فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ تنها صنعت جایگزین نفت

در افتتاحیه الکامپ ۲۰۱۶ مطرح شد فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ تنها صنعت جایگزین نفت ایجاد ۷۰ هزار شغل مستقیم با وجود بیش از ۲۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومانی برای کاهش شکاف دیجیتالی گروه فناوری اطلاعات- نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی ایران (الکامپ ۲۰۱۶) آغاز شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بیست‌ودومین نمایشگاه الکامپ […]

در افتتاحیه الکامپ ۲۰۱۶ مطرح شد

فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ تنها صنعت جایگزین نفت

ایجاد ۷۰ هزار شغل مستقیم با وجود بیش از ۲۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان

سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومانی برای کاهش شکاف دیجیتالی

گروه فناوری اطلاعات- نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی ایران (الکامپ ۲۰۱۶) آغاز شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بیست‌ودومین نمایشگاه الکامپ با حضور سورناستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن‌فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی افتتاح شد.

سازمان نصر وعده داده بود که این نمایشگاه ظرف ۳ سال به بزرگ‌‌‌ترین و معتبر‌‌ترین نمایشگاه کشور تبدیل شود و امسال علاوه بر ثبت نام ۶۶۰ شرکت داخلی، شرکت‌های خارجی، استارت‌آپ‌‌‌ها و دولت الکترونیک حضور داشتند و جمع تقاضا‌‌ها از ۱۰۰۰ بالا رفت.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه وزیر ارتباطات سالن دولت الکترونیک را به صورت نمادین افتتاح کرد.

جوان‌‌ها خودتان را برای استخدام در مکان‌های دولتی خوار و خفیف نکنید

سورنا ستاری در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی ایران (الکامپ ۲۰۱۶) با بیان این‌که دولت محیط کسب و کار ایده آل را فراهم کند، اظهار کرد: همه ما برای تغییرات محیط کسب و کار هم قسم شویم.

او با اشاره به گزارش سازمان ملل در رابطه با فناوری و نوآوری در ایران، اظهار کرد: پس از اعلام این گزارش اظهار شگفتی زیادی نسبت به رویکردهای جدیدی که در ایران مبنی بر جایگزینی اقتصاد دانش‌بنیان به جای اقتصاد نفتی است، شد.

وی در همین رابطه افزود: بیش از ۲۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران وجود دارد و بیش از ۷۰ هزار شغل مستقیم در این رابطه ایجاد شده است و بیش از ۶٫۶ میلیارد دلار سرمایه این شرکت‌ها است.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به این‌که باید به جوانان برای اصلاح فضای کسب‌وکار اعتماد کرد، ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های دولت برای تأمین شغل با اشتباهات محاسباتی روبه‌رو می‌شود. همچنین این سرمایه‌گذاری‌ها غیرقابل رقابت هستند. در صورتی که برخی استارت‌آپ‌‌‌ها در سال گذشته به فروش زیادی رسیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر سال به ۳۰ هزار میلیارد فروش برسند.

ستاری با انتقاد از برخی موانع برای رشد استارت‌آپ‌‌‌ها و با به‌کار بردن لفظ چی‌‌‌ها مانند مالیات‌چی، گمرک‌چی، اظهار کرد: این‌گونه افراد به جای بالا کشیدن کرکره کسب و کار‌‌ها به پایین‌ کشیدن آن می‌اندیشند و باید این موانع برطرف شوند. طبق پیش‌بینی دولت و با در نظر گرفتن فضای خاصی برای بعضی از کسب‌وکار‌‌ها بیش از ۶۰ نوع خدمت به آنها ارایه می‌دهیم که شامل معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و حتی سربازی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جوان‌‌ها خودتان را برای استخدام در مکان‌های دولتی خوار و خفیف نکنید، ارزش شما بیش‌تر از این‌‌ها است.

بازار صنعت ICT فقط ایران نیست

وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد که بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی ایران (الکامپ ۲۰۱۶) اظهار امیدواری کرد که بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

او در بخشی از سخنانش محوریت الکامپ امسال را شبکه ملی اطلاعات دانست و تأکید کرد که شبکه ملی اطلاعات برای نظام، سالم‌سازی شبکه و رونق کسب و کار، حایز اهمیت است.

محمود واعظی با بیان این‌که در حوزه ICT تحولات بسیار سریع است، اما همه امکانات پیشرفت برای ما مهیاست، اظهار کرد: در حال حاضر شاهدیم که فرزندان ما در معتبر‌‌ترین شرکت‌های ICT ما فعالیت می‌کنند، اما ما باید به عنوان دولت از آنها حمایت کنیم و موانع موجود سر راهشان را برداریم؛ شرکت‌ها باید نگاهی پدرانه به توسعه صنعت و حمایت از جوانان و فارغ‌التحصیلان داشته باشند و عنایتی ویژه از طرف دولت به عنوان بسترساز از آنها صورت گیرد و بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ نیز با منابع خود از آنها حمایت کنند.

