دولت استراتژی مشخصی برای تقویت صادرات ندارد

یک کارآفرین اصفهانی دولت استراتژی مشخصی برای تقویت صادرات ندارد یک کارآفرین برتر اصفهانی گفت: کشورهای همسایه ایران بزرگ‌‌ترین ظرفیت برای صادرات محصولات ایرانی است ولی استراتژی مشخصی توسط دولت برای تقویت صادرات مشاهده نمی‌کنیم. به گزارش ایمنا، هشتمین رویداد در مسیر موفقیت معاونت جوانان اتاق بازرگانی اصفهان با حضور یونس‌ژائله‌سعد‌آباد، بنیانگذار هلدینگ شیرین‌عسل برگزار […]

یک کارآفرین اصفهانی

دولت استراتژی مشخصی برای تقویت صادرات ندارد

یک کارآفرین برتر اصفهانی گفت: کشورهای همسایه ایران بزرگ‌‌ترین ظرفیت برای صادرات محصولات ایرانی است ولی استراتژی مشخصی توسط دولت برای تقویت صادرات مشاهده نمی‌کنیم.

به گزارش ایمنا، هشتمین رویداد در مسیر موفقیت معاونت جوانان اتاق بازرگانی اصفهان با حضور یونس‌ژائله‌سعد‌آباد، بنیانگذار هلدینگ شیرین‌عسل برگزار شد.

این کارآفرین اصفهانی با اشاره به این‌که کسب‌وکار امروز با ۲۵ سال گذشته تفاوت کرده است، گفت: جوانان باید در شرایط کنونی و براساس نیازهای نسل امروز و آینده اقدام به راه‌اندازی یک کسب‌وکار کنند.

یونس‌ژائله‌سعدآباد افزود: هر شهر ایران دارای مزیت‌های اقتصادی است که براساس آن می‌تواند تولید ویژه آن داشت و در گام نخست باید این مزیت‌ها شناسایی شود.

وی پیشنهاد کرد که بخش خصوصی استان به مدیریت اتاق بازرگانی نقشه راهی برای فضای کسب‌وکار طراحی کنند و افزود: تشکل‌های غیردولتی مانند اتاق بازرگانی می‌توانند نقشه راهی برای تولید، خدمات و تجارت آن شهر ترسیم کنند.

این فعال اقتصادی تأکید ‌کرد: دولت نمی‌تواند نقشه راه خوبی برای بخش خصوصی طراحی کند و خود بخش خصوصی باید برای خودش نقشه راه با مطالعه و تحقیق طراحی کند.

صادرات یعنی کیفیت، قیمت مناسب و کالای دارای مزیت

وی صادرات را یک فعالیت اقتصادی بلند مدت برشمرد و گفت: در کوتاه مدت صادرات بازار مناسبی برای فعالان اقتصادی نیست بلکه باید بر روی آن تمرکز کنند.

وی کیفیت محصولات صادراتی در کنار قیمت تمام شده مناسب را عامل موفقیت کالاهای ایرانی در صادرات دانست و افزود: شناسایی مزیت‌های صادراتی در محیط پیرامون می‌تواند به پیدا کردن بازار صادراتی کمک کند.

ژائله با اشاره به سابقه فرش ایران در بازارهای جهانی تأکید کرد: فرش اصیل ایرانی روزگار به عنوان کالای مهم صادراتی در سایر کشور‌ها شناخته می‌شد و این مزیت همواره باید حفظ و تقویت شود.

وی با اشاره به داشتن محصولات دارای مزیت در ایران مانند خاویار، پسته، زعفران و‌… گفت: برندسازی هر یک از این کالا‌ها در کنار کیفیت مناسب آن می‌تواند بازار صادراتی ایجاد کند و جوانان با تمرکز بر آن می‌توانند بازارهای جهانی را در دست گیرند.

ژائله برنامه‌ریزی برای هر بازار شامل بررسی میزان مصرف، کیفیت محصول، حمل‌ونقل و‌… برشمرد و بیان ‌کرد: صادرکننده اطلاعات دقیقی از بازار صادراتی داشته باشد و برای آن برنامه‌ریزی کند.

