گروه خودرو- بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسانهای بسیار تبدیل شده است که تقریباً هر اتفاقی قیمت خودرو را در بازار آزاد تغییر میدهد. در کنار واردات قطرهچکانی، شاهد کاهش تولید خودروهای داخلی توسط خودروسازان هستیم که این امر کنار افزایش قیمت دلار باعث شده که در چند روز […]
گروه خودرو- بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسانهای بسیار تبدیل شده است که تقریباً هر اتفاقی قیمت خودرو را در بازار آزاد تغییر میدهد. در کنار واردات قطرهچکانی، شاهد کاهش تولید خودروهای داخلی توسط خودروسازان هستیم که این امر کنار افزایش قیمت دلار باعث شده که در چند روز اخیر شاهد ثبت رکوردهای جدید قیمتی در اکثر خودروهای بازار باشیم. همین امر باعث شد که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به وزیر صنعت،معدنوتجارت بر ضرورت پاسخگویی درخصوص افزایش قیمت تولیدات خودروسازان داخلی تأکید کنند. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره، سیدجواد حسینیکیا؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس، با اشاره به اینکه دلیل اصلی نوسانات اخیر قیمت خودرو عدم اجرای قوانین مجلس درخصوص ساماندهی بازار خودرو است، گفت: کاملاً مشخص است که اجرایی نکردن قوانین مجلس از اصلیترین دلایل پایدار بودن مشکلات ازجمله نوسانات قیمت خودرو است. وی افزود: در مجلس یازدهم برای بیشتر دغدغهها و مشکلات اصلی و رفاهی و معیشتی، طرح و پیشنهاد ارائه شده و آنها تبدیل به قانون و به دولت که بازوی اجرایی است ابلاغ شده است. اما مهمترین مسئله اجرای آنهاست. حسینیکیا؛ ادامه داد: بهطورمثال خود دولت برای مدیریت و ساماندهی بازار خودرو لایحهای به مجلس ارائه کرد که ماحصل آن واردات خودروهای نو و کارکرده بود. مجلس نیز آن را به تصویب رساند و در نهایت تبدیل به قانون شد. با این اوصاف هیچ عذری برای دولت درخصوص عدم اجرای قوانین ساماندهی خودرو پذیرفته نیست. عضو کمیسیون صنایع مجلس، با بیان اینکه وزیر صمت نسبت به سایر وزرا تجربه بیشتری دارد، گفت: تجربه بالا و توان مدیریت چالشها ازجمله مهمترین مؤلفههای یک وزیر خوب است که وزیر صمت داراست. از اینرو ما انتظار داریم وزیر صمت به موضوع صنعت خودروسازی و بازار آن بهطور جدی ورود کند و تمام زیر و بَم چالشها را بررسی کند. وی در ادامه، ابراز کرد: وزیر صمت باید مشکلات موجود را حلوفصل کند و اگر اختیارات قانونی بیشتری نیاز دارد باید به مجلس اعلام کند. چرا که ما وی را مسئول این حوزه میدانیم، طرحها و قوانین تسهیلکننده تصویب کردهایم و انتظار اجرا داریم. بنابراین باید پاسخگو باشد. حسینیکیا؛ با اشاره به لزوم اجرای لایحه واردات خودرو، بیان داشت: لایحه واردات خودروی نو و کارکرده خود بهتنهایی بخش اعظمی از بازار را ساماندهی میکند و در کنار اجرای آن شاهد تغییرات چشمگیری ازجمله رقابتی شدن بازار، خروج تقریبی صنعت خودرو از چنگ انحصار خودروسازان داخلی و بالارفتن کیفیت خودروهای موجود در بازار خواهیم بود. این عضو کمیسیون صنایع مجلس درانتها، خاطرنشان کرد: بنابراین تنها راه مدیریت نوسان قیمت خودرو اجرای قوانین است. زمانی که یک بازار کاملاً انحصاری باشد و ازطرف دیگر رها شود و هیچ رقیبی به این بازار ورود نکند، شرایط این چنین خواهد شد و چهبسا بدتر. باید هرچه سریعتر جلوی نوسانی بودن قیمت خودرو گرفته شود.
عضو کمیسیون تخصصی مشاوران خودروی کشور، گفت: قیمت خودروهای خارجی مدل بالا طی سه ماه اخیر بین دو تا سه میلیارد تومان و خودروهای داخلی تا ۴۰ میلیون تومان افت داشته اما همچنان خرید و فروش چندانی در این بازار وجود ندارد. به گزارش ایسنا، حمید کریمی؛ درباره آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: این بازار […]
اگرچه بعد از سال ۱۳۹۷ بازار خودرو برای سرمایههای سرگردان به بازاری با سود بالا تبدیل شده بود اما به مرور با سیاستهایی که از سال ۱۴۰۰ اتخاذ شد و رفع ممنوعیت واردات این بازار جذابیت خود را برای دلالان و سرمایههای سرگردان از دست داد. به گزارش فارس، در سال ۱۳۹۷ به علت کمبود […]
قفل واردات خودرو پس از مدتها برای مردم باز شد. این خبری بود که در روزهای پایانی دولت سیزدهم از طریق سخنگوی دولت ابلاغ شد و بهعنوان هدیهای به یادماندنی از دولتی که بسیاری از وعدههای خودروییاش محقق نشد، به مردم پیشکش شد، اما آیا جزییات و باید و نبایدهای این ابلاغیه نیز اعلام شد؟ […]
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، گفت: نه سانحه اخیر برای رئیسجمهور و نه واردات، هیچ کدام بر بازار خودرو تأثیری نداشته است، بلکه صرفاً نوسانات دلار باعث کاهش اندک قیمت خودروهای داخلی در چند روز گذشته شده است. اسد کرمی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، در مورد وضعیت بازار خودرو گفت: […]
دیدگاه بسته شده است.