نماینده پیشین ایران در اوپک، گفت: تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد، البته مدیریت مصرف سوخت مسئلهای حائزاهمیت است اما این موضوع بهتنهایی نمیتواند منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود. به گزارش مهر، محمدعلی خطیبی؛ با اشاره به اینکه تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد، گفت: […]
نماینده پیشین ایران در اوپک، گفت: تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد، البته مدیریت مصرف سوخت مسئلهای حائزاهمیت است اما این موضوع بهتنهایی نمیتواند منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود. به گزارش مهر، محمدعلی خطیبی؛ با اشاره به اینکه تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد، گفت: مدیریت مصرف سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است اما این موضوع به تنهایی نمیتواند منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود. وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از قاچاق سوخت مربوط به کارتهای جایگاهداران میشود، خاطر نشان کرد: مردم سهمیه ماهانه خود را مصرف میکنند اما ممکن است از طریق کارت سوختهای موجود در جایگاهها شبانه تانکرهای سوخت را پر کند به همین دلیل به نظر میرسد بیشتر قاچاق مربوط به این بخش میشود. خطیبی؛ با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه پیشبینی شده که در طول پنج سال آینده مصرف بنزین به حدود ۲۰۰ میلیون لیتر برسد، خاطرنشان کرد: این رقم، رقم بسیار بالایی است که نیاز به اقدامات دیگری هم دارد و به تنهایی منجر به کاهش مصرف نمیشود. این کارشناس انرژی، با اشاره به مصرف بالای بنزین در کشور، خاطرنشان کرد: متأسفانه مصرف بنزین در کشور ما بالا است و میزان مصرف و تولید با یکدیگر تناسب ندارند، بهعنوان مثال سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو به ناوگان اضافه میشود و در کنار آن واردات خودرو را در نظر بگیریم مصرف بنزین به همان تناسب افزایش پیدا میکند. این کارشناس انرژی، ادامه داد: در مقابل بیش از یک میلیون خودرو وارداتی چه تعداد خودرو فرسوده خارج شده، سال گذشته میگویند ۲۰ تا ۳۰ هزار خودرو فرسوده از ناوگان حملونقل خارج شده است که تعداد قابلتوجهی نیست. در حالی که میشود خودروسازان مجاب کرد که در مقابل یک خودرو نو، یک یا دو خودرو اسقاط کنند. تمامی این مقولات مربوط به مدیریت مصرف است که سالهای زیادی است گوشزد میشود و باید به آنها جامه عمل پوشاند در غیر این صورت با مصرف لجامگسیخته موجود با مشکلات فراوانی دستوپنجه نرم خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه راهکارهای برای مدیریت مصرف وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعاً کشورهایی که خودرو خیلی بیشتر از ما دارند و مصرفشان خیلی کمتر از ماهها است و توانستهاند مصرف را مدیریت کنند. خطیبی؛ اضافه کرد: متأسفانه روی مصرف کار نشده است. زیرا خودروهایی در ناوگان حملونقل عمومی وجود دارند دو برابر استاندارد جهانی دارند مصرف میکنند. در صورتیکه اگر با توجه به استاندارد جهانی مصرف بنزین نصف شود، حتی امکان صادرات بنزین نیز فراهم میشود و برای محقق شدن چنین موضوعی باید کیفیت خودروهای داخلی را افزایش داد و به استاندارد جهانی نزدیک شد. هماکنون میانگین جهانی به اینگونه است که در ۱۰۰ کیلومتر، ۵-۴ لیتر بنزین مصرف میشود اما اینکه مصرف بنزین خودروهای داخلی ۱۵-۱۰ لیتر بیشتر قابل قبول نیست. این کارشناس انرژی، گفت: به نظر میرسد سازمان استاندارد باید نظارت دقیقی در بخش شمارهگذاری داشته باشد که در مقابل یک خودرویی که خودروسازان وارد ناوگان میکنند، حداقل یک خودرو را هم خارج کنند و متأسفانه چنین اقدامی را پیش نمیگیرند که منجر به افزایش کیفیت خودرو میشود. این کارشناس انرژی، خاطرنشان کرد: البته اینها اقدامات اولیه است. اقدامات اساسیتری باید صورت بگیرد. بحث ترافیک، بحث کیفیت خودروها و بحث قاچاق، جلوگیری از قاچاق. الان واقعاً قاچاق رقم آن دقیقاً نمیدانم ولی رقم آن رقم قابلتوجهی است، مسئلهای که میتوان از آن جلوگیری کرد. سؤالی که وجود دارد آنکه الان چطور کارت داریم ولی قاچاق هم وجود دارد. اصلاً قابل قبول نیست. خطیبی؛ در خاتمه یادآور شد: یکی از فلسفههای کارت این بود که مصرف مدیریت بشود خب چرا مدیریت نمیشود. برای اینکه کار را گذاشته و آن را رها کردهاید. چرا که اگر تمامی این اقدامات انجام پذیرد ما به صادرکننده بنزین نیز تبدیل میشویم.
دیدگاه بسته شده است.