قیمت‌گذاری در مراکز توزیع به سود مصرف‌کننده تمام می‌شود

قیمت‌گذاری در مراکز توزیع به سود مصرف‌کننده تمام می‌شود کارشناسان در برخی موارد قیمت‌گذاری در مراکز توزیع را لازمه ایجاد فضای رقابتی دانسته و سلامت بازار را از نتایج اجرای این طرح به شمار می‌آورند. به گزارش باشگاه خبرنگاران وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت در صحبت‌های اخیر خود نسبت به قیمت‌گذاری کالا و خدمات در […]

قیمت‌گذاری در مراکز توزیع به سود مصرف‌کننده تمام می‌شود

کارشناسان در برخی موارد قیمت‌گذاری در مراکز توزیع را لازمه ایجاد فضای رقابتی دانسته و سلامت بازار را از نتایج اجرای این طرح به شمار می‌آورند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت در صحبت‌های اخیر خود نسبت به قیمت‌گذاری کالا و خدمات در مراکز تولید موضع‌گیری کرده است و اعتقاد دارد این امر باید در بخش توزیع صورت گیرد.

برخی کارشناسان معتقدند تا زمانی که بخش‌های ذی‌ربط در توزیع کالا و خدمات نقش خود را به‌طور کامل اجرا نکنند موجب ورود واسطه‌ها و دلالان خواهد شد و این افراد سودجو ضربه مهلکی ناشی از سود حاصل از زنجیره‌های تأمین به مصرف‌کنندگان وارد می‌کنند.

گفتنی است فراهم کردن زمینه ‌برای تحقق رقابت‌پذیری کالا در سطح بازارهای داخلی و خارجی یکی از اولویت‌های مهم اقتصادی است که انتظار می‌رود با قیمت‌گذاری در مراکز توزیع این اهداف کلان اقتصادی به حقیقت نزدیک شوند.

حسین‌گروسی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این‌که قیمت‌گذاری در مراکز توزیع باید بر مبنای عرضه و تقاضا صورت گیرد، اظهار‌ کرد: فضای رقابتی برای تولیدکنندگان باید از سوی دستگاه‌های نظارتی در بازار فراهم شود تا این امر به زیان تولید‌کننده و مصرف‌کننده منجر نشود.

گروسی با اشاره به این‌که ایراداتی بر قیمت‌گذاری در مراکز توزیع وارد است، بیان ‌کرد: قیمت‌گذاری کالا در مراکز توزیع، حاشیه‌هایی در بازار ایجاد می‌کند لذا بهتر است قیمت‌گذاری کالا در مراکز تولید صورت گیرد‌ تا شاهد سود قابل‌توجه واسطه‌ها و ضایع شدن حق تولیدکنندگان نباشیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان اذعان ‌کرد: ادامه‌ روند تعیین نرخ کالا در مراکز تولید، تولید‌کنندگان را به سمت تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب‌تری سوق می‌دهد تا بتوانند با عرضه کالای ارزان قیمت به بازار فضای رقابتی را تقویت کنند.

محمد بیاتیان، دیگر کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: قیمت‌گذاری کالا در مراکز توزیع و ایجاد فضای رقابتی وضعیت مناسبی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در بازار ایجاد خواهد شد و براساس این طرح قیمت و تداوم تولید کالا برحسب تقاضا در بازار تعیین می‌شود.

بیاتیان در خصوص قیمت‌گذاری در مراکز توزیع بیان ‌کرد: سازوکار مناسب اجرای این طرح اگر به درستی اعمال شود کالا‌ها بدون حضور واسطه و به‌طور مستقیم به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

این کارشناس اقتصادی تصریح ‌کرد: اجرای این طرح اگرچه در ابتدا با نابسامانی‌هایی همراه است، اما در بلند‌مدت‌ نفع تولیدکننده، مصرف‌کننده و سلامت بازار را نیز به همراه دارد.

‌کاهش قیمت کالا در گرو قیمت‌گذاری در مراکز توزیع

مهردادبائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بیان‌ کرد: قیمت‌گذاری در مراکز توزیع تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از جمله زمان، شرایط توزیع و اقتصادی قرار دارد از این‌رو می‌تواند نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را به‌طور موازی در بر داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری در مراکز توزیع زمینه را برای رقابت میان تولیدکنندگان فراهم می‌آورد، افزود: با اجرای این طرح نه تنها قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد بلکه در شرایط رقابتی سالم نرخ نهایی کالا برای مصرف‌کننده با کاهش روبه‌رو می‌شود.

بائوج‌لاهوتی تصریح ‌کرد: قیمت‌گذاری برخی کالاهای اساسی با در نظر گرفتن شرایط بازار از سوی تولیدکنندگان مشکلی به همراه نخواهد داشت.

قیمت‌های کاذب بلای جان بازار

قاسم‌علی‌حسنی، عضو هیأت رییسه اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درمورد قیمت گذاری کالا‌ها اظهار ‌کرد: بسیاری از قیمت‌های کالاهای مختلف کاذب بوده و در قیمت‌گذاری‌ها شرایط و منفعت مصرف‌کننده در نظر گرفته نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که طبق قانون قیمت کالا از تولید تا مصرف نباید بیش از ۲۴ درصد افزایش یابد، بیان‌ کرد: در برخی کالاهای وزنی اوزان غیرمتعارف وجود دارد درحالی‌که این امر موجب گرانفروشی شده است.

حسنی تصریح‌ کرد: در فعل‌ و انفعالات اقتصادی این مصرف‌کننده نهایی است که همیشه متضرر می‌شود و برای جلوگیری از این امر باید قیمت‌گذاری‌ها در راستا حمایت از مصرف‌کننده انجام گیرد.

 

عضو هیأت رییسه اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان این‌که برخی تولیدکنندگان فقط به فکر حفظ قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند، عنوان کرد: برخی کالا‌ها با تخفیف ۵۰ درصدی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود که این قیمت‌ها کاذب و بازار دچار مشکل کرده است.