عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: نگاه مجلس نسبت به واردات خودرو و توسعه استفاده از خودروهای برقی مثبت و مجلس حامی این موضوع است. به گزارش مناقصه مزایده، احمد رسولینژاد؛ درباره نگاه مجلس نسبت به واردات خودرو و توسعه استفاده از خودروهای برقی، بیان کرد: یکی از مصوبات مهم مجلس یازدهم […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: نگاه مجلس نسبت به واردات خودرو و توسعه استفاده از خودروهای برقی مثبت و مجلس حامی این موضوع است. به گزارش مناقصه مزایده، احمد رسولینژاد؛ درباره نگاه مجلس نسبت به واردات خودرو و توسعه استفاده از خودروهای برقی، بیان کرد: یکی از مصوبات مهم مجلس یازدهم که کمیسیون صنایع و معادن روی آن کار کرد، بحث ساماندهی بازار خودرو و تصویب واردات خودرو بود. وی ادامه داد: مجلس مصوباتی درخصوص واردات خودروی صفر و همچنین واردات خودروهای کارکرده تا عمر پنج سال داشت و اکنون قریب به دو سال از تصویب این قانون میگذرد. دولت نیز در این زمینه همگام بود، اکنون بانک مرکزی همکاری لازم را ندارد. زمانی که واردات خودرو به تصویب رسید، ایرانیان زیادی در خارج از کشور بودند که اعلام کردند که ما خودمان میتوانیم خودرو وارد کنیم اما بانک مرکزی همکاری نکرد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: حتی همان موقع که این قانون در مجلس به تصویب رسید، تأثیر چشمگیری بر کاهش قیمت خودروهای کارکرده در بازار بر جای گذاشت. ما معتقد هستیم که واردات خودرو باید به نحو تأثیرگذار انجام شود. از سوی دیگر باید خودروهایی وارد شود که قیمت متوسط داشته باشد تا طبقات متوسط جامعه بتوانند خریداری کنند. وی در ادامه، تأکید کرد: واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت تأثیری در قیمت خودرو در بازار داخلی ندارد. باید شرایط را بهگونهای پیش ببریم که فضا رقابتی شده و خودروی با کیفیت و قیمت مناسب به مردم عرضه شود. از طرف دیگر ما نباید برای واردات محدودیت قائل شویم. همچنین باید سود بازرگانی و عوارض گمرکی خودروهای وارداتی به حداقل رسانده شود تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کرده و بتواند تأثیر خود را بر بازار بگذارد. وی افزود: باید مردم تغییرات را احساس کنند. مردم باید احساس رفاه کنند. عملکرد دولت و مجلس در ایجاد رفاه نسبی مهم است. ما میتوانیم این امر را محقق کنیم به شرطی که کار به کاردان سپرده شود. باید از افراد متخصص و با تجربه در جای خود استفاده کنیم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: مجلس حامی واردات خودرو و توسعه خودروهای برقی است. تاکنون چندین جلسه نیز با وزیر صمت تشکیل دادیم و باید به آن سمت حرکت کنیم تا شعارها را کم کرده و عمل ما بیشتر شود. رسولینژاد؛ گفت: نگاه مجلس نسبت به واردات خودرو به ویژه خودروهای برقی مثبت است. واردات خودروهای برقی نیز مرحلهبندی دارد؛ خودروهای عمومی و سپس خودروهای شخصی در اولویت قرار دارند. باید برنامهریزی شده و حساب شده گام برداریم. همچنین سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، درخصوص واردات خودروهای دستدم نیز، گفت: واردات خودروهای خارجی، انتقال تکنولوژی و دانش فنی، تولید مشترک با خودروسازان بزرگ و تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی از جمله راهکارهای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی است. روحا… عباسپور؛ درباره وضعیت صنعت خودرو، گفت: ما در حوزه خودرو با دو مشکل اساسی قیمت بالا و کیفیت پایین روبهرو هستیم و مردم از این دو موضوع ناراضی بوده و بیان میکنند که کیفیت خودروهای داخلی نسبت به خارجی آن بسیار پایین است. وی ادامه داد: قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی و نارضایتی مردم از این وضعیت موجب شد که مجلس یازدهم مجوز واردات خودرو را صادر کند تا بازار انحصاری از بین رود و خودروسازان ناچار شوند نسبت به بهبود کیفیت محصولات خود اقدامات لازم را انجام دهند. وی اضافه کرد: واردات خودروهای خارجی، انتقال تکنولوژی، دانش فنی، تولید مشترک با خودروسازان بزرگ و تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی از جمله راهکارهای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی است. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: اعمال استانداردهای ۸۵گانه را یکی دیگر از الزامات برای ارتقای کیفیت خودرو دانست و درباره میزان اجرای قانون واردات خودرو تصریح کرد: متأسفانه آنچه مورد نظر مجلس است تاکنون به درستی اجرا نشده است. ما در قانون ساماندهی صنعت خودرو واردات خودرو را مصوب کردیم و در ادامه با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال موافقت کردیم اما متاسفانه این قوانین هنوز به درستی و با جدیت اجرایی نشده است.
دیدگاه بسته شده است.