گروه خودرو- معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۱۰ هزار معاینهفنی خودرو باطل شده است، گفت: تردد با خودروهایی که فاقد معاینهفنی هستند، تخلف محسوب میشود. به گزارش مناقصهمزایده، سرهنگ احسان مؤمنی؛ ضمن تأکید بر نقش خودروهای دودزا در افزایش حجم آلودگی هوای شهر تهران، […]
گروه خودرو- معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۱۰ هزار معاینهفنی خودرو باطل شده است، گفت: تردد با خودروهایی که فاقد معاینهفنی هستند، تخلف محسوب میشود. به گزارش مناقصهمزایده، سرهنگ احسان مؤمنی؛ ضمن تأکید بر نقش خودروهای دودزا در افزایش حجم آلودگی هوای شهر تهران، گفت: آلودگی هوا بحث جدید و پدیده نوظهوری نیست و چندین سال است که شهرهای بزرگ و کشورهای جهان درگیر آن هستند. این مقام انتظامی، عنوان داشت: شش سال از تصویب قانون هوای پاک در کشور میگذرد و برای هر سازمان و نهادی در این خصوص شرح وظایفی تعیین شده است و دستگاهها مکلف و موظف هستند که کار خودشان را درست انجام بدهند، در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز سعی دارد به بهترین نحو عملکرد را داشته باشد. وی اظهار داشت: پلیس راهور تهران بزرگ یک دستگاه عملیاتی و اجرایی است که از ابتدای سالجاری بحث آلودگی هوا جزء برنامه عملیاتی و تقویم اجرایی آن بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این موضوع با جان انسانها در ارتباط است. سرهنگ مؤمنی؛ افزود: آلودگی هوا با جان مردم سر و کار دارد و باعث بروز انواع بیماری برای شهروندان میشود، لذا این مسئله نیز همچون کاهش تصادفات شهری، جزء برنامههای اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است. وی تصریح کرد: برابر ماده ۴۳ آییننامه راهنمایی و رانندگی، تردد با وسیله نقلیهای که برگه معاینهفنی معتبر نداشته باشد ممنوع است و رانندگانی که خودرویشان فاقد معاینهفنی باشد در جریان کنترل مکانیزه، اعمال قانون میشوند. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون حدود دومیلیون و ۳۰۰ هزار خودروی فاقد معاینهفنی، مورد اعمال قانون قرار گرفتهاند، گفت: این بدان معنا نیست که این تعداد خودرو معاینهفنی نداشتهاند، بلکه ممکن است یک خودرو مدتی معاینهفنی نداشته ولی بهازای هر ترددی که در سطح معابر داشته، جریمه شده است. وی بیان داشت: بیش از ۲۸ هزار خودرویی که دودزا بودهاند نیز در این مدت اعمال قانون شدهاند و از اول مهرماه که طرح ابطال معاینهفنی در شهر تهران آغاز شد، تاکنون معاینهفنی بیش از ۱۰ هزار خودرو ابطال شده است. سرهنگ مؤمنی؛ اظهار داشت: در طرح ابطال معاینهفنی خودروها ممکن است خودرویی معاینهفنی هم داشته باشد ولی دودزا بوده و باعث ایجاد آلودگی شود که تیمهای پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به ابطال برگه معاینهفنی این خودرو اقدام میکنند. همچنین سرهنگ مؤمنی؛ درخصوص تردد موتورسیکلتهای دودزا در شهر تهران نیز، گفت: شهرهای بزرگ کشور درگیر بحث آلودگی هوا میباشند. در شهر تهران چهار میلیون و ۳۰۰هزار موتورسیکلت در حال تردد هستند و برابر آمارهایی که اعلام میشود حدود ۷۰ درصد از این موتورسیکلتها کاربراتوری هستند. وی افزود: موتورسیکلتها یک منبع متحرک آلودگی هوای شهر تهران محسوب میشوند، براساس اظهارنظرهای کارشناسی اعلام میشود که هر موتورسیکلت بین چهار تا هفت برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد میکند. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، بیان داشت: اگر خیلی این موتورسیکلت تنظیم باشد چهار برابر یک خودرو اگر از سن فرسودگی گذشته باشد هفت برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد میکند. پس همان بحث احساس مسئولیت فردی به میان میآید. سرهنگ مؤمنی؛ افزود: باید به راکبین موتورسیکلت که وسیله آنها فرسوده است گفت که برای تعویض موتورسیکلت خود اقدام نمایید. هرچند که سازمانها باید تسهیلاتی برای این کار برقرار نمایند. وی گفت: جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری باید در دستور کار سازمانها قرار بگیرد و به جای آنها از موتورسیکلتهای برقی استفاده شود. برخی از این سازمانها به دنبال این موضوع هستند که موتورسیکلتهای برقی جایگزین شود. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اظهار داشت: لذا پلیس هم در این خصوص با موتورسیکلتهای دودزا برخورد میکند. وقتی پلیس موتورسیکلتی را به علت نداشتن کلاه ایمنی متوقف میکند و یا اینکه هر تخلف دیگری را نیز انجام داده است، پلیس وضعیت دودزا بودن آنها را نیز بررسی میکند. یعنی در کنار نداشتن کلاه ایمنی جریمه دودزا بودن نیز شامل این موتورسیکلت خواهد شد. وی افزود: حتی در برخی از موارد موتورسیکلتها به پارکینگها منتقل شدهاند تا به تعمیرگاهها مراجعه کنند موتورسیکلت خود را اصلاح کرده و بعد از آن میتوانند مدارک خود را تحویل بگیرند.
دیدگاه بسته شده است.