طاووس، نمادی از زیبایی

طاووس، نمادی از زیبایی گروه محیط زیست -طاووس پرنده‌ای با رنگ‌ها و پرهای بسیار زیبا و جذاب است. شهرت طاووس بیش‌تر به خاطر داشتن دم باشکوهی است که جنس نر، آن را برای جلب ماده‌ها و جفت‌یابی باز کرده و به نمایش می‌گذارد . طاووس‌ها از رده ماکیان و متعلق به خانواده قرقاول‌ها هستند . […]

طاووس، نمادی از زیبایی

گروه محیط زیست -طاووس پرنده‌ای با رنگ‌ها و پرهای بسیار زیبا و جذاب است. شهرت طاووس بیش‌تر به خاطر داشتن دم باشکوهی است که جنس نر، آن را برای جلب ماده‌ها و جفت‌یابی باز کرده و به نمایش می‌گذارد .

طاووس‌ها از رده ماکیان و متعلق به خانواده قرقاول‌ها هستند .

انواع طاووس

طاووس‌ها به‌طورکلی در آسیا و آفریقا پراکنده هستند. طاووس‌های آسیایی از جنس Paco می‌باشند و نوع آفریقایی از جنس Afropavo هستند.

 طاووس‌ها شامل سه‌گونه می‌باشند:

طاووس هندی Indian peafowl

طاووس سبز Green peafowl

طاووس آفریقایی African peafowl یا طاووس کنگو

پراکندگی جغرافیایی و زیستگاه

طاووس‌ها در آسیا و آفریقا پراکنده هستند .طاووس هندی، بومی هند و سریلانکا می‌باشد در حالیکه طاووس سبز از شمال شرقی هند تا شرق میانمار و جاوه پراکنده است. طاووس آفریقایی در حوزه رودخانه کنگو در مرکز جمهوری دموکراتیک کنگو زندگی می‌کند.

طاووس‌ها در ساواناهای حاره‌ای و جنگل‌های حاشیه رودخانه‌ای ساکن هستند.

تغذیه

طاووس‌ها به‌طور طبیعی همه چیزخوار بوده و عمدتاً از اجزای گیاهی، گلبرگ‌ها و بذورات تغذیه می‌کنند. طاووس‌ها پرندگان جنگلی هستند که روی زمین لانه می‌سازند و تغذیه می‌کنند ولی برای استراحت بالای درختان می‌روند. مارهای کوچک و سایر خزندگان رژیم غذایی مطلوبی برای طاووس‌های وحشی هستند.

رفتار

شواهد متعددی نشان می‌دهد که طاووس‌های سبز زندگی اجتماعی بسیار پیچیده‌ای دارند که می‌تواند شامل فرزندخواندگی پرندگان جوان یک یا دو ساله از سوی وابستگان ۳ و ۴ ساله آن‌ها باشد. طاووس‌های سبز و آفریقایی در اسارت تک‌همسری هستند.

پرنده نر در امر دفاع از لانه، خوابیدن روی تخم‌ها و پرورش جوجه‌ها به ماده کمک می‌کند. وابستگی بین پدر و فرزندانش ممکن است برای مدت نامحدودی ادامه یابد. جوجه‌های یکساله که از طرف مادران ترک می‌شوند معمولاً به جمع پدران خود ملحق شده و با آن‌ها دنبال غذا رفته و استراحت می‌کنند. گاهی والدین برای استراحت شبانه جوجه‌ها بر پشت خود به روی درختان می‌پرند.

پرنده ماده در سن دو سالگی قادر به تولیدمثل است. پرنده نر یک سال بعد از جنس ماده به بلوغ کامل می‌رسد.

طاووس‌های نر چند همسری هستند و می‌توانند در یک دوره تولید مثلی، با ۴ یا ۵ طاووس ماده جفتگیری کنند، اگرچه ممکن است به یک ماده نیز اکتفا کنند.

 

هر طاووس ماده به‌طور متوسط ۴ تا ۷ تخم می‌گذارد. جوجه‌ها بعد از ۲۸ الی ۳۰ روز از تخم در می‌آیند.