رونمایی از گنبد مطهر علوی در سالروز میلاد پیامبراعظم (ص)

رونمایی از گنبد مطهر علوی در سالروز میلاد پیامبراعظم (ص) مراسم رونمایی از گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت علی(ع) در نجف اشرف همزمان با ۱۷ ربیع‌الاول در نجف اشرف برگزار ‌شد. به گزارش تسنیم، مراسم رونمایی از گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت علی (ع) همزمان با ۱۷ ربیع‌الاول سالروز ولادت پیامبراکرم(ص) و امام‌جعفرصادق(ع) […]

رونمایی از گنبد مطهر علوی در سالروز میلاد پیامبراعظم (ص)

مراسم رونمایی از گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت علی(ع) در نجف اشرف همزمان با ۱۷ ربیع‌الاول در نجف اشرف برگزار ‌شد.

به گزارش تسنیم، مراسم رونمایی از گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت علی (ع) همزمان با ۱۷ ربیع‌الاول سالروز ولادت پیامبراکرم(ص) و امام‌جعفرصادق(ع) در نجف اشرف با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌محمدی، نماینده ولی‌فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن‌پلارک، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات، جمعی از مسؤولان کشور عراق و زائران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.

گنبد مطهر علوی در حرم حضرت علی(ع) بعد از ۳۰۰ سال و به دست استادکاران و کارشناسان ایرانی و عراقی ترمیم و بازسازی شده است.

تعداد رج‌ها(دورهای قطر گنبد) ۷۶ حلقه و تعداد خشت‌ها نزدیک به ۱۰ هزار عدد است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: نزدیک به ۱۰ هزار خشت گنبد حرم‌مطهر امام‌علی(ع) ترمیم، بازسازی و نصب شده است.

حسن‌پلارک درباره آخرین جزییات گنبد مرمت شده حرم‌مطهر حضرت امیرالمؤمنین(ع) اظهار کرد: گنبد مطهر حرم‌علوی بعد از ۲۰۰ سال مرمت و بازسازی شده و عملیات ترمیم تمامی خشت‌های قدیمی این گنبد به‌دست مهندسان و کارشناسان خبره انجام گرفته است.

وی ادامه داد: تمامی خشت‌های روی گنبد طلای مطهر علوی ترمیم شده است؛ نزدیک به ۱۰ هزار خشت گنبد حرم مطهر امام علی(ع) ترمیم، بازسازی و نصب شده که رونمایی از این برنامه عملیاتی روز ۱۷ ربیع‌الاول انجام می‌گیرد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در تشریح برنامه انجام شده برای گنبد مطهر علوی گفت: از ابتدای طرح تاکنون تمامی خشت‌های قدیمی جمع‌آوری شد و سقف گنبد نیز مورد بازسازی و تقویت کامل قرار گرفت.

پلارک تصریح کرد: خشت‌های قدیمی که بر اثر مرور زمان دچار مشکلاتی شده بود در کارگاه‌های مرتبط مورد مرمت و بازیابی کامل قرار گرفت و بعد از رسوب زدایی مجدداً آب طلا به آن داده شد.

وی افزود: تعمیر و بهسازی این ۱۰ هزار خشت در حالی انجام گرفته که این خشت‌ها به نوعی جزو میراث کهن محسوب می‌شوند و به همین دلیل خشت‌های دیگری جای آنها را نگرفته بلکه مرمت کامل انجام شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: جنس خشت‌های گنبد مطهر علوی مس، نیکل و آب طلا است و این آسیب‌دیدگی به خشت‌های گنبد نیز بر اثر بارندگی، آفتاب و حتی درگیری‌های انجام شده در زمان سقوط رژیم بعث انجام گرفته است.

پلارک عنوان کرد: تعمیر خشت‌های گنبد مطهر علوی به دست هنرمندان عراقی و ایرانی و با نظر کارشناسان خبره در طول چندین ماه متمادی انجام شده است.

گنبد حرم مطهر امام علی(ع) علاوه بر ویژگی‌های خاص معنوی، از نظر دانش معماری نیز یک اثر کم‌نظیر محسوب می‌شود که محیطی برابر ۵۱٫۵ متر و ارتفاعی برابر ۵٫۴ متر دارد.

 

پروژه ترمیم خشت‌های گنبد مطهر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های آستان علوی طی یک سال گذشته بوده و در آن ۱۰۵ کیلوگرم طلای ۲۴ عیار به‌کار رفته و در هر خشت ۱۵ تا ۲۰ گرم طلا استفاده شده است.