نبود یکپارچگی خدمات، عمدهترین مانع برای تحقق دولت الکترونیک است رضا باقریاصل، نبود یکپارچگی خدمات را عمدهترین مانع برای تحقق دولت الکترونیک در کشور دانست و گفت: در تلاش هستیم در برنامه ششم توسعه این مشکل برطرف و راه برای ارایه خدمات مطلوب به مردم گشوده شود. معاون دولت الکترونیک سازمان فنآوری اطلاعات در […]
نبود یکپارچگی خدمات، عمدهترین مانع برای تحقق دولت الکترونیک است
رضا باقریاصل، نبود یکپارچگی خدمات را عمدهترین مانع برای تحقق دولت الکترونیک در کشور دانست و گفت: در تلاش هستیم در برنامه ششم توسعه این مشکل برطرف و راه برای ارایه خدمات مطلوب به مردم گشوده شود.
معاون دولت الکترونیک سازمان فنآوری اطلاعات در گفتوگو با ایرنا افزود: مشخص نبودن مالکیت دادهها و اخذ وجه برای تبادل اطلاعات بین دستگاهها از دیگر موانع کندی این کار بوده است.
وی بیان کرد: دستگاههای اجرایی در یکپارچگی خدمات و هماهنگیهای بین بخشی ضعیف هستند و این موضوعات سبب کندی در تحقق دولت الکترونیک شده است.
معاون دولت الکترونیک سازمان فنآوری اطلاعات، حذف مجوزهای زائد و تسهیل در قوانین و مقررات را ازجمله راهکارهای مفید برای تسریع در روند توسعه دولت الکترونیک اعلام کرد و گفت: باید در این مسیر حرکت کنیم تا موانع حرکت دولت الکترونیک برداشته شود.
وی با اشاره به این که تقریباً اکثر دستگاههای اجرایی توانستند فعالیتهای خود را الکترونیکی کنند، اظهار کرد: دستگاههایی که در این مرحله عقب ماندهاند، باید بکوشند تا خدمات خود را به صورت الکترونیکی درآورند.
باقری، ایجاد یکپارچگی در لایههای مختلف دستگاههای اجرایی را از جمله اهداف مرحله دوم دولت الکترونیک اعلام کرد و گفت: نیاز به یکپارچگی و حرکت به سوی هماهنگی بیشتر در دولت الکترونیک احساس میشد و تقریباً از ابتدای دولت یازدهم به دنبال تحقق این هدف مهم بودیم.
وی اظهار کرد: برای تحقق این موضوع چند زیرساخت اصلی لازم بود که برخی از آنها در برنامه پنجم توسعه دیده نشده بود که یکی از آنها، ایجاد ریزساختار مرکز ملی تبادل اطلاعات بود.
معاون دولت الکترونیک سازمان فنآوری اطلاعات ادامه داد: مرکز تبادل اطلاعات در سازمان فنآوری اطلاعات کشور راهاندازی شده و در حال فعالیت است تا مشکل دستگاهها برای تبادل اطلاعات را برطرف کند.
دستگاههای اجرایی برای تبادل اطلاعات درخواست وجه نکنند
وی تأکید کرد: دستگاه دولتی نباید امکان اخذ وجه از سایر دستگاهها را برای تبادل اطلاعات داشته باشد و این اقدام بین دستگاههای اجرایی باید به صورت رایگان انجام شود.
باقری با اشاره به اینکه در بند ب ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه بر تبادل رایگان اطلاعات تأکید دارد، افزود: در قوانین بودجه سالانه این موضوع نقض شد و به یکسری از دستگاهها اجازه داده شد برای ارایه خدمات به دستگاههای دیگر درخواست وجه کنند.
معاون دولت الکترونیک سازمان فنآوری اطلاعات گفت: مطالبه وجه برای تبادل اطلاعات، مانع جدی برای ارایه خدمات مطلوب به مردم است و در لایحه برنامه ششم توسعه سعی شده است تا این مورد به دقت بررسی شود و راهکار رفع آن ارایه شود.
وی تأکید کرد: در لایحه بودجه سال آینده هم ردیفهای بودجهای برای هزینه تبادل اطلاعات دستگاهها در نظر گرفته شده که برخلاف برنامه پنجم توسعه، مانع تحقق دولت الکترونیک است و این موضوع باید اصلاح شود.
باقری به مالکیت دادههای عمومی اشاره کرد و گفت: مالکیت دادههایی که با بودجه عمومی و یا پول مردم تهیه شده، با دولت است. این موضوع یکی از معضلات اصلی و مانع تحقق دولت الکترونیک بوده و انتظار میرود در برنامه ششم توسعه برطرف شود.
ارتقای چشمگیر جایگاه دولت الکترونیک کشور در برنامه ششم توسعه
باقری افزود: در برنامه ششم توسعه برنامهریزی لازم برای ارتقای چشمگیر در رتبه کشور در دولت الکترونیک و ارتقا شاخصها در این حوزه، صورت گرفته است.
وی با اشاره به این که راهحلهای رفع موانع در برنامه ششم توسعه تدوین شده است، گفت: برنامهریزی ما در برنامه ششم توسعه، برای یکپارچهسازی و حرکت به سوی هماهنگی بیشتر و ارایه خدمات مناسب به مردم است.
باقری افزود: مسیری که کشور برای تحقق بیشتر زیرساختها اعم از پهن باند در دستور کار خود قرارداده، زمینه را برای توسعه و تحقق دولت الکترونیک فراهم آورده است. با تحقق پورتال جامع خدمات دولت، گذرگاه ملی خدمات دولت، به زودی مسیر تحول دولت الکترونیکی هموار میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.