عضو کمیسیون عمران مجلس ساخت کشتی داخلی ۱۳ سال طول میکشد عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: این که ساخت یک کشتی را به تولیدکننده داخلی بسپاریم و ۱۳ سال طول بکشد، به هیچوجه درست نیست. به گزارش ایلنا، عبدالکریمحسینزاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص قرارداد ایران با کشتیسازی کرهجنوبی برای […]
عضو کمیسیون عمران مجلس
ساخت کشتی داخلی ۱۳ سال طول میکشد
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: این که ساخت یک کشتی را به تولیدکننده داخلی بسپاریم و ۱۳ سال طول بکشد، به هیچوجه درست نیست.
به گزارش ایلنا، عبدالکریمحسینزاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص قرارداد ایران با کشتیسازی کرهجنوبی برای ساخت ۱۰ کشتی، با تأکید بر این که نباید صنعت داخلی را نادیده گرفت، گفت: سفارش به تولید داخلی باید براساس ظرفیت و توان باشد و نباید بالاتر از ظرفیت و توان یک مجموعه داخلی پروژه تعریف کنیم.
وی با اشاره به اظهارات رییس کشتیرانی گفت: این که ساخت یک کشتی را به تولید کننده داخلی بسپاریم و ۱۳ سال طول بکشد، به هیچوجه درست نیست.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی کشتیسازی داخلی افزود: وقتی قراردادی بسته شده و تولیدکننده داخلی نتوانسته براساس قرارداد عمل کند و چندین برابر نیز اضافهتر از مبلغ قرارداد دریافت کرده و هنوز هم زمانی برای اجرای تعهد نداده، شرکت سفارشدهنده میتواند کارش را به جای دیگری بسپارد و حتی میتواند ادعای خسارت کند.
وی با اشاره به این که در شرایط پسابرجام باید از تمام ظرفیت استفاده کنیم گفت: پس از آنکه آقای زنگنه توانست در اوپک به درستی عمل کند و ظرفیت تولید و صادرات نفت بالا رفت، باید برای کشتیرانی نیز فکر درستی کنیم و به جای آنکه کشتی اجاره کنیم، کشتی بخریم و هزینه حمل و نقلی که قرار است به کشتیهای اجارهای بپردازیم، بابت اقساط به شرکت کرهای بدهیم.
نماینده نقده و اشنویه گفت: عقل سلیم اقتضا میکند که به سوی پروژههای زودبازده برویم و نهایت برداشت را داشته باشیم. بنابر این ایرادی در قرارداد ساخت کشتی با کرهایها دیده نمیشود.
وی با تأکید بر این که ایرادی ندارد که همزمان با خرید کشتی از خارج، توان فنی تولید داخلی را تقویت کنیم، گفت: آنچه امروز مشاهده میشود، شرکتهای داخلی توان تولید کشتی را ندارند و سابقه نشان میدهد که این توانایی وجود ندارد. بنابر این باید ناوگان کشتیرانی را تقویت کنیم و به فکر افزایش فناوری داخلی باشیم.
حسینزاده با اشاره به این که قرار شده شرکت کرهای فناوری به ایران منتقل کند و سرمایه ساخت کشتیها را نیز بانکهای کره با بهره بسیار پایین تأمین کنند، گفت: اولین گام، جذب سرمایهگذاری خارجی است که اتفاق میافتد و نکته مهمتر انتقال فناوری است. زیرا کشتیسازی کرهای میتواند به دانش فنی شرکتهای داخلی مانند صدرا کمک کند و بهترین گام این است که فناوری منتقل شود.
وی با تأکید بر اینکه همکاری با کشتیسازی کرهای باعث میشود تا دانش فنی کشتیسازان ایرانی به روز بشود، گفت: اگر سرمایه ساخت این کشتیها را بانکهای کرهای با بهره کمتر از ۴ درصد تأمین کند و دانش فنی را نیز به کشور منتقل کند، امتیازات بزرگی است که به سادگی از کنار آنها نمیشود گذشت.
عضو کمیسیون عمران با اشاره به مفاد قرارداد کشتیسازی ایران با طرف کرهای گفت: این قرارداد یک بسته اقتصادی کاملاً منطقی است که باعث رونق و توسعه علمی و مالی کشور میشود.
وی با اشاره به شرایط کشورهای منطقهای گفت: امروزه کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان با مشکلات اساسی روبهرو هستند و حتی ترکیه اکنون با مشکلات فراوانی رو به رو شده که رشد اقتصادیاش متوقف شده و روند عقبگرایی را در پیش گرفته است. دراین شرایط کشور ما به توسعه نیاز دارد و باید جهش اقتصادی داشته باشیم تا کشورهای همسایه را به خودمان وابسته کنیم.
حسینزاده تأکید کرد: فرصت سوزی برای کشور ما به امری عادی تبدیل شده و متأسفانه مدتها پس از آن که با بحران روبهرو شدیم، فقط افسوس میخوریم. امروز در شرایطی هستیم که باید به حسرت خوردنها پایان بدهیم و قرارداد ایران با کشتیسازی کرهجنوبی میتواند یکی از جهشهای بسیار خوب در عرصه اقتصادی باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.