وی با اشاره به صادرات محصولات غذایی شیرین‌عسل به ۶۵ کشور جهان گفت: در مجموعه شیرین‌عسل یک شرکت ویژه صادرات راه‌اندازی شده که ۴۵ نیروی کارشناسی ارشد متخصص با تسلط بر زبان کشورهای هدف مشغول فعالیت هستند.

وی just in time فقط در لحظه را رویکرد مهم صادرات محصولات شیرین‌عسل برشمرد و گفت: خواسته‌های مشتریان در کم‌تر از دو روز تولید و بسته‌بندی می‌شود و این مهم نشان از کوشش و تلاش نیروی انسانی برای پاسخگویی به مشتریان است.

‌بنیانگذار شیرین‌عسل هدفگذاری فعالیت اقتصادی را مهم و ضروری دانست و گفت: مهم‌ترین هدف مجموعه شیرین‌عسل در سال ۲۰۲۰ قرار گرفتن در بین ۱۰ شرکت بزرگ صنایع غذایی جهان است و برای این هدف برنامه‌ریزی انجام شده است.

وی تصریح ‌کرد: برای رسیدن به این هدف زیرساخت‌ها و مطالعات بازار انجام شده و با تمام توان می‌خواهیم به هدفمان برسیم.

ژائله با اشاره به تحریم ناعادلانه کشورهای خارجی علیه شرکت‌های ایرانی گفت: در بد‌ترین شرایط اقتصادی که امکان تبادل بانکی نداشتیم و ورود خروج کالا برای شرکت‌های ایرانی دشوار بود توانستیم جدید‌ترین ماشین‌آلات را در مجموعه تولید کنیم و از تهدید تحریم‌ها، فرصت ساختیم.

این کارآفرین ملی در ادامه افزود: ۵۱ کشور در آفریقا وجود دارد که می‌تواند هر یک زمینه صادرات یک میلیارد دلار کالای ایران را دارد و با تمرکز بر کشورهای همسایه ایران می‌توان کالا و خدمات به آنان ارسال کرد.

وی خواستار توجه دولت به تسهیل فعالیت بنگا‌ه‌های اقتصادی شد و گفت: اگر یک روز نفت تمام شود بنگاه‌های اقتصادی بزرگ می‌توانند کشور را اداره کنند.

وی خطاب به جوانان شرکت‌کننده در رویداد در مسیر موفقیت گفت: نبوغ ایرانی برای نوآوری و خلق کردن است نه برای تقلید از سایر کشورها؛ پس تقلید را کنار بگذارید و بهترین‌‌ها را خلق کنید.

وی تأکید کرد: همه نمی‌توانند کارآفرین شوند زیرا کارآفرین فردی جسور و پر توانی است که خسته نمی‌شود و برای ثروت‌اندوزی کار نمی‌کند بلکه برای مردم و رفاه جامعه تلاش می‌کند.

وی همچنین با انتقاد از این‌که تاریخ تأسیس بنگاه‌های اقتصادی ایران کم‌تر به ۱۰۰ سال می‌رسد، افزود: فعالیت اقتصادی باید چند نسل دنبال شود.

کارآفرینان، بزرگ‌‌ترین سرمایه کشورند

وی کارآفرینان را بزرگ‌‌ترین سرمایه کشور خواند و افزود: باید کارآفرینان را ارج بنهیم؛ زیرا آنان برای کشور فداکاری می‌کنند و مانند سرباز برای کشور می‌جنگند.

وی در پاسخ به این پرسش درمورد شراکت چند فعال اقتصادی، گفت: فرهنگ مشارکت در ایران چندان جواب نمی‌دهد ولی اگر با بزرگ‌تر از خود یا شرکت خارجی مشارکت کنید برای شما بهتر است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر جای مسؤولین کشور بودید در حوزه اقتصادی چه سیاستی را در پیش می‌گرفتید؟‌ افزود: در نخستین اقدام کشور را از پرداخت مالیات معاف می‌کردم و هزینه‌های دولت را از خدمات تأمین می‌کردم.

