صنعت مبلمان را مثل بازار فرش دستباف از دست ندهیم

تلنگری به مسؤولان صنعت مبلمان را مثل بازار فرش دستباف از دست ندهیم شهره حقی- با توجه به تغییرات فرهنگی و تمایل مردم به استفاده از مبلمان در منازل شاهد رشد چشمگیر این صنعت در کشور هستیم و اما این صنعت با توجه به تراز ۳۰ تا میلیون صادراتی در برابر ۱۶۴ میلیون واردات مبل […]

تلنگری به مسؤولان

صنعت مبلمان را مثل بازار فرش دستباف از دست ندهیم

شهره حقی- با توجه به تغییرات فرهنگی و تمایل مردم به استفاده از مبلمان در منازل شاهد رشد چشمگیر این صنعت در کشور هستیم و اما این صنعت با توجه به تراز ۳۰ تا میلیون صادراتی در برابر ۱۶۴ میلیون واردات مبل در خطر است و اگر دولت مردان که دغدغه اشتغال و افزایش صادرات غیرنفتی را دارند، اگر فکری به حال این صنعت نکنند که ۸ درصد اشتغال را از آن خود کرده است. چندی دیگر باید مثل بازار فرش دستباف که دستمان رفت و امروز فقط افسوس می‌خوریم. چند سال دیگر شاهد این باشیم که بازار مبلمان کشور در اختیار رقبا است و تولید‌کنندگان داخلی یکی پس از دیگری کرکره کارگاه‌های خود را پایین می‌کشند و به جای تولید و درآمد‌زایی نرخ رشد بیکاری را افزایش می‌دهند و دغدغه دیگری برای مسؤولان شده‌اند.

سهم تولید داخل در بازار مبل ۸۰ درصد است

مظفر علیخانی دبیر شورای مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته سهم تولیدات داخلی در بازار مبل کشور را ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: صنعت مبلمان ایران سالانه ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار صادرات و ۱۶۴ میلیون دلار واردات مبل دارد.

وی بالا بودن هزینه تمام شده را نسبت به تولیدات خارجی چالش بزرگ صنعت مبلمان در تجارت فرامرزی اعلام و تصریح ‌کرد: با حمایت دولت از این بخش و کاهش هزینه تولید، امکان رقابت ما در بازارهای بین‌المللی و توسعه صادرات فراهم خواهد شد.

علیخانی گفت: ما به دنبال ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی برای تولید مشترک در سرزمین اصلی، مناطق آزاد و ویژه هستیم.

دبیر شورای مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته با اشاره به فعالیت ۱۲ هزار واحد صنفی و ۲۰۰ واحد صنعتی در تولید مبلمان افزود: صنعت مبلمان ایران در ۱۰ سال اخیر جهش بسیار مناسبی در بخش طراحی، نوآوری، رنگ‌آمیزی و پاسخگویی به نیاز مشتری داشته است.

علیخانی با اشاره به ضرورت توجه به استاندارد و کیفیت مبل برای افزایش صادرات گفت: با توجه به سرعت تغییر این صنعت، باید تحولات این بخش متناسب با نیاز مشتری به عنوان بزرگ‌‌ترین سرمایه کشور انجام شود.

وی با اشاره به نایب‌رییسی ایران در اجلاس کافا ادامه ‌داد: انتقال تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و انتقال دانش و تجربه کشورهای عضو اجلاس از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد آسیایی در صنعت مبلمان است.

علیخانی‌، معرفی استعداد و ایجاد زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فرصت مناسب برگزاری این اجلاس دانست و گفت: انتقال تکنولوژی برای تولید مشترک در سرزمین اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در اولویت است.

ظرفیت‌های حوزه مبلمان، باعث ایجاد اشتغال و تولید ناخالص داخلی می‌شود

پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به وضعیت صنعت مبلمان در کشور اظهار ‌کرد: در خصوص این صنعت مشکلاتی در کشور وجود دارد اما باید توجه داشت که ظرفیت‌های بالایی در این صنعت وجود دارد و می‌تواند باعث سطح بالای اشتغال و تولید ناخالص داخلی شود.

وی افزود: تجدید نظر در بحث تعرفه‌ها می‌تواند به فعالیت‌های مرتبط با حجم اشتغال کشور تأثیر زیادی داشته باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که حجم زیادی از صنایع کشور به صنعت مبلمان وابسته است، گفت: هرچند تراز ما در این بخش منفی است اما ظرفیت‌های مناسبی برای اصلاح این امر و حضور در بازارهای خلیج‌فارس، جنوب‌شرقی آسیا، عراق، پاکستان و ترکیه وجود دارد.

پورابرهیمی افزود: امروزه ترکیه با وجود این‌که خود صادرکننده مبلمان است ما توانستیم در این بازار حضور پیدا کنیم و می‌توانیم این مسیر را توسعه و استمرار دهیم.

