سهم ۲ درصدی ایران از بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری گوهرسنگ‌ها 

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ، گردش مالی مجموع گوهرسنگ‌ها، فلزات گرانبها و الماس در دنیا حدود ۱۲۰۰میلیارد دلار در سال ذکر کرد و گفت: سهم ایران در این صنعت، بسیار ناچیز و حدود دو درصد است. به گزارش اقتصادآنلاین، سید ابومحمد هاشمی؛ اظهار داشت: سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ کشور در دو سال پیش […]

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ، گردش مالی مجموع گوهرسنگ‌ها، فلزات گرانبها و الماس در دنیا حدود ۱۲۰۰میلیارد دلار در سال ذکر کرد و گفت: سهم ایران در این صنعت، بسیار ناچیز و حدود دو درصد است. به گزارش اقتصادآنلاین، سید ابومحمد هاشمی؛ اظهار داشت: سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ کشور در دو سال پیش از سوی وزیر صنعت،معدن‌وتجارت تصویب و ابلاغ شد که در راستای ایجاد زنجیره ارزش گوهرسنگ‌ها، برای کسب سهم یک و دو درصد از بازار جهانی گوهرسنگ‌‌ها در افق سال‌های ۱۴۰۵ و ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی و تدوین شده‌ است. وی افزود: سازمان‌ها و نهادهای مختلفی برای اجرای برنامه‌ها و اقدامات مبتنی بر استراتژی‌های مندرج در این سند مشخص شده‌اند؛ به نحوی که ایمیدرو با توجه به رسالت ایجاد بستر مناسب توسعه صنعت‌ گوهرسنگ کشور در حوزه‌های مختلف ازجمله مطالعات اکتشافی، آموزش و توسعه مراکز آموزشی، توسعه مراکز اعتبارسنجی آزمایشگاهی و مطالعات پژوهشی حوزه گوهر سنگ طبق برنامه زمان‌بندی و به‌طور منسجم در کارگروه‌های تخصصی پیگیری لازم را انجام می‌دهد. هاشمی؛ درخصوص برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته در سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ‌ کشور، افزود: پیش‌بینی ما در دو افق چشم‌انداز با توجه به اقدامات انجام شده مطابق سند مذکور، به‌ منظور کسب سهم ۱ و ۲ درصد از بازار جهانی گوهرسنگ‌‌ها در سال‌های ۱۴۰۵ و۱۴۱۰ می‌باشد. وی ادامه داد: وجود زیرساخت‌های لازم علمی‌-‌تجهیزاتی، وجود متخصصین و پژوهشگران برجسته و با تجربه در زمینه گوهرسنگ‌ها، وجود زیربنای تاریخی متناسب با فرهنگ زیست‌بوم‌، کارآفرینی، قرارگیری کشور در کمربند گوهرسنگ‌های خاورمیانه و در نهایت همجواری با کشورهای مصرف‌کننده عمده فرآوری‌های این صنعت، کشور ما را در موقعیت استثنایی برای ورود به بازار پررونق گوهرسنگ‌‌ها و استفاده از مزایای کارآفرینی گسترده آن قرار داده‌ است. مجری طرح توسعه صنعت گوهر سنگ کشور، افزود: ایمیدرو و سایر نهاد‌ها و ارگان‌های دخیل در پیشبرد اهداف سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ کشور، تلاش دارند وظایف خود را در راستای توسعه این صنعت به نحو احسن انجام دهند؛ اما در این راستا برای ورود به بازارهای جهانی ضروری است گوهرسنگ‌‌ها از گروه کالایی۴ که عاملی بازدارنده در توسعه این صنعت است، خارج شده و به‌عنوان اصل اولیه و زیربنایی موردنیاز توسعه صنعت گوهرسنگ مدنظر قرار گیرد. هاشمی؛ تصریح کرد: در زمینه توسعه بازارهای‌ داخلی؛ اولین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته از ۱۲ تا ۱۵ اسفندماه سال‌جاری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد و حضور پاویون ایران در نمایشگاه‌های معتبر گوهرسنگ‌‌ها در کشورهای مختلف به‌منظور معرفی ظرفیت و پتانسیل کشور و بهره‌برداری از تکنولوژی‌های به روز دنیا قطعاً یکی از کلیدهای مهم توسعه تجارت بین‌المللی خواهدبود.