صنعت سنگ کشور در سنگلاخ

صنعت سنگ کشوردر سنگلاخ گروه معدن و زمین -رییس انجمن سنگ ایران با انتقاد از تصمیمات وزارت صنعت برای تعیین عوارض بر صادرات مواد معدنی گفت: صادرات سنگ در سال‌های گذشته به کم‌تر از نصف رسیده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، ابوالقاسم شفیعی با بیان این‌که صنعت سنگ کشور اعم از معادن و فرآوری در شرایط […]

صنعت سنگ کشوردر سنگلاخ

گروه معدن و زمین -رییس انجمن سنگ ایران با انتقاد از تصمیمات وزارت صنعت برای تعیین عوارض بر صادرات مواد معدنی گفت: صادرات سنگ در سال‌های گذشته به کم‌تر از نصف رسیده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ابوالقاسم شفیعی با بیان این‌که صنعت سنگ کشور اعم از معادن و فرآوری در شرایط بحرانی قرار گرفته، به گونه‌ای که از حدود ۱۸۰۰ معدن سنگ تزیینی دارای پروانه حدود ۴۰ درصد به دلیل رکود اقتصادی و نداشتن بازار متوقف شده است، گفت: مابقی معادن هم عمدتاً با ظرفیت بسیار پایین فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل از ظرفیت تولید ۲۷ میلیون تنی معادن سنگ تزیینی کشور، طبق آمار رسمی وزارت صنعت در سال ۹۴، ۱۳.۱ میلیون تن استخراج شده که کم‌تر از ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی معادن است.

رییس انجمن سنگ ایران با بیان این‌که صادرات سنگ کوپ با ۳۷۰ هزار تن، کم‌تر از ۳ درصد کوپ تولیدی است، اظهار داشت: وضعیت بحرانی این صنعت در کشور ضرورت حمایت دولت را می‌طلبد، اما متأسفانه نه تنها به آن پرداخته نمی‌شود، بلکه با اقدامات غیرکارشناسی در تغییر مقررات، ظرفیت کوچک تولیدات با کیفیت در معادن را مورد هدف قرارداده‌اند.

شفیعی به روند نزولی تولید معادن سنگ تزیینی در ۵ سال گذشته اشاره کرد و گفت: تصمیم وزارت صنعت مبنی بر وضع عوارض بر صادرات سنگ کوپ، موجب متوقف شدن فعالیت بخش دیگری از معادن و بیکار شدن تعدادی از شاغلان و کارگران معادن خواهد شد.

وی با اشاره به نامه معدنی وزارت صنعت در اسفند سال ۹۰ مبنی بر این‌که نباید هیچ‌گونه عوارضی بر صادرات سنگ‌های تزیینی ایجاد شود، گفت: حتی یک برگ بررسی کارشناسی در دولت دهم و یازدهم برای اخذ عوارض وجود ندارد.

رییس انجمن سنگ ایران با بیان این‌که در میان کشورهای بزرگ دنیا کم‌ترین میزان صادرات سنگ فرآوری شده، متعلق به تولید ایران است، گفت: این رقم برای ایران حدود ۳ درصد است و تجربه موفق کشورهای اصلی صادرکننده سنگ نشان می‌دهد آنها راهکارهایی برای تشویق تولیدکنندگان و برندسازی دارند.

شفیعی با اشاره به خیانت دولت نهم و دهم به صادرات سنگ آهن گفت: در سال ۸۹ صادرات سنگ کشور به مرز ۹۴۰ هزار تن رسید، اما در سال ۹۴ این میزان به ۳۷۰ هزار تن رسیده است زیرا در آن زمان تصمیمات غیرمنطقی و خلاف مسیر جهانی اتخاذ شد.

وی به ارسال نامه به رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: طی نامه‌ای به رییس‌جمهور، ایرادهای این تصمیم اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت را عنوان کردیم.

همچنین احمد شریفی، دبیرکل انجمن سنگ ایران هم گفت: اگر فقط شعار اقتصاد مقاومتی بدهیم و بگوییم ۵ هزار واحد معدنی در کشور داریم و یا در بخش سنگ‌های تزیینی ۱۹۰۰ پروانه بهره‌برداری صادر شده است، اما در عمل حمایت از تولید نداشته باشیم، چه فایده‌ای دارد؟

وی افزود: سیاست‌های اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن و صنایع معدنی یک رکود عجیب در این بخش حاکم کرده است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر حدود ۵۰ درصد معادن این بخش تعطیل و متوقف شده‌اند، افزود: متأسفانه وزارت صنعت تصمیماتی می‌گیرد که صددرصد مغایر با مصوبات شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ کشور است.

دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به این‌که از ۴ ماه پیش تاکنون این شورا تشکیل نشده است، اظهار داشت: تصمیمات این شورا صوری بوده و وزارتخانه به آن اهمیتی نمی‌دهد.

شریفی با اشاره به این‌که صادرات سنگ فرآوری شده در سال گذشته ۴ میلیون مترمربع بوده است، گفت: حدود ۳ میلیون مترمربع آن با کیفیت پایین به عراق و کشورهای همسایه صادر شده است و فقط یک میلیون مترمربع سنگ استاندارد صادر کردیم که این رقم صادراتی از ظرفیت ۱۶۰ میلیون مترمربع واحدهای فرآوری، یک هشدار به وزارت صنعت است.

صنعت سنگ کشور همچون سیمان دچار رکود و توقف شده است

در این باره خداداد غیاثوند، نایب رییس‌هیأت مدیره کانون سنگ ایران نیز اظهار کرد: بحث ایجاد پایانه صادراتی سنگ در کشور از سال ۸۶ مطرح شده که این مهم دارای مصوبه دولت‌های نهم و دهم بوده، اما تاکنون ایجاد پایانه سنگ عملیاتی نشده است.

وی با بیان این‌که ایران دومین کشور تولیدکننده و مصرف‌‌کننده سنگ در دنیاست، افزود: عدم توانایی برای پیدا کردن بازار فروش از مشکلات صنعت سنگ است، علی‌رغم وجود معادن و واحدهای فرآوری سنگ در کشور نمی‌توانیم این محصول را بفروش برسانیم.

نایب رییس هیأت مدیره کانون سنگ ایران بیان کرد: بعد از چین، ایران دومین کشور تولیدکننده و مصرف‌کننده سنگ در دنیاست.

وی تأکید کرد: امروز صنعت سنگ کشور همچون سیمان دچار رکود و توقف شده است و شرایط بودجه کشور به گونه‌ای نیست که خیلی به ساخت پروژه‌های عمرانی در کشور امیدوار باشیم.

برای حل مشکلات حوزه سنگ راهی به جز صادرات نداریم

غیاثوند بیان کرد: برای حل مشکلات حوزه سنگ راهی به جز تسلیم یا صادرات این محصول نداریم و چنانچه صادرات سنگ رونق بگیرد، اشتغال ۱۶۰ هزار نفر را تثبیت کرده‌ایم.

دبیر کانون سنگ ایران اضافه کرد: در چند سال اخیر۲۰ هزار نفر در صنعت سنگ تعدیل شدند، اظهار کرد: اگر نتوانیم در صنعت سنگ که مزیت متعلق کشور بوده موفق شویم، قطعاً در هیچ حوزه دیگری به موفقیت نمی‌رسیم.

وی با اشاره به این‌که لشگر بیکاری پشت درهای صنعت سنگ ایستاده‌اند‌، اضافه کرد: اگر امروز نتوانیم از سرمایه‌های صد‌ها میلیاردی که در کشور هزینه شده به درستی بهره‌برداری کنیم، نمی‌توانیم نسبت به راه‌اندازی کارخانه‌های دیگر اقدام کنیم.

غیاثوند تصریح کرد: معدن‌دار، فرآوری کننده و بازرگان برای صادرات سنگ باید در کنار هم باشند، همچنین ‌برای کیفی شدن تولیدات سنگ کشور نظارت بیش‌تری باید روی معادن انجام گیرد و در حوزه بازرگانی نیز باید به سمت ایجاد کنسرسیوم‌‌ها و شرکت‌های مدیریت صادرات پیش رویم.

غیاثوند خاطر‌نشان کرد: در شرکت شهرک‌‌ها منابعی را برای فعال کردن کنسرسیوم‌های صادراتی شناسایی شدند که با پیگیری‌های لازم می‌توان آنها را جذب کرد.

وی با اشاره به راهکارهایی برای نجات صنعت سنگ کشور، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت و نظام مهندسی در استاندارد کردن مواد اولیه سنگ باید نقش پررنگی داشته باشند، در غیراین‌صورت صادرات سنگ کشور متوقف خواهد شد.

حوزه فرآوری سنگ باید بازسازی شود

این فعال اقتصادی اضافه کرد: حوزه فرآوری سنگ باید بازسازی و واحدهای فرآوری سنگ ماشین‌آلات به روز مجهز شوند.

 

وی بر لزوم رفع مشکل صادرات و فروش سنگ تأکید کرد و افزود: در دنیا روش‌های مختلفی برای تولید و صادرات سنگ وجود داشته، در حالی‌که واحدهای سنگبری ما شناخت کافی از بازارهای دنیا نداشته، لذا باید برای این واحد‌ها متولی ایجاد کنیم.