برداشت از معادن بر مبنای اصول مهندسی انجام شود

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران برداشت از معادن بر مبنای اصول مهندسی انجام شود محمد قره‌داغلی- رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان این‌که برداشت‌های غیراصولی آفت نظام‌مهندسی است، گفت: در برداشت از معادن باید بر مبنای اصول مهندسی کار شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، نادعلی‌اسماعیلی در همایش فعالان معدن استان همدان با اشاره […]

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران

برداشت از معادن بر مبنای اصول مهندسی انجام شود

محمد قره‌داغلی- رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان این‌که برداشت‌های غیراصولی آفت نظام‌مهندسی است، گفت: در برداشت از معادن باید بر مبنای اصول مهندسی کار شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، نادعلی‌اسماعیلی در همایش فعالان معدن استان همدان با اشاره به این‌که بخش معدن در رکود گرفتار شده است، اظهار داشت: مسؤولان فنی با نرخ کم‌تر از تعرفه‌های سازمان فعالیت نکنند.

اسماعیلی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از کار‌‌ها به سازمان نظام مهندسی معدن تفویض اختیار شده که امیدواریم این اختیارات کامل شود تا بتوان دفاتر فنی را در سطح کشور راه‌اندازی کرد.

وی با بیان این‌که نظم، انضباط و درستکاری در معدنکاری باید اولویت مسؤولان فنی معدن قرار گیرد، افزود: اگر قرار باشد همین اول نظم و انضباط را در نظام سرلوحه خود قرار ندهیم آینده خوبی برای نظام مهندسی معدن نمی‌توان متصور بود.

اسماعیلی با اشاره به این‌که باید کار‌‌ها براساس اصول مهندسی انجام شود هرچند به مزاج کسی خوش نیاید، تصریح کرد: امور مربوط به واگذاری و تأیید صلاحیت صندوق بیمه به سازمان نظام مهندسی در حال انجام بوده و از این پس امور مربوط به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار می‌شود.

وی با بیان این‌که مسؤولان فنی نظام مهندسی معدن باید علم خود را افزایش دهند، چراکه به عنوان بازوی اجرایی بخش معدن هستند، اظهار داشت: بهره‌برداران نباید تصور کنند مسؤولان فنی سربار بوده و از آنها در امور استفاده نکنند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، بیان کرد: بر مبنای قانون مسؤولان فنی باید در معادن حاضر شده و حرف اول و آخر را در معادن بزنند که این امر نیازمند افزایش علم مسؤولان فنی است تا بهره‌برداران نیز به راحتی از آنها استفاده کند.

وی با اعلام این‌که فشارهای بسیاری به بخش مظلوم معدن وارد می‌شود که مسؤولان فنی باید گام‌های مثبتی در راستای رفع آنها برداشته شود، تصریح کرد: هرجا نقطه ضعف و پیشنهادی وجود دارد به سازمان نظام مهندسی معدن ارایه شود تا بتوان راهکارهای لازم را برای رفع آنها ارایه داد.

اسماعیلی با تأکید بر این‌که مسؤولان فنی باید در وهله نخست در راستای کمک به بهره‌برداران معدنی گام ‌بردارند، عنوان کرد: تعرفه‌هایی که به عنوان حق‌الزحمه مسؤولان فنی معادن تعریف شده بسیار ناچیز است ولی متأسفانه رکود در بخش معدن عامل این موضوع است.

وی با اشاره به این‌که با رونق در بخش معدن می‌توان در زمینه تعرفه مسؤولان فنی تجدیدنظر کرد، اظهار داشت: در زمینه ارجاع کار باید صلاحیت را به عنوان عامل اصلی در نظر گرفت و مسؤولان فنی براساس صلاحیت خود کار دریافت کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به این‌که در راستای ارجاع کار باید ظرفیت همراه با عدالت در نظر گرفته شود، تصریح کرد: اگر چه بیکاری و نیاز وجود دارد ولی مهندسی خود را برمبنای میزانی که سازمان نظام مهندسی معدن مقرر کرده ارایه داده ولی کم‌تر از آن نفروشید.

مشکلات منابع طبیعی گریبانگیر بهره‌برداران معادن استان است

 در ادامه محمدبشیریوسفی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان همدان با بیان این‌که مشکلات منابع طبیعی گریبانگیر بهره‌برداران معادن استان است، گفت: منابع طبیعی هیچ‌گاه برای استفاده بهتر از معادن راهکاری ارایه نداده و فقط شکایت می‌کند.

یوسفی اظهار کرد: استان همدان با قرارگیری در مسیر فلززایی سنندج سیرجان یکی از مستعد‌‌ترین مناطق معدنی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که استان همدان دارای بزرگ‌‌‌ترین ذخایر سیلیس آذرین، فلدسپات و دولومیت است، افزود: همدان با داشتن این ذخایر قطب تولید مواد معدنی کشور است.

وی ادامه داد: تنوع وجود معادن سیلیس، سرب، فلدسپات، دولومیت و سنگ‌آهن و انواع گرانیت‌ها و پوکه معدنی و شن و ماسه همدان را به استانی معدن‌خیز تبدیل کرده است.

