طلایی و طلسمی که نشکست!

بررسی عملکرد آزادکاران در مسابقات جهانی بوداپست طلایی و طلسمی که نشکست! در حالی که کشتی آزاد ایران می‌توانست با استفاده از یک فرصت استثنایی حداقل یک مدال طلای جهان را در بوداپست مجارستان از آن خود کند اما در نهایت تنها یک مدال برنز ره‌آورد ایران از این مسابقات بود. به گزارش ایسنا، رقابت‌های […]

بررسی عملکرد آزادکاران در مسابقات جهانی بوداپست

طلایی و طلسمی که نشکست!

در حالی که کشتی آزاد ایران می‌توانست با استفاده از یک فرصت استثنایی حداقل یک مدال طلای جهان را در بوداپست مجارستان از آن خود کند اما در نهایت تنها یک مدال برنز ره‌آورد ایران از این مسابقات بود.

به گزارش ایسنا، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۱۶ در اوزان غیرالمپیکی ۶۱ و ۷۰ کیلوگرم به پایان رسید و در پایان تک مدال برنز مصطفی‌حسین‌خانی تنها ره‌آورد ایران از این رقابت‌ها بود تا به این ترتیب حسرت طلای کشتی آزاد ایران از مسابقات جهانی ۳ ساله شود.

طلایی که در مشت بهنام بود!

بهنام‌احسان‌پور نماینده وزن ۶۱ کیلوگرم ایران در حالی برای دومین مرتبه پا به این رقابت‌‌ها گذاشت که باز هم نتوانست انتظارات را برآورده کند و در نهایت به عنوان پنجمی این رقابت‌‌ها بسنده کرد. آزادکار ۲۴ ساله ایران علی‌رغم این‌که به واسطه قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۱۲، نایب قهرمانی بزرگسالان آسیا در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و همچنین حضور در ۳ دوره جام جهانی و تورنمنتهای مختلف داخلی و خارجی از نفرات باتجربه کشتی ایران محسوب می‌شود اما نتوانست از این تجربیات استفاده و مدال طلای جهان را بر سینه بزند. احسان‌پور در این رقابت‌ها ابتدا والودیا فرانگولین ارمنستانی را از پیش رو برداشت که بهترین عنوانش قهرمانی زیر ۲۳ سال اروپا در سال ۲۰۱۵ بود. وی سپس شینجوآریموتو حریف نه چندان مطرح ژاپنی را شکست داد و بدون پیمودن مسیری سخت و پرپیچ و خم راهی نیمه نهایی شد. احسان‌پور در نیمه نهایی به مصاف لوگان‌استیبر آمریکایی رفت که برای نخستین بار در این رقابت‌‌ها حاضر شده بود و تجربه احسان‌پور به مراتب بالاتر از او بود. احسان‌پور در حالی بازنده این مبارزه نام گرفت که تا ۳ ثانیه مانده به پایان مبارزه از حریف خود پیش بود اما بر اثر یک اشتباه در نهایت ۹ بر ۸ شکست خورد تا این فرصت استثنایی برای رسیدن به فینال قهرمانی جهان را خیلی راحت از دست بدهد. احسان‌پور در دیدار رده‌بندی نیز به مصاف احمدچاکایف روس رفت. احسان‌پور در این مبارزه نیز به راحتی و با حساب ۷ بر ۴ شکست خورد تا در نهایت به عنوان پنجمی جهان بسنده کند. البته احسانپور باید بداند همیشه فرصت پوشیدن دوبنده تیم ملی ایران وجود نخواهد داشت و نباید در این دوباری که در مسابقات جهانی حاضر شده، فرصت کسب مدال را این گونه از دست بدهد.

حسین‌خانی و برنزی با یک چشم!

حسین‌خانی کشتی‌گیر با تجربه ایران پس از سیزدهمی در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ برای دومین مرتبه بود که عازم این رقابت‌‌ها شد.حسین‌خانی پس از شکست مقابل حسن‌یزدانی در انتخابی وزن ۷۴ کیلوگرم المپیک و ناکامی در رسیدن به این رقابت‌ها، دست از تمرینات نکشید و در نهایت با اعزام به مجارستان و کسب مدال برنز جهان در وزن ۷۰ کیلوگرم به‌کار خود در این رقابت‌‌ها پایان داد. حسین‌خانی که ۵ طلای آسیا در رده‌های مختلف سنی را در کارنامه خود داشت این بار آمده بود تا بر بام کشتی جهان بایستد اما در نهایت با توجه به آسیب‌دیدگی شدید از ناحیه چشم چپ به برنزی رسید که ارزش آن کم‌تر از طلا نبود. وی ابتدا در دیداری آسان آمیت کومار هندی را ۹ بر صفر برد سپس در دیداری سخت از سد یاکوب‌گور دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان با نتیجه دو بر صفر گذشت و راهی یک چهارم نهایی شد. این حریف ترک در جریان مبارزه با ضربه سر به چشم حسین‌خانی باعث شد تا زیر ابروی چپ این کشتی‌گیر شدیداً کبود و متورم شود تا کار برای حسین‌خانی در ادامه رقابت‌ها بسیار سخت شود. حسین‌خانی سپس مقابل ماگومد قربان‌علی‌یف روس که در نهایت مدال طلای این وزن را بر سینه زد به روی تشک رفت و در پایان ۸ بر صفر شکست خورد. قطعاً آسیب‌دیدگی شدید حسین‌خانی از ناحیه چشم در باخت مقابل حریف روس اثرگذار بود، هر چند نمی‌توان هم گفت که اگر حسین‌خانی مصدوم نبود حتماً پیروز می‌شد. حسین‌خانی با این شکست و با توجه به صعود رقیبش به دیدار فینال راهی گروه بازنده‌ها شد. وی ابتدا میروسلاو کایروف بلغار و نفر پنجم جهان در سال ۲۰۱۵ را ۴ بر ۲ برد و در دیدار رده‌بندی نیز رشید قربان‌اف با تجربه و دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۳ را در دیداری سخت با حساب یک بر یک شکست داد و صاحب گردن‌آویز برنز شد تا کشتی آزاد ایران برخلاف کشتی فرنگی با دست خالی به ایران بازنگردد.

