وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد

راه‌اندازی سامانه رایگان خودنویس تنظیم قرارداد موجر و مستأجر

  محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به راه‌اندازی سامانه خودنویس در این وزارتخانه، گفت: این سامانه بدون دریافت هیچ وجهی از موجر و مستأجر با هدف تنظیم قرارداد راه‌اندازی شده که تاکنون حدود ۶۰ هزار قرارداد با دریافت کدرهگیری ثبت شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در حاشیه جلسه هیئت دولت با […]

 

محمد قره‌داغلی – وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به راه‌اندازی سامانه خودنویس در این وزارتخانه، گفت: این سامانه بدون دریافت هیچ وجهی از موجر و مستأجر با هدف تنظیم قرارداد راه‌اندازی شده که تاکنون حدود ۶۰ هزار قرارداد با دریافت کدرهگیری ثبت شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به راه‌اندازی سامانه خودنویس در این وزارتخانه، گفت: این سامانه مدت‌‌ها پیش شروع به کار کرده است و اخیراً به خودنویس تغییر نام داد که پیش از این به نام سامانه قراردادهای اجاره بود تا به صورت رایگان، موجر و مستأجر بتوانند قراردادهایی بین یکدیگر تنظیم کنند و شاهدان هم امضاء کنند. وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه این سامانه بدون دریافت هیچ وجهی از طرفین فعالیت لازم را انجام می‌دهد، افزود: این قرارداد‌ها در شورای حل‌اختلاف معتبر است و قابل استناد بوده و تا امروز حدود ۶۰ هزار قرارداد با دریافت کدرهگیری ثبت شد و کاملا معتبر در نظام معاملات مسکن جاری است. بذرپاش؛ با بیان اینکه درباره این سامانه تبلیغات خاصی صورت نگرفته است، تصریح کرد: دلیل این موضوع رفع ایرادات احتمالی درباره این سامانه بود و امید است کاربرهای بیشتری به این سامانه بپیوندند تا اثر قابل قبولی در حوزه ساماندهی بازار ملک داشته باشد. وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ هزار نفر از این سامانه استفاده کرده‌اند، تصریح کرد: همان‌طور که ذکر شد تعداد افرادی که اقدامات آن‌ها در سامانه نهایی شده، حدود ۶۰ هزار قرارداد بود. وزیر راه‌وشهرسازی، در ادامه با اشاره به ساماندهی بافت‌های فرسوده، گفت: میزان قراردادهای ثبت شده در سامانه سازمان بازآفرینی شهری از ۲۱۰ هزار قرارداد عبور کرده است و روزانه رشد فزاینده‌ای در این حوزه وجود دارد. وی اضافه کرد: ۶۰ هزار واحد از واحدهایی که در سامانه ثبت‌نام کردند، عملیات احداث و نوسازی در بافت فرسوده برای آن‌ها به اتمام رسیده و رشد خوبی در این حوزه شاهد هستیم. وی ادامه داد: امروز در نهضت ملی مسکن شاهدیم مسکن در حال ساخت، از یک میلیون و ۹۶۵ هزار واحد عبور کرده است و امیدواریم بتوانیم مسائلی را که قانون برای ما تکالیف کرده است، به خوبی انجام دهیم. وزیر راه‌وشهرسازی، درباره مسکن‌های مهر به اتمام رسیده نیز، گفت: این مسکن‌‌ها از عدد ۱۱۳ هزار واحد عبور کرده و همکاران ما در این وزارتخانه با وجود کمبود منابعی که برای اتمام آن وجود دارد، با تمام توان نسبت به تکمیل پروژه‌ها اهتمام دارند. بذرپاش؛ خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم به این موضوع اشاره شد که ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر به اتمام نرسیده از دولت‌های گذشته به این دولت به ارث رسیده بود. اما در این دولت، ۱۱۳ هزار مسکن مهر پس از اتمام آن تحویل متقاضیان شد و همه تلاش وزارتخانه به اتمام رساندن پروژه‌های باقیمانده است تا به متقاضیانی که بیش از ۱۰ سال منتظر دریافت مسکن هستند، تحویل داده شود. وزیر راه‌وشهرسازی، یکی از موضوعات مهم در ساخت مسکن را تأمین زمین عنوان کرد و گفت: ۵۶ هزارهکتار زمین تاکنون برای مسکن ملی در بخش شهری تأمین شده و در بخش روستایی تا پایان امسال قول تأمین ۵۰۰ هزار قطعه زمین داده شده که این موضوع در بنیاد مسکن در حال پیگیری است. وی درباره اینکه گفته می‌شود موضوع زمین در دست برخی از مافیاست، عنوان کرد: در این زمینه اطلاعی ندارم و اگر آن‌ها را معرفی کنید حتماً دست آن‌ها را قطع خواهیم کرد. وزیر راه‌وشهرسازی، با تأکید بر اینکه از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه نوسازی ناوگان عمومی کشور است، اظهار داشت: اخیراً حدود سه هزار دستگاه کشنده وارد کشور شد که اتفاق بسیار خوبی در حوزه ناوگان تجاری بود.همچنین با شرکت‌های مختلف خارجی برای واردات اتوبوس بین‌شهری مذاکرات خوبی انجام شده و تا سال آینده میزان قابل‌توجهی از این اتوبوس‌‌ها وارد کشور خواهند شد. بذرپاش؛ با بیان اینکه سازمان راهداری به همه شرکت‌ها داخلی سفارش تولید داده است، گفت: شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو و شرکت‌های خصوصی که در قالب CKD (واحد کاملاً ساخته شده) و CBU (اگر به دلایلی هم‌چون بازار فروش محدود یا حتی تحریم، احداث خط تولید در کشور مقصد غیرممکن یا فاقد صرفه اقتصادی باشد، خودروهایی به روش CBU وارد می‌شوند که به‌دلیل تولید در سایت‌های اصلی شرکت مادر، بالا‌ترین کیفیت و استاندارد‌ها را دارند. اما از طرف دیگر، وضع تعرفه‌های نسبتاً بالا برای واردات CBU از سوی دولت‌ها، باعث می‌شود تا خودروهای مذکور قیمت گران‌تری در مقایسه با هم‌قطاران مونتاژی خود داشته باشند) فعالیت می‌کنند، از ظرفیت آن‌ها برای واردات خودرو استفاده خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: تأکید ما واردات را این شرکت‌های خودروساز خصوصی است. چرا که شبکه خدمات پس از فروش تضمین‌شده‌ای ارائه می‌دهند.