انحصاری در بین مناقصه‌گران خارجی برای واگذاری توسعه میادین نفتی وجود ندارد

واکنش وزیر نفت به احتمال ترک تشریفات«آزادگان» انحصاری در بین مناقصه‌گران خارجی برای واگذاری توسعه  میادین نفتی وجود ندارد گروه انرژی- درحالی که طی چند هفته گذشته ایران تفاهمنامه‌های متعددی برای مطالعات توسعه میادین نفت و گازی به امضا رسانده است؛ این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا امضای تفاهمنامه‌ها با شرکت‌های بین‌المللی، […]

واکنش وزیر نفت به احتمال ترک تشریفات«آزادگان»

انحصاری در بین مناقصه‌گران خارجی برای واگذاری توسعه  میادین نفتی وجود ندارد

گروه انرژی- درحالی که طی چند هفته گذشته ایران تفاهمنامه‌های متعددی برای مطالعات توسعه میادین نفت و گازی به امضا رسانده است؛ این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا امضای تفاهمنامه‌ها با شرکت‌های بین‌المللی، تعهدی برای ایران در قبال آن شرکت‌ها ایجاد می‌کند یا خیر؟ میدان نفتی آزادگان در صدر سیاهه میادینی است که با وعده مسؤولان مقرر شده است در نیمه اول سال ۲۰۱۷ به مناقصه برود. این در شرایطی است که غول‌های نفتی همچون توتال فرانسه، شل انگلیس، روس نفت روسیه، اینپکس ژاپن برای توسعه میدان نفتی آزادگان با شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه انجام مطالعات را امضا کرده‌اند.

از سوی دیگر به کرات مدیران و متصدیان وزارت نفت به این امر اذعان داشته‌اند که اساس و پایه انعقاد قراردادهای جدید نفتی بر مبنای مناقصات شکل می‌گیرد و تنها در موارد خاص در واگذاری میادین از طریق ترک تشریفات اقدام خواهند کرد.

اما وزیر نفت در واکنش به احتمال ترک تشریفات؛ واگذاری میدان آزادگان به فرانسه را تکذیب کرد.

وزیر نفت با بیان این‌که قول و قراری با توتال فرانسه برای واگذاری توسعه میدان نفتی آزادگان نگذاشته‌ایم، گفت: تمامی شرکت‌های خارجی باید برای توسعه میادین نفت و گاز در مناقصه شرکت کنند.

بیژن زنگنه درباره احتمال واگذاری قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان‌جنوبی به شرکت توتال فرانسه بیان‌کرد: هیچ قول و قراری با توتال برای واگذاری میدان نفتی آزادگان‌جنوبی نگذاشته‌ایم.

وزیر نفت با تأکید بر این‌که توسعه تمامی میادین نفتی ایران صرفاً از طریق مناقصات بین‌المللی انجام می‌شود، به مهر گفت: به زودی برای توسعه میدان آزادگان هم مناقصه برگزار خواهد شد.

این عضو کابینه دولت با تأکید بر این‌که هم‌اکنون برای توسعه هر یک از میادین اولویت‌دار نفتی کشور با دو تا ۳ شرکت خارجی تفاهمنامه همکاری امضا شده است، اظهارداشت: این بدان معنا است که انحصاری در بین شرکت‌های خارجی به منظور توسعه میادین نفت و گاز کشور وجود ندارد.

زنگنه همچنین اخیراً در جمع خبرنگاران با اشاره به بلامانع بودن ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های خارجی برای توسعه میدان نفتی آزادگان، گفته است: در هر صورت باید شرکت‌های خارجی یک شرکت ایرانی را به عنوان شریک خود انتخاب کنند.

براساس برآوردهای انجام گرفته پیش‌بینی می‌شود برای توسعه فاز دوم میدان مشترک نفتی آزادگان‌جنوبی و با هدف تولید روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.

هم‌اکنون حدود ۵۰ هزار بشکه نفت از آزادگان‌جنوبی برداشت می‌شود که با تکمیل مراحل فاز اول توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق ظرفیت تولید نفت از این میدان تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ هزار بشکه در روز عبور خواهد کرد.

برنامه واگذاری توسعه میدان آزادگان؛ برگزاری مناقصه است

همچنین معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز با بیان دوباره این مطلب که شرکت نفت قولی به هیچیک از شرکت‌های شل و توتال نداده است،گفت: تأمین مالی انجام مطالعات برعهده خود شرکت‌هاست و شرکت ملی نفت ایران هیچ هزینه‌ای در این خصوص متقبل نمی‌شود.

«غلامرضا منوچهری» معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران به تسنیم گفت: تا امروز با شرکت‌های شل انگلیس، توتال فرانسه و ژاپنی‌ها برای مطالعات میدان نفتی آزادگان تفاهمنامه امضا شده است.

وی افزود: عملاً با توجه به این‌که شرکت‌های چینی از گذشته در این میدان فعال بودند، چینی‌ها نیز در مطالعات این میدان سهیم‌ هستند و از تمامی این ۴ گروه، نتایج مطالعات و Pre MDP توسعه میدان گرفته خواهد شد.

این مقام مسؤول با بیان این‌که «امکان امضای تفاهمنامه مطالعات آزادگان با شرکت‌های دیگر نیز منتفی نیست»، گفت: تأمین مالی انجام مطالعات برعهده خود شرکت‌هاست و شرکت ملی نفت ایران هیچ هزینه‌ای در این خصوص متقبل نمی‌شود.

منوچهری در پاسخ به این‌که «آیا امضای تفاهمنامه با شل و توتال، حقی برای آن‌ها در زمینه امضای قرارداد توسعه میدان ایجاد می‌کند؟»، تصریح‌کرد: ایران هیچ تعهدی در مقابل شل و توتال برای امضای قرارداد آزادگان‌جنوبی ندارد؛ اگر Pre MDP ارایه شده از سوی این شرکت‌ها با ضریب برداشت مناسب و مورد نظر شرکت ملی نفت ایران باشد، در خصوص واگذاری توسعه میدان آزادگان‌جنوبی به یکی از این شرکت‌ها و یا کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های مختلف ایرانی و خارجی تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

وی افزود: تا امروز برنامه واگذاری توسعه میدان نفتی آزادگان‌جنوبی برگزاری مناقصه بین‌المللی است و به احتمال قریب به یقین، همین روند برای امضای قرارداد توسعه این میدان نفتی اجرایی می‌شود.