وی با بیان این‌که زمین بازی ما در حوزه ICT فقط ایران نیست، گفت: ما توانایی داریم در منطقه و بسیاری از کشورهای دنیا حضور فعال داشته باشیم و همین که در دو سال گذشته عنایتی به اپلیکیشن‌نویسی و نرم‌افزار شده، شاهدیم به‌طور منظم به کشورهای دیگر انجام می‌شود.

واعظی با اشاره به برجام و لغو تحریم‌ها، ادامه داد: فضای خوبی برای رونق کسب‌وکار‌‌ها به وجود آمده و وظیفه دولت است که بسترهای مناسب را فراهم کند. ما امروز با شرکت‌های اندونزیایی نشست داشتیم. روزهای گذشته نیز کمیسیون‌ مشترک اقتصادی با روسیه داشتیم و ۵۳۵ نفر از این کشور به ایران آمدند که نشان می‌دهد ارزیابی کشورهای مختلف از رونق اقتصاد ایران مثبت است.

برگزاری ‌الکامپ با محوریت شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شبکه ملی اطلاعات و تأثیر آن بر الکامپ، بیان کرد: ما تلاش کردیم این نمایشگاه با محوریت شبکه ملی اطلاعات برگزار شود، زیرا برای نظام، سالم‌سازی شبکه‌ها و روش کسب‌وکار، شبکه ملی اطلاعات اهمیت زیادی دارد و این موضوع از مطالبات ۱۴ ساله مقام‌معظم‌رهبری است که رییس‌جمهور در ابتدای دولت از من خواستند به آن توجه شده و در این مدت نیز این اتفاق افتاد و رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون علم و فناوری رییس‌جمهور به آن کمک زیادی کردند.

واعظی اظهار کرد: معماری شبکه ملی اطلاعات از نظر زیرساختی انجام شده همچنین ظرفیت شبکه داخلی که در ابتدای دولت ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود امروز به بالاتر از ۴۰۰۰ گیگ رسیده و تا پایان امسال به ۱۰ هزار گیگ افزایش پیدا خواهد کرد و ما جلسات متعددی با اپراتورهای FCP داریم که شبکه دسترسی را به روز کنیم و تردید ندارم در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات با گام جدی‌تری به پیش می‌رویم.

وی با بیان این‌که نهضت شبکه ملی اطلاعات شروع شده و به آینده‌اش خوش‌بین هستیم، گفت: بازار ICT ما از سال ۱۳۹۲ دو برابر شده و برنامه‌ریزی تا پایان برنامه ششم بازار امروزمان ۳ برابر شود و به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تا ۱۲۰ هزار افزایش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر آگاهی مردم و استفاده آنها از فضای مجازی، بیان کرد: مردم ما نشان داده‌اند فضای مجازی را می‌شناسند و استفاده از آن را بلد هستند. آنچنان که ما پیش‌بینی کرده بودیم برای سرشماری سال ۱۳۹۵ اگر مشارکت ۳۰ درصدی داشته باشیم بسیار خوب است و اگر تا ۳۵ درصد برسیم رکورد دنیا را شکسته‌ایم، اما نیمی از مردم کشور از طریق اینترنت سرشماری کردند و علاوه بر شهرهای بزرگ در مناطق دورافتاده نیز اقبال به این موضوع بیش‌تر بود.

واعظی ادامه داد: اقبال مردم به سرشماری اینترنتی نشان می‌دهد هرچه امکانات را مهیا کنیم مردم از آنها استفاده می‌کنند به همین دلیل می‌خواهیم شکاف دیجیتالی در کشور کاهش یابد و فکر می‌کنیم تنها کلان‌شهر‌‌ها محق استفاده از اینترنت نیستند، بنابراین هر سال ۳۵۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا شکاف دیجیتالی را کاهش دهیم و امیدواریم تا پایان دولت یعنی شهریورماه ۱۳۹۶ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شوند.

وی همچنین به اهمیت امنیت فضای مجازی اشاره و بیان کرد: همان‌طور که برای توسعه فضای مجازی تلاش می‌کنیم به محتوا هم تلاش کنیم و تلاش کنیم فضای مجازی سالم و امن باشد و اگرچه در حال حاضر کم‌تر از ۴ درصد از محتوای اینترنت با آلودگی مواجه است اما معتقدیم آلودگی یک درصد از این فضا هم زیاد است و با وجود این‌که ما تا امروز در برابر توقف این فضا و شبکه‌های اجتماعی ایستادگی کرده‌ایم، اما باید برای استفاده از آن فرهنگ‌سازی نیز انجام دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اهمیت ICT، اظهار کرد: همان‌طور که رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معتقد است ما نیز باور داریم صنعت ICT این قابلیت را دارد که جایگزین نفت شود، همان‌طور که در نشست‌های اخیر با روسیه دریافتیم صادرات ICT این کشور به بیش از شش میلیارد دلار رسیده که نیمی از فروش محصولات نظامی‌اش را شامل می‌شود.