وی خاطر‌نشان‌ کرد: اگر همتی که دراین فعالیت‌ها دیده شده است استمرار پیدا کند در آینده صنعت مبلمان یکی از صنایع صادرات در حوزه غیرنفتی خواهد بود‌. به همین دلیل مجلس و کمیسیون اقتصادی در خدمت دست‌اندرکاران این صنف و صنعت خواهد بود و آنها را نیز حمایت خواهد کرد، زیرا این صنف توانسته است با تمامی مشکلات اقتصادی کشور در پیشبرد اهداف حوزه توسعه صادرات و تولید کالای داخلی به خوبی عمل کند و چشم‌انداز خوبی برای مسایل اقتصادی مرتبط در کشور ببینند.

بازار مبل اشباع شده، باید صادر کنیم

اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم گفت: بازار مبلی که در گذشته در اختیار دیگران بود، اکنون توسط تولیدکنندگان داخلی اداره می‌شود، اما اشباع شده است و باید به فکر صادرات باشیم.

وی با بیان این‌که این صنعت در ۲۰ سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: بازاری که در اختیار دیگران بوده، در حال حاضر توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود و در دست تولیدکنندگان داخلی است، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که این بازار اشباع شده و باید به فکر صادرات باشیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: در ۱۰ سال اخیر شورای مبلمان با حضور در کافا، بر روی تولید ملی مبلمان کار کرده و بنابراین این صنعت رشد خوبی را گذرانده، اما اکنون باید با توجه به شرایط، وارد زنجیره‌های این صنعت شویم.

وی افزود: در این صنعت، باید به دنبال داد و ستد باشیم و آن‌طور نباید رفتار شود که بازار خود را به روی دیگران ببندیم، بلکه نیازمند حضور در زنجیره جهانی و تولید و تجارت جهانی هستیم.

ایران باید بازار مبلمان عراق را تسخیر کند

علی یزدانی، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت گفت: با توجه به نزدیکی ایران با بازارهای خاورمیانه می‌توان حضور بیش‌تری در کشورهای همسایه به ویژه عراق داشته باشیم اما در حال حاضر ترکیه ۷۰ درصد مبلمان مورد نیاز کشور عراق را تأمین می‌کند.

وی ادامه ‌داد: ۲۲۶ واحد تولید کننده عمده مبلمان و ۴۶ هزار واحد تولیدی و فروش صنفی مبلمان به صورت رسمی و غیررسمی در کشور فعالیت می‌کند که این تعداد ۸ درصد اشتغال کشور را در اختیار دارد.

معاون توسعه مدیریت، منابع ‌و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت‌، گفت: صنعت مبلمان کشور از مهم‌ترین شاخصه‌های صنایع کوچک و متوسطه کشور به حساب می‌آید که با اشتغال‌زایی بالا بازده اقتصادی مناسبی دارد.

یزدانی در ادامه صحبت‌های خود ادامه ‌داد: بازاریابی، دانش و مدیریت نیروهای انسانی از اصول حفظ فعالیت بنگاه‌های صنعت مبلمان به حساب می‌آیند و باید خود را با شرایط روز دنیا هماهنگ کرد.

وی افزود: بازارهای جهانی مبلمان در بخش‌های مهم تجارت بین‌المللی قرار دارد و محصولات متنوع‌، جدید و فناورانه را تولید می‌کند که در چارچوب شورای ملی مبلمان ایران نیز می‌توان به تجارت جهانی مبلمان رسید.

یزدانی افزود: تولیدکنندگان مبلمان در دنیا عمدتاً خود کوچک و متوسط به حساب می‌آیند به‌طوری که در کشور انگلستان ۹۵ درصد از بنگاه‌های مبلمان خرد و زیر ۱۰ نفر تا ۵۰ نفر هستند. در کشور ایتالیا نیز کارگاه‌های کوچک مبلمان‌سازی کار می‌کنند و در دانمارک به عنوان کشوری که ۲۰ درصد صادرات مبل اروپا را در اختیار دارد این‌گونه است.

وی خاطرنشان ‌کرد: کشورهای امارات، چین، کانادا، آمریکا، لهستان، بلژیک و دانمارک تولید‌کنندگان اصلی مبلمان در جهان هستند و ۵۴ درصد مبلمان دنیا را این کشور‌ها تولید می‌کنند. همچنین در سال ۲۰۱۵، ۴۴۰ میلیارد دلار مبلمان در دنیا تولید شده است و سرانه مصرف مبلمان در کشورهای توسعه‌یافته ۲۲۳ دلار و میانگین جهانی آن ۶۴ دلار است.

 

معاون توسعه مدیریت، منابع‌ و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت، گفت: ارزش مبلمان بازار ایران ۵ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود که این امر نشان دهنده آن است که مصرف سرانه مبلمان در ایرانی کمی بالاتر از متوسط جهانی است.