اختلاف علنی صداوسیما با تلویزیون بر سر VOD

  درپی رونمایی از سامانه‌ VOD (سامانه نمایش درخواستی)، خبرهای غیررسمی از مخالفت سازمان صدا و سیما با این سامانه حکایت داشت و سرانجام مخالفت سازمان با این سامانه در برنامه‌ اخیر «هفت» علنی شد. به گزارش ایسنا، حامد معینی، مدیر حقوق بین‌الملل و مالکیت فکری صداوسیما گفت: آن چیزی که سازمان صداوسیما طبق قانون […]

 

درپی رونمایی از سامانه‌ VOD (سامانه نمایش درخواستی)، خبرهای غیررسمی از مخالفت سازمان صدا و سیما با این سامانه حکایت داشت و سرانجام مخالفت سازمان با این سامانه در برنامه‌ اخیر «هفت» علنی شد.

به گزارش ایسنا، حامد معینی، مدیر حقوق بین‌الملل و مالکیت فکری صداوسیما گفت: آن چیزی که سازمان صداوسیما طبق قانون اساسی مدعی آن است، این است که پخش برنامه و اصولاً رادیو و تلویزیون حکومتی است و این مسأله غیرقابل واگذاری است. برای ماهیت حقوقی سامانه VOD در سال ۱۳۷۹ یک نظریه تفسیری دایر بر راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی از شورای نگهبان خواسته شد که نظر این شورا بر این مبنا بود که تأسیس و راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی به هر نحو مغایر با قانون اساسی بوده و تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای صرف نظر از هر نوع تکنولوژی برای مردم خلاف اصول مذکور است و تنها در انحصار صداوسیما است. این مسأله لزوماً برای تلویزیون هم نیست و این چالش در حوزه اینترنت هم وارد است! یعنی تولید و انتشار هر محتوایی فارغ از هر نوع بستری و فرمی.

وی با اشاره به اختلاف صداوسیما و وزارت ارشاد بر سر مالکیت VOD ادامه داد: مسأله VOD از مدت‌‌ها قبل از سوی سازمان صداوسیما پیگیری شد و اپراتورهای آن مشخص شدند. اما در ایامی که سازمان به خاطر مسایل خاص سیاسی بنا نداشت به این مسأله ورود کند و به تعطیلی سایت‌ها بینجامد، وزارت ارشاد از طرح خود رونمایی کرد. اما در تاریخ ۱۲ دی ماه طبق دستوری که دادستان داده است پخش صوت و تصویر فراگیر توسط سایت‌هایی که مجوز از سوی صداوسیما نداشته باشند، تخلف محسوب می‌شود.

از وزارت ارشاد مستندات خواستیم

این کارشناس افزود: یک روز قبل از مراسم رونمایی از سامانه نمایش درخواستی (سند)، سازمان با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه‌ای انجام داد که خواسته شد مستندات وزارت ارشاد را دال بر این موضوع بیان کند که تاکنون ما مجوزی ندیده‌ایم. این تصور را هم نداشته باشید که سازمان تاکنون دست نگه داشته و به تازگی یادش آمده است. ما دو سال پیش شبکه IPTV (شیما) را راه‌اندازی کرده‌ایم و منتظریم تا خلأهای آن درآید و در برج دوم امسال اپراتورهای خود را برای این کار مشخص کردیم. قصد اقتصادی از این مسأله نداریم و خیلی درگیر بهره‌برداری تبلیغاتی از این مسأله نبوده‌ایم.

وزیر ارشاد چه گفت؟

این در حالی است که وزیر ارشاد ۴ اسفند ماه در مراسم رونمایی از این پروژه، درباره رویکرد تلویزیون نسبت به سامانه «سند»، توضیح داد: آن‌چه که صدا و سیما تولید می‌کند‌، تصمیم‌گیری‌هایش در اختیار خودشان است. وزارت ارشاد نیز مسؤول تولید محتوا در حوزه سینما‌، تئاتر و موسیقی است و ما مسؤولیت آن‌چه که به این ۳ حوزه مربوط می‌شود را برعهده می‌گیریم. البته این سامانه در اختیار همه است.