مرحله‌ی کامل چرخه مبادلات کالا و پول در بستر شبکه شکل گرفت

رییس سازمان فناوری اطلاعات کشورگفت که با آماده‌سازی زیرساخت‌های IT و خدمات دسترسی بهتر به اپلیکیشن‌های موبایلی مرحله‌ کاملی از چرخه مبادلات کالا و پول در بستر شبکه شکل گرفت.

نصرا…جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی ایران (الکامپ ۲۰۱۶) با اشاره به این‌که امسال بیش از ۶۰ دستگاه دولتی در سالن اختصاصی خدمات دولت دارای غرفه هستند، ادامه داد: با آماده‌سازی زیرساخت‌های IT و خدمات دسترسی بهتر به اپلیکیشن‌های موبایلی مرحله‌ کاملی از چرخه مبادلات کالا و پول در بستر شبکه شکل گرفته است و با تغییر مکانیزم دستگاه‌ها به حوزه الکترونیک می‌توان از سهولت، شفافیت و استفاده از پتانسیل این زیرساخت برای مبارزه با فساد استفاده کرد.

وی با اشاره به این‌که طبق پیش‌بینی در برنامه ششم توسعه تصمیم بر افزایش سهم فناوری ارتباطات در تولید ناخالص ملی داریم، ادامه داد: اکنون سهم این حوزه در GDP مقدار ۲٫۶ درصد است، اما در برنامه ششم توسعه به بیش از ۵ درصد خواهد رسید و بیش از ۱۰۰ میلیارد از اقتصاد ایران در اختیار حوزه فناوری ارتباطات خواهد بود.

معاون وزیر اطلاعات و ارتباطات در همین رابطه افزود: امروز می‌توان اعلام کرد که در استارت‌آپ‌‌‌ها پیشرفت چشمگیری داشتیم و اپلیکیشن‌های فارسی به بیش از ۱۰۰ هزار عدد رسیده است.

حضور ۶۶۰ شرکت داخلی و خارجی

ناصرعلی‌سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در مراسم افتتاحیه الکامپ با بیان این که فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها صنعتی است که می‌تواند جایگزین نفت شود، افزود: مساحت اختصاص یافته به الکامپ امسال با وجود درخواست ۶۰ هزار متری به ۲۳ هزار متر فضای مفید محدود شده، اما ما برای حضور حداکثری و باکیفیت برنامه‌ریزی کردیم و نمایشگاه امسال در ۱۴ سالن و فضای باز موجود با حضور ۳۳۶ شرکت داخلی، ۸۶ شرکت خارجی از ۱۸ کشور و ۲۵۰ شرکت نوپا و سالن دولت تشکیل می‌شود.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همچنین به دیگر اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: مطابق سال گذشته از شرکت‌های نوپا حمایت صورت گرفت و با توجه به این‌که سال گذشته یک سوم سالن ۱۸ به ۸۰ شرکت نوپا اختصاص یافت، امسال که ۵۵۰ تقاضا برای این شرکت‌ها داشتیم کل سالن ۱۸ را به آنها اختصاص دادیم.

سعادت با اشاره به الکام‌گیمز و حضور شرکت‌های بازی‌سازی در الکامپ امسال، اظهار کرد: برای اولین سال الکام‌گیمز را برای تولیدکنندگان داخلی نرم‌افزار قراردادیم همچنین سالن دولت با در اختیار داشتن فضای بیش از ۶۰ درصد و کیفیتی بیش‌تر از سال‌های گذشته در نمایشگاه حضور دارند.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی در الکامپ، ادامه داد: در بخش خارجی و بین‌الملل ۳ پاویون اصلی از کشورهای چین، تایوان و کره جنوبی حضور دارند و یک هیأت ۶۰ نفره از مالزی برای بازدید می‌آید. همچنین ما یک توافقنامه رسمی با سبیت آلمان برای الکامپ امسال منعقد کرده‌ایم.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای وجود سیستم رجیستری مطابق با استانداردهای بین‌المللی از طریق اینترنت و اپلیکیشن موبایل، تهیه فیلم از وقایع نمایشگاه و پخش آن در شبکه‌های اجتماعی، وجود سرویس‌دهنده‌های الکترونیکی حمل‌ونقل و ۳۰ دستگاه‌های اتوبوس رایگان از میدان بزرگ شهر را از دیگر خدمات ارایه شده در نمایشگاه ارایه کرد.

 

نمایشگاه الکامپ به عنوان بزرگ‌‌ترین نمایشگاه صنعت فناوری اطلاعات کشور، از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۷ به این نمایشگاه مراجعه کنند.