وی فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی را سنگین دانست و گفت: دولت به جای این‌که با ارایه خدمات درآمد کسب کند با فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی درآمد کسب می‌کند که اشتباه بزرگی است.

این فعال اقتصادی مهم‌ترین گام دولت در کاهش هزینه‌هایش را کوچک شدن بدنه دولت دانست و گفت: حقوق کارکنان دولت نباید از محل مالیات بر تولید تأمین شود بلکه از خدمات اقتصادی باید تأمین شود.

وی خاطرنشان‌ کرد: دولت با فشارهای مالیاتی انگیزه تولید را از تولیدکنندگان و جوانان گرفته است.

ژائله با انتقاد از شیوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده، گفت: این مالیات ۴۲ درصد کالای ایرانی را نسبت به رقبای خارجی‌اش افزایش داده است و امکان رقابت را گرفته است.

وی دومین اقدام خود را در نقش یک تصمیم‌ساز اقتصادی را طراحی نقشه راه برای تولید کشور دانست و گفت: به دلیل نبود نقشه راه تولید کشور واحدهای تولیدی بسیاری خارج از ظرفیت و بدون مطالعه در کشور راه‌اندازی شده که امروز یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

وی افزود: راه‌اندازی یک واحد تولیدی باید براساس یک طرح یا پازل باشد. چه واحد تولیدی در چه شهر نیاز داریم؟ سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری براساس نقشه راه کنیم.

این کارآفرین تصریح‌ کرد: سومین اقدام من مشخص ‌شدن استراتژی بین‌المللی برای تجارت است. برای تجارت جهانی باید یک استراتژی بر اساس قانون برد‌– برد باشیم.

وی ایجاد بازار منطقه‌ای با کشورهای همسایه را یکی از بخش‌های این استراتژی دانست و گفت: کشورهای همسایه ایران بزرگ‌‌ترین ظرفیت برای صادرات محصولات ایرانی است ولی استراتژی مشخصی از سوی دولت برای تقویت صادرات مشاهده نمی‌کنیم.

ژائله تثبیت نرخ ارز برای مشخص شدن فعالیت‌های تجارتی فعالان اقتصادی را مهم برشمرد و گفت: نوسانات نرخ ارز بر تجارت خارجی بنگاه‌های تولیدی تأثیر بسیاری دارد.

تشویق جوانان به ‌کارآفرینی رویکرد معاونت جوانان اتاق

رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این رویداد گفت: معاونت جوانان اتاق توانسته در طول فعالیت‌های خود زمینه جذب جوانان به فعالیت‌های اقتصادی و تشویق آنان به ‌کارآفرینی را فراهم کند.

سیدعبدالوهاب‌سهل‌آبادی مؤسس شیرین‌عسل را فردی خلاق، توانمند و علاقه‌مند به‌کار و تولید توصیف کرد و گفت: توجه به‌کارگران یکی از خصویات بارز مدیریت آقای ژائله است.

وی تشکل‌گرایی وی را قابل تمجید دانست و گفت: آقای ژائله علاوه بر عضویت در هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و ایران در خانه صنعت ‌و معدن و تجارت عضو هیأت رییسه است و با تمام توان از حقوق فعالان اقتصادی دفاع می‌کند.

معاون جوانان اتاق بازرگانی اصفهان در این مراسم گفت: ژائله یکی از کارآفرینان بزرگ ملی است که در جهان اسلام به عنوان کارآفرین نمونه نیز انتخاب شده است.

 

امیر کشانی هدف از برگزاری رویداد کارآفرینی در مسیر موفقیت را معرفی الگوهای ایرانی موفق در عرصه کسب‌ و کار دانست و گفت: تا‌کنون ۷ کارآفرین استان اصفهان در این رویداد معرفی و مورد پرسش جوانان قرار گرفته است