وی درباره رویکرد وزارت ارتباطات نسبت به مجوز آثاری که قرار است در این سامانه قرار بگیرد، هم مطرح کرده بود: وزارت ارتباطات از نظر فنی مجوز می‌دهد و بحث محتوایی هم در اختیار وزارت ارشاد است.

اظهارات ۳ سینماگر درباره VOD

سیروس تسلیمی درباره ارزیابی‌اش از راه‌اندازی پروژه سامانه نمایش درخواستی (VOD) گفت: شاید ۱۰ درصد قیمت واقعی فیلم‌های ما از طریق فروش دی‌وی‌دی‌هایشان در بازار دریافت شود. یعنی ۹۰ درصد رایت فیلم‌‌ها رایگان است و این مشکلی است که همیشه وجود داشته است. همچنان که در بحث مؤسسه رسانه‌های تصویری گفته می‌شود، استانی به بزرگی اصفهان فقط ۱۰ نسخه از فیلم‌‌ها را می‌خرد چون مابقی کپی می‌شود. با این شیوه میلیارد‌ها تومان از پول اصلی بدنه سینما در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که کم‌ترین زحمت را می‌کشند. البته این‌که VOD این مشکل را حل کند یک کار تکنیکی و فنی است و در وهله دوم نیازمند بازاریابی است.

ریس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما نیز بزرگ‌ترین حُسن سیستم نمایش درخواستی فیلم (VOD) را دگرگونی ارایه نمایش خانگی دانست اما نسبت به پول‌شویی‌های احتمالی از این پروژه هشدار داد.

سیدغلامرضا موسوی توضیح داد: VOD پیش از این‌که راه مقابله با قاچاق باشد یا مسایلی مشابه را پوشش بدهد، بزرگ‌ترین حُسن‌اش دگرگونی در ارایه نمایش خانگی فیلم‌هاست.

موسوی در ادامه پیوستن به قانون کپی‌رایت جهانی را یکی از مهم‌ترین الزامات اجرای پروژه VOD دانست و توضیح داد: برای این‌که بتوانیم جلوی قاچاق فیلم‌هایمان را در داخل و خارج از کشور بگیریم، لازم است به قانون کپی‌رایت جهانی بپیوندیم، زیرا در حال حاضر مشکل قاچاق فیلم فقط به داخل کشور محدود نمی‌شود بلکه شبکه‌های ماهواره‌ای نیز فیلم‌‌ها را بدون مجوز و در واقع به صورت دزدی نمایش می‌دهند.

تهیه‌کننده فیلم‌های «چهارشنبه خون به پا می‌شود» و «خشکسالی و دروغ» در ادامه بزرگ‌ترین ایراد VOD را ورود پول‌های کلان به صنعت ویدیو دانست و تصریح کرد: با راه‌اندازی این صنعت می‌توان درآمد فوق‌العاده‌ای را به دست آورد و پول‌های کلانی به صنعت سینما تزریق می‌شود که بخشی از آن پاک و سالم و بخشی دیگر احتمالاً برای پولشویی‌ است.

پوران درخشنده هر چند از راه‌اندازی سامانه نمایش درخواستی فیلم‌‌ها ابراز خرسندی کرد اما در عین حال ابزار تأسف کرد که این پروژه خیلی دیر در ایران اجرایی می‌شود.

این کارگردان گفت: خوشبختانه پروژه VOD راه‌اندازی شد اما متأسفانه خیلی دیر این اتفاق افتاد و باید خیلی وقت‌ پیش‌تر این پروژه در کشور ما راه‌اندازی می‌شد. این پروژه نوعی احقاق حق هنرمندان است اما حالا ما خیلی دیر داریم به حقوق‌مان می‌رسیم.

 

درخشنده در ادامه مبلغ تعیین شده از سوی این سامانه را برای نمایش فیلم‌‌ها بسیار پایین دانست و تصریح کرد: اتحادیه باید قیمت‌گذاری را انجام بدهد و نظر نهایی را ارایه کند. قیمتی که در حال حاضر برای نمایش آنلاین فیلم‌‌ها در نظر گرفته‌اند، بسیار پایین است.