هدف‌گذاری صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده

مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، از برنامه‌ریزی برای صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت: صادرات قطعات لکوموتیو هم آغاز شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، روح‌ا… ارجمندی؛ از برنامه‌ریزی برای صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت: طرحی ارائه شده و در صورت تأیید […]

مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، از برنامه‌ریزی برای صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت: صادرات قطعات لکوموتیو هم آغاز شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، روح‌ا… ارجمندی؛ از برنامه‌ریزی برای صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت: طرحی ارائه شده و در صورت تأیید وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، پس از واردات لکوموتیو دست‌دوم، ۴۰ تا ۵۰ درصد نوسازی و بازسازی توسط شرکت‌های داخلی انجام شود که هم دِمونتاژ آن و هم بازسازی ۵۰ درصدی از بدنه، بوژی، شاسی و چرخ اشتغالزایی دارد و صادرات با حداقل ۵۰۰ هزار دلار به‌ازای هر دستگاه صرفه اقتصادی خواهد داشت. وی افزود: درخصوص سایر محصولات با توجه به اشباع بازار ناشی از نبود سفارش‌گذاری، به دنبال این هستیم که با کمک شرکت‌های استاندارد بین‌المللی، مجوز صادرات به کشورهای CIS، روسیه و اروپا را دریافت کنیم که هم‌اکنون چندین شرکت زیرمجموعه به این امر اقدام کرده‌اند. ارجمندی؛ از صادرات بوژی به اروپا برای نخستین‌بار خبر داد و ادامه داد: براساس قرارداد منعقد شده تا سال آینده ۱۰۰۰ دستگاه بوژی به اروپا صادر خواهد شد که خرید دوهزار دستگاه محور و چهار هزار دستگاه چرخ را در پی دارد و صرفاً صادرات بوژی برای سه شرکت ارزش‌آفرینی و زنجیره تأمین خواهد داشت. وی با بیان اینکه در صادرات تولیدات داخلی از لحاظ قیمت، کیفیت و زمان، توان رقابت با رقبای خود را داریم، گفت: وزارت صنعت،معدن‌وتجارت درصدد آن است که با کمک به استانداردسازی تولیدات داخلی و اخذ استانداردهای بین‌المللی برای صادرات، چالش صادرکنندگان را رفع کند. مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت، تصریح کرد: شرکتی دانش‌بنیان با شرکت راه‌آهن قرارداد سه ساله برای تعمیر و نگهداری همه لکوموتیوهای زیمنس داخل کشور منعقد کرده است. وی ادامه داد: این شرکت با دارا بودن سالن‌های آزمایش مختلف، قابلیت تعمیر صفر تا ۱۰۰، دِمونتاژ و مونتاژ لکوموتیوهای دست‌دوم و همچنین بازسازی، نوسازی و صادرات این لکوموتیو‌ها را نیز دارد و دو واگن‌سازی کشور با عقد قرارداد در این مسیر همراه این شرکت خواهند بود. مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت، درخصوص ادعای راه‌آهن درباره تعمیر نشدن لکوموتیوهای زمین گیر و لازمه نوسازی ناوگان با اعلام نیاز دو هزار دستگاه برای دریافت مجوزهای واردات، گفت: توانمندی گرم کردن لکوموتیوهای سرد موجود در راه‌آهن وجود دارد و وزارت صمت آمادگی تأمین ارز برای تأمین و تجهیز قطعات را دارد به شرطی که همکاران ریالش را تأمین کنند؛ مشکلی در زمینه تخصیص ارز در حوزه بهره‌برداری وجود ندارد. وی درخصوص آمار و ارقام وارداتی اعلامی از سوی راه‌آهن، گفت: این اعداد دور از ذهن است، براساس برنامه‌ریزی، سالانه باید بین ۱۴ تا ۱۵ لکوموتیو به ناوگان سیر کشور افزوده شود که در ۳۰ سال گذشته این امر محقق نشده است، این موضوع که به یکباره حداکثر نیاز خود را اعلام کرده‌اند، باید در پاسخ گفت، نیاز به این تعداد بالا به یکباره رخ نمی‌دهد و ناشی از یک کوتاهی است که هم‌اکنون مدیران وقت به این نتیجه رسیده‌اند که باید افزوده شود. ارجمندی؛ اضافه کرد: البته این موضوع را هم باید مدنظر قرار داد که به هر مجموعه‌ای هم سفارش لکوموتیو داده شود قطعاً به لحظه تحویل نمی‌شود. وی به اعلام نیاز سالانه راه‌آهن به ۱۳۰ دستگاه انواع لکوموتیو اشاره کرد و گفت: ظرفیت ساخت سالانه حداقل ۱۴۰ لکوموتیو نو و تحویل به ناوگان ریلی در صورت سفارش به وزارت صمت و شرکت‌های تولیدکننده داخلی وجود دارد. مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت، درخصوص ۵۰ درصد نوسازی و ۵۰ درصد واگذاری در تعمیر و نوسازی؛ گفت: شرکت‌ها می‌توانند در مقابل کاری که انجام می‌دهند لکوموتیو دریافت کنند؛ به‌عنوان مثال راه‌آهن به اذعان خودشان بیش از ۴۰۰ لکوموتیو سرد و زمین‌گیر دارد، برخی از لکوموتیو‌ها قابلیت تعمیر و گرم شدن دارند که این امر مستلزم هزینه و سرمایه‌گذاری است در این زمینه نهادهای بالادستی همچون وزارت راه‌وشهرسازی می‌تواند تعدادی از لکوموتیو‌ها را واگذار کند و درآمد حاصل شده را صرف بازسازی بقیه لکوموتیو‌ها کند که با اطلاعی که دارم شرکت‌ها از این موضوع استقبال می‌کنند.