معاون وزیر راه گازوئیل را گران کنید تا هزینه نگهداری راهها تأمین شود معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان راهداری از محل منابع داخلی خود تسهیلات تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۸ تا ۱۰ درصد به متقاضیان پرداخت میکند. به گزارش فارس، داوود کشاورزیان در نشست خبری حاشیه نمایشگاه راهسازی، راهداری، […]
معاون وزیر راه
گازوئیل را گران کنید تا هزینه نگهداری راهها تأمین شود
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان راهداری از محل منابع داخلی خود تسهیلات تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۸ تا ۱۰ درصد به متقاضیان پرداخت میکند.
به گزارش فارس، داوود کشاورزیان در نشست خبری حاشیه نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته اظهار داشت: از پول نقد باید شرکتهای توانمند داخلی ایجاد شود که موجب اشتغال و ارزآوری باشند.
وی افزود: باید بخش خصوصی توانمند در کشور شکل گیرد، دولت رقیب بخش خصوصی نباشد و در قراردادها به مشوقها برای جذب سرمایه توجه کنیم.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: باید اجازه داد شرکتهای خصوصی با قیمت و کیفیت مناسب کار انجام دهند و دستگاههای نظارتی هم در این حوزه توجه کنند.
وی با اشاره به اینکه اجازه ندادهایم شرکتهای با تراز بینالمللی در کشور شکل گیرد گفت: فردا که نفت تمام شد میخواهیم چه کنیم؟ کدام شرکت داخلی ما میخواهد وارد عرصه بینالمللی شود و ارزآوری داشته باشد؟
کشاورزیان گفت: در سازمان راهداری در حال نهادینه کردن این تفکر هستیم که برندسازی داخلی شکلگیرد، مثلاً یک کارخانه داخلی تولید نیوجرسی قوی داشته باشیم تا در مقابل شرکتهای خارجی مقاوم باشد.
وی به برندسازی در حوزه شرکتهای مسافری حمل و نقلی اشاره کرد و گفت: ۲۵۰۰ شرکت حمل و نقل مسافری در کشور داریم که باید حداکثر در قالب ۳۰ تا ۴۰ شرکت ساماندهی شوند و ۳۰ تا ۴۰ برند اصلی در حوزه حمل و نقل مسافری داشته باشیم.
کشاورزیان افزود: برندسازی به ارتقای ایمنی سیر و ارتقای کیفیت کمک میکند.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: همچنین در بخش مصالح، تجهیزات و ادوات هم باید به برندسازی داخلی توجه شود تا شکل بگیرد، رشد کند و در عرصه بینالمللی عرض اندام داشته باشد.
وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم گفت: ۳۴۵۰۰ کیلومتر راه شریانی داریم که عمده ترافیک در آنها انجام میشود و بقیه این راهها غیرشریانی است.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: در تقسیم کار نگهداری راههای شریانی از محل منابع ملی و غیرشریانی از محل منابع استانی است.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: اگر سالانه ۷ هزار میلیارد تومان پول در کشور داشته باشیم میتوانیم راهها را خوب نگهداری کنیم که ۳ هزار میلیارد تومان آن از محل منابع ملی و بقیه باید از محل منابع استانی تأمین شوند.
وی اظهار داشت: به شرط تخصیص صد درصد منابع ملی نگهداری راهها مناسب است؛ در ۹ ماه اخیر تخصیص نقدی از این محل ۱۲۵ میلیارد تومان و تخصیص از محل اسناد خزانه اسلامی هزار میلیارد تومان بود که ۵۰ درصد در این ۹ ماه تخصیص انجام شد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: در اعتبارات استانی نگهداری راهها شرایط ما مطلوب نیست مجموع پولهای عمرانی و جاری ما در اعتبارات استانی حداکثر ۸۰۰ میلیارد تومان است که شاید تخصیص آن هم صددرصدی نباشد.
وی افزود: معتقدیم که منابع پایدار باید برای نگهداری راهها مستقل از بودجه عمرانی دولت اختصاص یابد و بهترین گزینه اختصاص عوارض از محل قیمت سوخت است. اما با توجه به سیاست ضدتورمی دولت، تاکنون موفق نشدهایم این تفکر را عملیاتی کنیم در حالی که قرار بود ۲۰ درصد عوارض گازوئیل به جاده و راهآهن اختصاص یابد.
کشاورزیان تأکید کرد: اگر نرخ گازوئیل آزادسازی شود امیدواریم شرایطی فراهم شود که سهم نگهداری راهها تأمین شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر همکاری سازمان راهداری برای مبارزه با قاچاق کالا گفت: سازمان راهداری بابت صدور بارنامهها اطلاعات درباره بارهای کشور دارد که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا تفاهم شده بود در یک محور بررسی میدانی انجام شود تا مشخص شود چند درصد ناوگان باری کشور بدون بارنامه و با بار تردد میکنند.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: تقریباً روزانه ۳۰ درصد ترددهای کامیونهای حامل بار بدون بارنامه است که باید پلیس راه از تردد این کامیونها جلوگیری کند البته این ترددها معمولاً در مسیر کوتاه است.
کشاورزیان درباره ارایه تسیهلات نوسازی ناوگان اتوبوسی گفت: فعلاً ۷۰ درصد قیمت اتوبوس تسهیلات تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۸ تا ۱۰ درصد در اختیار متقاضیان قرار میگیرد بر همین مبنا شرکت عقابافشان (اسکانیا) امسال حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان برونشهری تولید کرده است.
وی درباره عوارض سوخت همچنین توضیح داد که امسال در بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض گازوئیل قرار است به ما اختصاص یابد که امیدواریم با آزادسازی نرخ گازوئیل، سهم ما نیز دریافت شود.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تعداد اتوبوسهای فعال در ناوگان عمومی برونشهری را ۱۵ هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: حدود ۵۴۰ هزار صندلی ظرفیت ناوگان است و ضریب اشغال آن متوسط ۶۰ درصد برآورد شده است.
وی روند استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی جادهای را کاهشی و خودروی شخصی را افزایشی عنوان کرد و گفت: تمایل به سفر با خودروی شخصی برای سفرهای خانوادگی و تفریحی بیشتر است و روز به روز تقاضای حمل و نقل عمومی کمتر میشود، بنابراین از این پس به جای افزایش ناوگان به دنبال ارتقای کیفیت بر خدماتدهی هستیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.