و نوع (مدل) با نوع (مدل سال خودرو کمتر از یک سال براساس ویژگی کاراکتر) مرتبط در شماره شناسایی خودرو (وی)ایان در زمان ورود به کشور تعیین میگردد.
۲- اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران براساس یکی از شرایط زیر:
الف – مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحهگذاری تأیید نوع وجود داشته است.
ب- خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو دبلیو ویتیای مندرج به روی پلاک (پ) خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک اروپایی (سیاسی) شناسایی باشد.
ت- خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (جیسیسی) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیجفارس (جیاس (أ)) باشد.
ث- خودرو دارای تأییدیه کشور چین (سیسیسی) باشد.
ج- خودرو دارای تأییدیه اوراسیا (ایایسی) باشد.
چ- سایر استانداردهای کشور مبدأ با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران تبصره ـ موارد فوق بهعنوان استانداردهای کشور مبدأ محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آییننامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعملهای مرتبط سازمان ملی استاندارد، ایران جایگزین استانداردهای مرتبط میگردند.
۳- رعایت استانداردهای آلایندگی که در جدول ماده (۴) آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک تعیین شده است.
۴- واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد با شرکت خارجی اصلی با واسط دارای تفویضنامه از شرکت اصلی ممهور به مهر اتاق بازرگانی کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور که به تأیید وزارت سازمان توسعه تجارت ایران رسیده باشد و رعایت مفاد آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو موضوع تصویبنامه شماره ۷۴۱۵ ت ۵۱۶۸۱ هـ مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۵ راجع به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش که به تأیید وزارت رسیده باشد، است.
۵- مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودروی وزارت است
تبصره ـ سرمایهگذاری در یکی از موارد زیر میتواند از مصادیق انتقال فناوری محسوب شود که باید میزان سرمایهگذاری انجام شده معادل سیدرصد (۳۰) سود حاصله باشد و اسناد مثبته آن به تأیید معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور برسد. همچنین اولویت سرمایهگذاری در حوزههای مرتبط با برقیسازی اتصالپذیری خودروهای خودران و حملونقل اشتراکی خواهد بود.
آییننامه واردات خودروهای نو ابلاغ شد
۶- صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان براساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری موضوع ماده (۴) آییننامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویبنامه شماره ۴۶۴۴۳ ت ۵۱۵۵۹ ه مورخ ۲۳/۴/۱۳۹۵ و اصلاحات بعدی آن انجام میشود.
۷- ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سیسی ممنوع است.
ماده ۶- ارزش خودروهای وارداتی به شرح زیر است:
۱- واردات خودروی سواری با قیمت زیر بیست هزار (۲۰,۰۰۰) یورو (فوب) مجاز است. اولویت واردات با خودروهای اقتصادی کمتر از ۱۰ هزار (۱۰٫۰۰۰) یورو) است.
۲- واردات خودروهای سواری برقی تا زیر چهل هزار (۴۰٫۰۰۰) یورو مجاز است.
۳- واردات خودروهای سواری به مناطق آزاد تجاری – صنعتی مشروط به واردات خودروهای ترکیبی و برقی تا زیر چهل هزار (۴۰٫۰۰۰) یورو در چارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و این آییننامه مجاز است.
تبصره ـ بهازای اخذ مجوز پلاک ملی و واردات خودروی کارکرده مناطق مذکور برای هر دستگاه خودرو که در چارچوب بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور وارد سرزمین اصلی میشود واردات یک دستگاه خودروی سواری احتراقی به منطقه آزاد تجاری صنعتی در چارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و مواد مربوط در این آییننامه مجاز است.
ماده ۷- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی براساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ است.
ماده ۸- سود بازرگانی واردات خودرو با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور بهگونهای تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد که ضمن تسهیل واردات خودروهای اقتصادی و زیر بیست هزار (۲۰,۰۰۰) یورو، سود بازرگانی خودروهای با محدوده قیمتی بالاتر از بیست هزار (۲۰٫۰۰۰) یورو بیشتر از تعرفه تعیین شده در کتاب مقررات صادرات و واردات در نظر گرفته شود و همچنین از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری نماید.
ماده ۹- رسیدگی به شکایات مرتبط با نحوه عرضه و قیمت خودرو، مطابق قوانین و مقررات مربوط صورت میگیرد.
ماده ۱۰- به منظور صیانت از حقوق مصرفکنندگان داخلی و حقوق سرمایهگذاران داخلی طرف قرارداد با شرکای خارجی واردات محصولات شرکتهایی که بهواسطه تحریمهای ظالمانه علیه کشور بازار را ترک نمودهاند و موجب زیان شرکتها و مصرفکنندگان با ایجاد تعهدات و یا سایر موارد شدهاند به کشور ممنوع میباشد. تبصره ـ وزارت با همکاری وزارت امور خارجه، مسئولیت تعیین شرکتهای مذکور را برعهده خواهد داشت.
ماده ۱۱ تصویبنامه شماره ۹۵۲۴۰ ت ۵۹۸۶۰ هـ مورخ ۳/۶/۱۴۰۱ و اصلاحات بعدی آن و سایر مصوبات مغایر با آییننامه نسخ میشود مصوبات خاص از قبیل مصوبات مربوط به واردات خودرو توسط دستگاههای اجرایی واردات خودرو توسط جانبازان و سایر موارد استثنایی به قوت خود باقی است.
بررسی عملکرد دولت در اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو در حوزه واردات خودروهای نو و کارکرده، نشان میدهد که اثربخشی اقدامات انجامشده چندان قابلتوجه نبوده و حدود ۳۰ درصد برآورد میشود. به گزارش مناقصهمزایده، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی، به عملکرد دولت در اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو پرداخته است. در این گزارش که با […]
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با بیان این خبر که بانکمرکزی برای واردات مجدد خودروهای نو ۲۰۰میلیون دلار تخصیص داده است، گفت: واردات خودروهای کارکرده با وجود تدوین آییننامه در هیأت دولت همچنان در انتظار موافقت بانکمرکزی برای تأمین ارز است. به گزارش تسنیم، علی جدی؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با اشاره […]
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس، اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار را عامل تقاضای کاذب در بازار خودرو برشمرد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا صباغیانبافقی؛ عنوان کرد: مادامی که بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار تفاوتی فاحش وجود دارد، شاهد جذب سرمایههای سرگردان در بازار خودرو خواهیم بود. وی با تأکید […]
دیدگاه بسته شده است.