طبق وعدههای وزارت صمت قرار بود تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودروی برقی وارد کشور شود تا در بخش تاکسیرانی مورد استفاده قرار گیرد اما تا به امروز خبری از واردات این حجم از خودرو نیست. به گزارش مهر، عباس علیآبادی؛ از روز نخست که سکان هدایت وزارت صمت را برعهده گرفت، کلیدواژه «خودروهای برقی» […]
طبق وعدههای وزارت صمت قرار بود تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودروی برقی وارد کشور شود تا در بخش تاکسیرانی مورد استفاده قرار گیرد اما تا به امروز خبری از واردات این حجم از خودرو نیست. به گزارش مهر، عباس علیآبادی؛ از روز نخست که سکان هدایت وزارت صمت را برعهده گرفت، کلیدواژه «خودروهای برقی» را در هیچیک از سخنرانیهای خود از قلم نینداخت؛ علیآبادی؛ اعتقاد دارد که استفاده از خودروهای برقی اعم از وارداتی و داخلی میتواند نقطه شروعی برای ایجاد تحول در حوزههای مختلف از جمله، صنعت خودروسازی، محیطزیست، کاهش مصرف سوخت و… باشد. در همین رابطه نیز، علیآبادی وعده داد که «برنامه داریم تا آخر امسال ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.» بر همین اساس هم مهدی ضیغمی؛ معاون علیآبادی و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران هم ۲۹ مهرماه و هم دوم آبانماه وعده آغاز واردات خودروهای برقی از آبان ماه را داد؛ او ۲۹ مهر ماه اعلام کرد که «واردات خودروهای برقی از آبان ماه آغاز میشود و بعد از اینکه عرضه خودروهای برقی وارداتی به تاکسیرانی به اتمام رسید میتوان برای عرضه خودروهای برقی عمومی نیز اقدام کرد.» در ادامه نیز در دوم آبان ماه ضیغمی؛ تأکید کرد که «برنامه جدی برای واردات خودروهای برقی اعم از فول برقی، هیبرید، پلاگین و… داریم. یکی، دو هزار خودروی برقی در همین آبان ماه وارد خواهد شد که در مرحله نخست مشتری تاکسیرانی است اما در مرحله بعدی مردم عادی هم میتوانند بخرند زیرا این خودروها به لحاظ قیمتی بهصرفهتر از خودروهای بنزینی هستند.» ۲۹ آبان ماه محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانکمرکزی نیز وارد میدان شد و اعلام کرد که تأمین یک میلیارد دلار برای واردات خودروی برقی مورد پذیرش قرار گرفته و با یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی که برای اتوبوس، ون و موتورسیکلتهای برقی انجام خواهد شد، در مجموع دو میلیارد یورو برای خودروهای برقی ارز کنار گذاشته شده است. پس از این اظهارنظرات مشخص شد که طبق توافق صورت گرفته بین دولت ایران و چین، برنامه واردات و عرضه ۱۰۰ هزار تاکسی برقی از این کشور در دستور کار قرار گرفته که تاکنون نیز نیمی از این خودروها ثبت سفارش شده است. طبق گزارش عملکردی که علیآبادی به مخبر ارائه کرده قرار بود که از آذرماه به تدریج خودروهای برقی وارد کشور شوند با این حال که در ماه بهمن هستیم هنوز خودروهای برقی زیادی وارد کشور نشده و ۲۶ دیماه صرفاً ۴۰۰ دستگاه تاکسی برقی تحویل تاکسیرانی تهران شد. وعده واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی دقیقاً همان وعدهای است که پارسال وزارت صمت در زمان سکانداری رضا فاطمیامین در مورد خودروهای بنزینی داده بود. امید قالیباف؛ سخنگوی وقت وزارت صمت گفته بود که «طبق برنامهریزی انجام شده، در سه ماهه باقیمانده از سال ۱۴۰۱، ۱۰۰هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تأمین میشود.» وعدهای که هیچگاه محقق نشد و امروز که یک سال از این سخنان میگذرد وضعیت واردات خودرو تعریف چندانی ندارد؛ بر این اساس تا ۱۲ دیماه امسال، تعداد خودروی ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد؛ تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبتنامی هشت هزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود چهار هزار عدد است؛ در حالی که کل افراد ثبتنام شده و حائزشرایط ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر و افراد منصرف شده سه هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار و ۴۳۳ نفر و افراد تعیینتکلیف شده هفتهزار و ۱۲۱ نفر هستند. براساس این گزارش، با توجه به تجربهای که از عملکرد متولیان خودرو در کشور داشتهایم و همانطور که اشاره شد اولین وعده در خودروهای برقی نیز هنوز به واقعیت بدل نشده، باید منتظر ماند و دید طی دو ماه باقی مانده از سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی که مورد توافق دولتهای ایران و چین قرار گرفته وارد کشور خواهد شد یا مانند خودروهای بنزینی در آرشیو رسانهها باقی خواهد ماند.
دیدگاه بسته شده است.