انقلاب مترویی در راه پایتخت

هانیه قنادزاده ـ جابه‌جایی میلیون‌ها نفر در تهران اتفاقی است که نیازمند بسیج همگانی در حوزه حمل‌ونقل است. در شهری که میلیون‌ها نفر هر روز از رو و زیر زمین برای تردد استفاده می‌کنند، داشتن سیستم حمل‌ونقل مدرن امری ضروری است. از سوی دیگر آلودگی هوا دهه‌هاست که امان تهرانی‌ها را بریده است؛ از سوی […]

هانیه قنادزاده ـ جابه‌جایی میلیون‌ها نفر در تهران اتفاقی است که نیازمند بسیج همگانی در حوزه حمل‌ونقل است. در شهری که میلیون‌ها نفر هر روز از رو و زیر زمین برای تردد استفاده می‌کنند، داشتن سیستم حمل‌ونقل مدرن امری ضروری است. از سوی دیگر آلودگی هوا دهه‌هاست که امان تهرانی‌ها را بریده است؛ از سوی دیگر آلودگی صوتی ناشی از حضور میلیون‌ها خودرو در خیابان‌های پایتخت به معضلی جدی تبدیل شده است. در چنین شرایطی مترو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی، عصای دست مدیریت شهری است. وسیله‌ای که روزانه میلیون‌ها نفر را در کلانشهر تهران جابه‌جا می‌کند و این امر باعث شده که تردد خودروهای شخص در پایتخت، بسیار کمتر از اکنون باشد. به عبارت دیگر شهر تهران، به‌عنوان یکی از شهرهای بسیار پرجمعیت ایران، بیشترین میزان حجم جابه‌جایی و تردد روزانه را در خود جای داده است، در نتیجه؛ مردم در شهر تهران با حجم غیرقابل تحمل ترافیک‌های روزانه روبه‌رو هستند که باید ساعات طولانی از وقت خود را در این ترافیک سرسام‌آور بگذرانند. بر همین اساس؛ متروی تهران یکی از بهترین وسیله‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی در شهر مملو از جمعیت تهران به حساب می‌آید؛ به‌طوری که با استفاده از مترو در کمترین زمان به مقصد مدنظرتان در شهر تهران می‌رسید و از ترافیک و شلوغی به دور هستید. البته گاهی اوقات هم در متروی تهران، ازدحامی از جمعیت به چشم می‌خورد که بستگی به ساعت فعالیت مترو دارد.

حال شهردار تهران وعده داده که با توجه به توسعه مترو، انقلابی در انتظار این غول آهنی زیرزمینی است. علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در آیین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران، با بیان اینکه شاهد انقلابی در مترو خواهیم بود، به‌طوری که ما در حوزه واگن ۱۰۷۱ واگن با ظرفیت داخلی‌سازی ۵۱ درصد و ۱۱۳ واگن با ظرفیت ۸۵ درصد داخلی‌سازی از سال آینده خواهیم داشت، گفت: این اعداد فراتر از تعداد واگن‌هایی است که در ۲۵ سال وارد شهر تهران شد و باید اعلام کنم از سال آینده غیر از یک رام هشت‌واگنه که در حال فعالیت در مترو بوده و افتخار ماست، سه رام دیگر نیز در حال آماده شدن است. وی بیان کرد: در واقع تعداد آن به ۲۱ واگن می‌رسد، در بحث ورود واگن، ۸ رام واگن کامل، ۱۰ رام قطعات و ۱۰۷۱ واگن نیز داخلی‌سازی ۵۵درصدی می‌شود و یک انقلاب در این مسیر خواهیم داشت و خطوط مترو نیز توسعه پیدا خواهد کرد. همچنین خطوط ۴ و ۶ و ۷ تکمیل خواهد شد و کار ساخت خط ۱۰ مترو آغاز شده و ساخت خطوط ۸ و ۹ و ۱۱ هم به‌زودی شروع می‌شود. زاکانی؛ در ادامه با بیان اینکه به سراغ «تراموا» نیز رفته‌ایم که البته در مسیر کارشناسی و تصویب قرار دارد، گفت: دو سال و سه ماه و ۱۵ روز است که شهردار تهران شدم و زمانی که شهر را تحویل گرفتم تنها ۸۸۰ اتوبوس فعال در خطوط داشتیم در حالی که تهران باید ۱۰ هزار اتوبوس داشته باشد و جای سؤال است که چطور می‌شود با ۸۸۰ اتوبوس خدمات به شهروندان ارائه کرد؟