مشاغل سخت و زیان آور در حال تبدیل شدن به خواست عمومی است

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی مشاغل سخت و زیان آور در حال تبدیل شدن به خواست عمومی است وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش در جهت اصلاح محیط کار و خارج شدن از شرایط سخت و زیان آور را باید با جدیت دنبال کنیم و امید به زندگی کارگران را افزایش دهیم و […]

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی

مشاغل سخت و زیان آور در حال تبدیل شدن به خواست عمومی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش در جهت اصلاح محیط کار و خارج شدن از شرایط سخت و زیان آور را باید با جدیت دنبال کنیم و امید به زندگی کارگران را افزایش دهیم و کاری کنیم که کارگران در زمان اشتغال و بازنشستگی زندگی بهتری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، علی‌ربیعی در همایش بررسی و تحلیل اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور در شیراز با اشاره به اهمیت همکاری دو حوزه کار و تأمین اجتماعی افزود: حوزه کار و رفاه اجتماعی در کنار هم با هم‌افزایی زمینه‌ساز بهبود وضعیت زندگی اقشار مختلف جامعه است.

وی گفت: رسیدگی به مشکلات مردم و همفکری، همکاری و تضارب آرا در این رابطه در نهایت باعث خیر و برکت برای جامعه خواهد بود.

ربیعی تصریح کرد: در این همایش تصمیماتی که اتخاذ می‌شود در زندگی نیمی از مردم کشور مؤثر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز نظریه‌های رفاه به شکل تور انداختن و سیاست رفاهی جبرانی و صدقه‌ای پاسخگو نیست و سیاست رفاهی باید مبتنی بر توانمند‌سازی افراد باشد.

وی افزود: چند وجه از زندگی پربرکت زندگی پیامبراکرم می‌تواند امروز مورد توجه ما باشد. مهم‌ترین بخش اسلام عزیز نجات دادن انسان‌ها و برقراری کرامت انسان‌ها و عدالت و مبارزه با ظلم است. مهم‌ترین وجه زندگی حضرت رسول اکرم اخلاق نیکو آن حضرت و اهمیت به کرامت انسانی است و ما امروز نیازمند اخلاقی‌تر شدن جامعه هستیم.

ربیعی اظهار کرد: جمع شده‌ایم که از حقوق کارگران صیانت کنیم و این‌که به چه شکل عمل کنیم که منافع کارگران و کارفرمایان را همزمان صیانت کنیم.

وی گفت: ما به دنبال بیم‌زدایی و کاستن از ریسک‌های زندگی کارگران هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که توسعه به مفهوم شادی و کرامت انسان‌ها است و هدف توسعه باید انسان‌ها باشد، افزود: در صورت بی‌توجهی به انسان‌ها در توسعه با رشد مواجه خواهیم بود اما به توسعه نمی‌رسیم.

وی تأکید کرد: تأمین اجتماعی به مفهوم اعم لازمه چنین مفهومی از توسعه است.

ربیعی گفت: تأمین اجتماعی فقط مستمری دادن و دفترچه درمان نیست و تأمین اجتماعی به این مفهوم است که انسان‌ها راحت‌تر زندگی کنند و از زندگی و آینده خود بیم نداشته باشند.

وی افزود: سیاست‌های ما باید معطوف به غنی‌سازی مفهوم توسعه با تأمین اجتماعی پویا باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: قطعاً باید به سمت افزایش خدمات برای شاغلان در مشاغل سخت و زیان‌آور باشیم و از مرگ خاموش کارگران جلوگیری کنیم.

وی در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: باید در انتخاب این گونه مشاغل دقت داشته باشیم، در حال حاضر مشاغل سخت و زیان‌آور در حال تبدیل شدن به خواست عمومی است و این بی‌عدالتی در مورد کارگرانی است که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغولند.

ربیعی افزود: برای بهبود شرایط کار و بهداشت حرفه‌ای تلاش بیش‌تری لازم است و می‌توانیم برای راه‌اندازی خانه‌های بهداشت سیار اقدام کنیم.

در ادامه این همایش، با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان جامعه کارگران و کارفرمایان از نظام جدید طبقه‌بندی مشاغل و سامانه ثبت قرارداد‌ها رونمایی شد.

۲۰ درصد مستمری‌بگیران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند

‌مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در ادامه با بیان این‌که ۲۰ درصد از مستمری‌بگیران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند، تعداد این افراد را بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و میزان مستمری پرداخت شده به آنان را ۵ هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرد.

سیدتقی‌نوربخش گفت: از زمان تصویب قانون مشاغل سخت و زیان‌آور تا سال ۹۲ تخلفات محرز و آشکار در زمینه اجرای این قانون رخ داده است.

او با بیان این‌که تمام تلاش‌ها در راستای کاهش تخلفات در این عرصه بوده است، افزود: از تخلفات انجام شده اشتغال به‌کار ۳۳۹۵ نفر افراد زیر ۱۸ سال و شروع به‌کار آنان براساس مشاغل سخت بوده است در حالی که اشتغال افراد زیر ۱۸ سال در این قانون ممنوع است.

نوربخش با اشاره به این‌که تأمین اجتماعی برای این افراد میلیارد‌ها تومان مستمری تعیین کرده است، این موضوع را از تخلفات آشکار دانست و گفت: اشتغال بانوان در مشاغل سخت و زیان‌آور هم از تخلفات قانونی است که در گذشته انجام و در این دولت از انجام آن ممانعت شده است.

او با بیان این‌که در هیچ دوره‌ای ارتباط سازمان‌های بیمه‌گر و سازمان تأمین اجتماعی در روابط کار با منابع کار و نیروهای کار مانند این دوره مستحکم نبوده است، گفت: این استحکام ارتباطات باعث اشتغال‌زایی بیش‌تر، صیانت از نیروی کار، بهسازی صنایع، افزایش بازدهی و در مجموع حفظ سلامت شده است.

 

به گفته نوربخش، ساعات کار در مشاغل سخت ۶ ساعت است و استفاده از این قانون پرداخت اضافه کار را بی‌معنی می‌کند و نمی‌توان هم از این قانون استفاده کرد و هم تقاضای پرداخت اضافه کار به نیروی کار داشت در حالیکه در سال‌های گذشته در این حیطه نیز تخلفاتی رخ داده است.