طلایی و بهانه‌ای که قابل قبول نیست

محمد طلایی، سرمربی جدید تیم ملی در اولین آزمون جدی خود نتوانست طلسم طلا در کشتی آزاد ایران را بشکند تا حسرت کشتی آزاد ایران از طلای جهان ۳ ساله شود. البته امسال مسابقات در شرایط رکود پس از المپیک برگزار شد و اتحادیه جهانی کشتی برای نخستین بار مسابقات دو وزن غیرالمپیکی را در سال المپیک برگزار کرد. نگاهی به گفته‌های کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران پس از این رقابت‌‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل این نتیجه، تجربه بالای حریفان عنوان شده است در حالی که با نگاهی به آمار بالا به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که دو نماینده ایران تجربه‌ای به مراتب بیش‌تر و یا نزدیک نسبت به رقبای خود داشتند و این میدان بهترین و آسان‌‌ترین فرصت برای کسب خوشرنگ‌‌ترین مدال جهان برای نمایندگان ایران بود. محمدطلایی در حالی تجربه احسان‌پور و حسین‌خانی را کم‌تر از چهره‌های اصلی کشتی ایران می‌داند که این دو کشتی‌گیر سال‌هاست در اردوهای تیم ملی حضور داشته‌اند و در رویدادهای زیادی به میدان رفته‌اند بنابراین کمبود تجربه نمی‌تواند توجیه قابل‌قبولی برای کسب این نتیجه باشد ضمن این‌که این موضوع مخصوصاً در وزن ۶۱ کیلوگرم با نگاهی به عناوین و تجربیات کشتی‌گیران برتر این وزن به هیچ وجه قابل قبول نیست. جنگندگی، جسارت، میل به پیروزی تا آخرین لحظه و تبحر در اجرای فنون مختلف مواردی است که باید مورد توجه جدی کادر فنی تیم ملی قرار بگیرد. این‌که یک کشتی‌گیر با تجربه مانند احسان‌پور در ثانیه‌های پایانی مقابل حریف نه چندان مطرح آمریکایی آن هم در این سطح از مسابقات شکست می‌خورد نشان‌دهنده بسیاری از کمبودهاست که هم خود کشتی‌گیر و هم کادر فنی باید پاسخگوی آن باشند و در جهت رفع آنها اقدام کنند. البته تنها حدود ۳ ماه از انتخاب محمد طلایی به عنوان سرمربی تیم ملی می‌گذرد و باید به او فرصت داد اما این‌ها مواردی هستند که این مربی با اخلاق باید به آنها توجه کند و راه را برای کشتی‌گیرانی باز کند که قدر فرصت‌ها و لحظه‌ها را به خوبی می‌دانند و نمی‌خواهند به باختن عادت کنند.

لزوم حضور یک روانشناس در کنار کشتی‌گیران

علاوه بر مشکلات فنی و لزوم تلاش برای رفع آن‌ها، به نظر می‌رسد حضور یک روانشناس ورزشی کارکشته در کنار کشتی‌گیران آزاد و فرنگی‌کار چه در اردوهای تیم ملی و چه در مسابقات مختلف می‌تواند در مواقع سخت به کمک کشتی‌گیران ایرانی بیاید تا با اعتماد به نفس بالاتری به مصاف حریفان خود بروند. سابقه نشان داده هرچند مربیان تیم ملی از جمله رسول‌خادم در این سال‌ها کمک زیادی به ارتقا سطح روانی کشتی‌گیران کرده‌اند اما اگر یک روانشناس هم در کنار کادر فنی قرار می‌گرفت، شاید الان نفراتی مانند مهدی‌تقوی با عناوین بسیار چشمگیرتری از جمله در المپیک، با عرصه کشتی خداحافظی می‌کردند. اگر می‌خواهیم در مسابقات جهانی پاریس برای چهارمین سال پیاپی از قافله عقب نمانیم و شاهد اهتزاز پرچم مقدس ایران باشیم باید از هم اینک نسبت به بررسی اساسی نقاط ضعف و تلاش برای رفع آنها اقدام کنیم.