مهدی قرهداغلی – در حالیکه خودروهای دنیا به سمت مصرف چهار لیتر در ۱۰۰کیلومتر میروند، ولی در کشور ما هنوز خودروهایی تولید میشود که در ۱۰۰کیلومتر حدود ۱۵لیتر سوخت مصرف میکنند. گزارشهای سازمان ملی استاندارد نشان میدهد، تعداد ۵۳ مدل خودروی تولیدی شامل خودروهای ایرانی و مونتاژ در گریدC، D، E، F و G درجهبندی […]
مهدی قرهداغلی – در حالیکه خودروهای دنیا به سمت مصرف چهار لیتر در ۱۰۰کیلومتر میروند، ولی در کشور ما هنوز خودروهایی تولید میشود که در ۱۰۰کیلومتر حدود ۱۵لیتر سوخت مصرف میکنند. گزارشهای سازمان ملی استاندارد نشان میدهد، تعداد ۵۳ مدل خودروی تولیدی شامل خودروهای ایرانی و مونتاژ در گریدC، D، E، F و G درجهبندی شدهاند که به اعتقاد کارشناسان و حتی مسئولان دولتی، یکی از عمده دلایل مصرف بالای بنزین در ایران کیفیت پایین خودروهای داخلی است که میانگین دو تا سه برابر خودروهای خارجی بنزین مصرف میکنند. به این موضوع تردد خودروهای فرسوده را هم باید اضافه کرد که ۴٫۱۳ درصد بیشتر از خودروی غیرفرسوده بنزین مصرف میکنند.که این مسئله باعث شده متوسط مصرف سوخت در کشور به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز برسد و با مصرف کشورهای بزرگ دنیا برابری کند در حالی که تعداد خودرو و جمعیت کشور ما نسبت به این کشورها بسیار کمتر است. محمدعلی خطیبی؛ کارشناس حوزه انرژی، در این خصوص اظهار کرد: سالانه حدود ۱٫۵ میلیون خودروی جدید وارد ناوگان حملونقل کشور میشود که کیفیت پایین خودروهای تولیدی سبب افزایش مصرف بنزین و ناترازی آن شده است. این کارشناس حوزه انرژی، تصریح کرد: بخش نظارت و کنترل استاندارد باید به خودروسازان فشارهایی اعمال کند تا کیفیت خودروها افزایش پیدا کند؛ همچنین باید در واردات خودرو نیز دقت کافی را داشته باشیم، زیرا برخی از خودروهای وارداتی مصرف بالایی دارند. خطیبی؛ گفت: باید یک استاندارد مشخصی برای خودرو تعریف شود بهعنوان مثال زمان معقولی را در نظر گیرند و از آن به بعد خودروهای تولیدی و وارداتی مصرفی بیش از حد استاندارد نداشته باشند. وی با بیان اینکه در دنیا مصرف سوخت خودروهای تولیدی حدود چهار الی پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، افزود: تولید خودرو با مصرف بیش از ۱۰ لیتر واقعاً قابل قبول نیست و باید صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید استاندارد حرکت کند. همچنین فرشاد جامع؛ کارشناس انرژی، در رابطه با مصرف دو برابر متوسط جهانی خودروهای ایرانی در زمینه بنزین، گفت: کیفیت خودروهای داخلی مسئلهای که از گذشته تاکنون بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. مصرفکنندگان سالهاست که از کیفیت است که از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند. وی افزود: البته ضعف در کیفیت خودروهای تولید داخل تنها صدای اعتراض مصرفکنندگان را در نیاورده و بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان و پلیس راهور نیز از منتقدان جدی تولیدات بیکیفیت خودروسازان هستند. از سوی دیگر خودرو سازان نیز طی این سالها نتوانستهاند اقدامات لازم را برای افزایش سطح کیفیت خودروها انجام دهند. این کارشناس، ادامه داد: در بحث خودروسازی با چند مشکل همواره روبهرو هستیم در وهله اول بحث کیفیت و نوسان کیفیت را در خودروسازی داریم، یعنی وقتی در داخل کشور خودرو تولید میشود سرانه مصرف بنزین خودروهای داخلی در مجموع بیش از دو برابر متوسط مصرف جهانی خودروها است و بسیار با استاندارد دنیا فاصله داریم و بزرگترین مشکل مصرف داخلی کشور نیز همین نوسان کیفیت است. وی ادامه داد: در وهله بعدی وابستگی بیش از حد موتورهای خودروهای تولید خودروسازان داخلی به بنزین سوزی است و این وابستگی خودروهای داخلی به مصرف بنزین باعث افزایش مصرف بنزین شده و همچنین به دلیل کیفیت پایین موتورهای تولیدی و فاصله آن با استانداردهای جهانی، شاهد هستیم که این وضعیت باعث ناترازی و واردات بنزین در کشور شده است. خودروهای ساخت داخل به لحاظ کیفیت به سطحی نرسیدهاند که بهینهسازی مصرف بنزین داشته باشند، در حالی که در کشورهای دیگر میانگین مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به حدود چهار تا پنج لیتر کاهش یافته، میزان مصرف بنزین در خودروهای داخلی بسیار بالاست. این کارشناس انرژی، با اشاره به حذف واردات بنزین کشور در سال آتی تنها با بهبود ۱۰ درصدی مصرف بنزین در خودروهای داخلی، اظهار کرد: خودروهای فرسوده و از رده خارج نشده را هم باید به لیست عواملی که در بروز ناترازی بنزین در کشور اثرگذار بودهاند در ضمن آلایندگی بالای این خودروها همیشه مزید بر علت هستند. اگر کارآیی موتور خودروها تا ۱۰ درصد بهبود یابد و میزان مصرف روزانه بنزین از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز به ۱۰۸ میلیون لیتر برسد مشکل ناترازی بنزین در کشور حل میشود و نیاز سرمایهگذاریهای هنگفت و روزافزون در زمینه واردات نخواهیم داشت. وی در پایان با اشاره به تنوع بخشیدن به سبد سوخت و لزوم اقدام عاجل در این زمینه، گفت: در این میان تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و استفاده از ظرفیت سیانجی در کنار بنزین هم میتواند به حل مشکل ناترازی بنزین مؤثر باشد. متأسفانه واردات بنزین از لحاظ اقتصادی زیان بسیاری برای کشور دارد اگر شرایط فعلی از لحاظ مصرف را پیش بگیریم و در اصلاح تولیدات خودرو گامی بر نداریم پیشبینی میشود که در سال ۱۴۱۲ روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم و از کشور صادرکننده بنزین به واردکننده آن تبدیل شدیم و باید به صورت جدی به سمت کاهش وابستگی و مصرف بنزین در داخل کشور حرکت کنیم.
دیدگاه بسته شده است.