یوسفی با اشاره به وجود ۲٫۸ درصد از ذخایر معدنی کشور در همدان یادآور شد: در حال حاضر استان همدان با ۲۸۵ معدن از ۲۲ ماده معدنی دارای ۱٫۷ میلیارد تن ذخیره مواد معدنی است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان همدان با اشاره به این‌که مسایل و مشکلات زیادی در مسیر فعالان بخش معدن وجود دارد، اظهار کرد: ضریب بالای اشتغال‌زایی و ذخایر قابل توجه و تنوع مواد معدنی در استان ایجاب می‌کند مسؤولان استانی توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۹۰۶ نفر عضو نظام مهندسی معدن استان همدان هستند که ۲۸۲ پروانه اشتغال در این رابطه صادر شده است‌.

یوسفی خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال ۲۶۳ مورد ارجاع خدمات مهندسی در استان همدان صورت گرفته است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش دارد که امیدواریم به ۴۰۰ مورد برسد.

وی برگزاری ۲۰ کارگاه آموزشی برای اعضای نظام مهندسی، راه‌اندازی سایت آزمایشگاه سازمان نظام مهندسی و راه‌اندازی واحد تراش سنگ‌های نیمه‌قیمتی را از جمله اقدامات سازمان نظام مهندسی معدن استان همدان برشمرد.

استفاده از روش‌های سنتی هزینه معدنکاری را در افزایش می‌دهد

در خاتمه محمد خاکی، معاون سازمان صنعت و معدن همدان گفت: استفاده از روش‌های سنتی هزینه معدنکاری را در همدان افزایش داد.

خاکی اظهار داشت: آنچه در بحث نظام مهندسی معدن به آن نیاز وجود دارد نگرش مهندسی به فعالیت‌های معدنی است.

وی با اشاره به این‌که در روند فعالیت‌های معدنی خلأ مهندسی وجود داشته است، تصریح کرد: ایجاد نظام مهندسی معدن در راستای رفع این خلأ بوده که روز به روز باید تقویت شود.

خاکی با بیان این‌که نظام مهندسی معدن ایران تازه تاسیس بوده و خوشبختانه در این مدت پیشرفت خوبی داشته است، عنوان کرد: به جز برخی معادن خاص که کارهای مهندسی در آنها انجام می‌شود اغلب معادن همدان به صورت سنتی و غیرفنی بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که حوزه معدن استان همدان برای رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد، گفت: دولت نسبت به کوچک‌سازی بدنه خود اقدام کرده و نظام مهندسی معدن باید در این زمینه به کمک سازمان صنعت و معدن بیاید.

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: نظارت بر برداشت‌های معدنی و کنترل فنی معادن باید از طریق برون‌سپاری به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار شود تا بتوان استفاده لازم را از ظرفیت موجود در سازمان نظام مهندسی معدن استفاده شود.

وی با اشاره به این‌که باید جو مناسبی از سوی مسؤولان فنی و بهره‌برداران در فعالیت‌های معدنی استان همدان انجام شود، اظهار داشت: هزینه‌های بالای مراحل مختلف معدنکاری از جمله مشکلات معدنکاران است که باید با استفاده از روش‌های نوین استخراج و کنار گذاشتن روش سنتی این وضعیت را بهبود بخشید.

خاکی با بیان این‌که معدنکاران همدان از فناوری‌های نسل دوم استفاده می‌کنند و این در حالی است که در دنیا از فناوری‌های نسل چهارم استفاده می‌شود، افزود: انتظار می‌رود معدنکاران استان همدان در راستای بهینه‌سازی عملیات در راستای کاهش هزینه‌های عملیاتی گام‌بردارند.

وی با اشاره به این‌که مسؤولان فنی می‌توانند در این زمینه اثرگذار باشند که تاکنون این موضوع عملیاتی نشده است، اظهار داشت: در استان همدان سعی شده با ایجاد هماهنگی و تعامل با سازمان نظام مهندسی معدن به سمت افزایش حضور مسؤولان فنی در معدن باشیم.

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر این‌که وزن علمی و فنی نظام مهندسی با ارتقای مهندسان فنی افزایش یابد، اظهار داشت: ۱۵۰ قرارداد در معادن برای سازمان نظام مهندسی منعقد شده که رقمی حدود یک میلیارد تومان به چرخه فعالیت‌های معدنی اضافه کرد.

وی با اشاره به این‌که هزینه‌هایی اضافه می‌شود ولی نِمود مشخصی نداشته است، عنوان کرد: با بودجه اندک سال گذشته ۵۰۰ هزار تن استخراج مازاد در معادن انجام شده که ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه واریز شده است.

 

خاکی با بیان این‌که در کنترل برداشت‌‌‌ها و نظارت مسؤولان فنی می‌توانند اثرگذاری بالایی داشته باشند، تصریح کرد: مسؤولان فنی باید تجربه و علم خود را افزایش دهند تا در کنار بهره‌برداران اقدامات مثبتی را داشته باشند.