تحویل ۸ فروند ATR در سال ۲۰۱۸؛ تحویل ۸ ایرباس در سال ۲۰۱۷

مدیرعامل ایران ایر اعلام کرد تحویل ۸ فروند ATR در سال ۲۰۱۸؛ تحویل ۸ ایرباس در سال ۲۰۱۷ مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ATR تا پایان سال میلادی جاری از تحویل ۸ فروند از این هواپیما‌‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی خبر داد. به گزارش فارس، فرهاد پرورش در نشست خبری […]

مدیرعامل ایران ایر اعلام کرد

تحویل ۸ فروند ATR در سال ۲۰۱۸؛ تحویل ۸ ایرباس در سال ۲۰۱۷

مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ATR تا پایان سال میلادی جاری از تحویل ۸ فروند از این هواپیما‌‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی خبر داد.

به گزارش فارس، فرهاد پرورش در نشست خبری حاشیه نمایشگاه راه‌سازی، راهداری، حمل‌ونقل و صنایع وابسته با بیان این‌که تحریم‌ها اثر مستقیم بر صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران داشته است، گفت: ما بیش‌تری لطمات را در حوزه تحریم‌ها بر بدنه خود تحمل کردیم.

وی وجود صندوق بازنشستگی هما با یکی از دلایل زیان‌ده بودن این ایرلاین عنوان کرد و گفت: این موجب کاهش نقدینگی و سرمایه‌گذاری در هما می‌شود.

پرورش ادامه داد: هما امکانات دریافت تسهیلات از بانک‌ها را نداشته و مشمول محدودیت‌های دولتی است، این در حالی است که قبل از انقلاب ایرلاین صد درصد دولتی بود، اما صددرصد خصوصی اداره می‌شود، اما امروز قوانین دولتی بر هما مترتب شده است.

مدیرعامل ایران‌ایر افزود: هما نمی‌تواند بخش‌هایی از بدنه خود را جدا و درآمد هزینه‌ای کند.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد بین هما و ایرباس، بوئینگ و کمپانی ATR اشاره کرد و گفت: تیم مذاکراتی ایرباس هنوز در تهران هستند، ضمن آن‌که مذاکرات با ATR ادامه دارد و امیدواریم تا قبل از پایان سال میلادی به نتیجه بینجامد.

مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: در برنامه مقدماتی قرار نبود هیچ هواپیمای بوئینگی سال ۲۰۱۷ تحویل هما شود و اگر همه شرایط طبق برنامه پیش رود، اولین فروند از هواپیمای بوئینگ آوریل ۲۰۱۸ مطابق فروردین ۹۷ تحویل هما می‌شود.

پرورش اظهار داشت: همچنین در قراردادهای اولیه قرار بود ۸ فروند ایرباس تا پایان سال ۹۵ وارد ناوگان هما شود که نهایی نشد و این ۸ فروند را در سال ۲۰۱۷ میلادی تحویل می‌گیریم.

وی گفت: همچنین در سال ۲۰۱۸ میلادی احتمالاً ۸ فروند هواپیمای ATR تحویل هما شود.

مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد: درمورد اصلاح ساختار هما مصوبه‌ای از هیأت وزیران اخذ کرده‌ایم، تا هما را بازسازی ساختاری کنیم و صندوق بازنشستگی هما، نوسازی ناوگان و ساختار مالی این ایرلاین بازسازی شود.

پرورش افزود: در ۳ هفته اخیر ۴ جلسه در کمیسیون اقتصادی و زیربنایی در این‌باره برگزار کردیم.

وی درباره بورسی کردن هما بیان کرد: از تفاهم‌نامه‌هایی که با بوئینگ و ایرباس داشتیم این بود که آنها در کنار فروش هواپیما به ما موضوعات بومی‌سازی را پیگیری کنند و یکی از پیش‌بینی‌‌‌ها دراین‌باره این است که فعالیت‌هایی در این حوزه انجام شود.

مدیرعامل ایران‌ایر درباره رقم قرارداد هما و ایرباس گفت: در قرارداد اولیه قرار بود ۱۱۸ فروند ایرباس خریداری شود که آن‌زمان رقم قرارداد ۲۵ میلیارد دلار برآورد شد، اما ۱۸ فروند از این قرارداد را کاهش دادیم و هواپیماهای ۳۸۰ را فعلاً حذف کردیم که رقم قرارداد کاهش یافته است.

پرورش گفت: طبق توافق طرفین و قوانین بین‌المللی اجازه افشای رقم قرارداد را نداریم، اما این قرارداد حدود ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود.

 

وی بیان کرد: همچنین درمورد ایرباس‌های ۳۸۰ هیچ الزامی وجود ندارد و اگر قرار بود آنها را خریداری کنیم، ۳۰ ماه قبل به ایرباس اعلام می‌کنیم.