اسناد مناقصه جکت های فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در حال تدوین است

مدیرعامل POGC درگفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده اسناد مناقصه جکت های  فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در حال تدوین است سمیه مهدوی- با  کنار هم قرار دادن دو شاخص اعم از  درآمد ۳۷۸ میلیارد دلاری از کلکسیون فازهای پارس‌جنوبی و  افزایش میزان تولید گاز به ۵۱۵ میلیون مترمکعب در یک قاب  مشترک،  می‌توان دورنمای جامع و درعین حال […]

مدیرعامل POGC درگفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده

اسناد مناقصه جکت های  فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در حال تدوین است

سمیه مهدوی- با  کنار هم قرار دادن دو شاخص اعم از  درآمد ۳۷۸ میلیارد دلاری از کلکسیون فازهای پارس‌جنوبی و  افزایش میزان تولید گاز به ۵۱۵ میلیون مترمکعب در یک قاب  مشترک،  می‌توان دورنمای جامع و درعین حال خوشبینانه‌ای  از عملکرد  غول‌های آهنی مستقر در عسلویه را متصور شد. حال در میان این ۲۴ غولی که در مرز  آبی با قطر قد علم کرده‌اند؛ فاز۱۱ در حال قرار گرفتن روی مدار بهره‌برداری است.

فاز ۱۱ پارس‌جنوبی پس از ۱۵ سال دست به دست شدن در زمین پیمانکاران ایرانی، چینی و فرانسوی سرانجام در آبان ماه سال جاری طی امضای یک تفاهمنامه با کنسرسیوم بین‌المللی با لیدری شرکت توتال تعیین تکلیف شد.

درحالی که طول اجرای این پروژه یک بازه زمانی ۲۰ ساله را در برمی‌گیرد؛ بنا به وعده مسؤولان امر تا پایان سال ۹۵ این تفاهمنامه به قرارداد تبدیل خواهد شد.

قراردادی که پس از گذشت یک پروسه ۴۰ ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید حال بنا به گفته مدیرعامل شرکت POGC، ۸۰ درصد از کار تنظیم قرارداد نهایی با فرانسوی‌‌ها توسط تیم تخصصی در شرکت ملی نفت ایران به درحال انجام است.

محمدمشکین‌فام که در سالروز تأسیس شرکت نفت و گاز پارس‌جنوبی به سؤالات اهالی رسانه پاسخ می‌گفت در این خصوص بیان کرد: ارایه پیش‌نویس قرارداد توسط ایران به‌عنوان کارفرما در این پروژه برای نخستین‌بار است که در انعقاد قراردادهای نفتی کشور اتفاق می‌افتد، چرا که در گذشته در قراردادهای بیع‌متقابل، پیمانکاران پیش‌نویس را آماده و درنهایت ارایه می‌کردند.

حال در این شرایط پیمانکاران ایرانی باید خود را برای ورود به مناقصه پایه‌های سکوی (جکت) فاز ۱۱ پارس‌جنوبی آماده کنند.

مشکین‌فام در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه مناقصه‌مزایده در خصوص زمان برگزاری مناقصه جکت‌های فاز ۱۱ درحالی که شمارش معکوس برای انعقاد قرارداد این فاز شروع شده است، بیان می‌کند: درحال حاضر پیمانکار فرانسوی روی طراحی اولیه این موضوع کار می‌کند و پیش‌بینی ما این است که بلافاصله پس از انعقاد قرارداد، برگزاری مناقصه جکت‌‌ها را شروع خواهیم کرد.

وی ادامه می‌دهد: اسناد مناقصه در حال آماده شدن هستند و سعی ما براین است که زمان را در این خصوص از دست ندهیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این‌که شرکت‌های داخلی قبلاً در ساخت این پروژه‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و نمره بالایی را نیز به خود اختصاص داده‌اند، می‌گوید: پیمانکارانی که در این مناقصه شرکت خواهند کرد بیش‌تر شرکت‌های داخلی خواهند بود چرا که توانایی لازم را در ساخت این جکت‌‌ها دارند.

گفتنی است؛ باتوجه به این‌که برای اولین در منطقه خلیج‌فارس احداث تأسیسات تقویت فشار از ابتدا در شرح کار پیمانکار طرح فاز ۱۱ گنجانده شده مناقصه این سکو نیز در دست پیمانکاران خارجی خواهد بود.

به گفته این مقام مسؤول هرچند در ساخت این سکوی تقویت فشار که به فناوری خاص‌تری نیاز دارد از پیمانکار خارجی استفاده خواهیم کرد اما با این وجود برای اجرایی شدن این پروژه بازهم به‌دنبال پیمانکار ایرانی که قابلیت ساخت این سکو را داشته باشد هستیم.

شایان ذکر است سکوی تقویت فشار به لحاظ تکنولوژی، دارای پیچیدگی‌های خاصی بوده و اجرای آن برای اولین بار در ایران انجام می‌شود. همچنین پیمانکاران اجرایی فعال در بخش فراساحل به دلیل عدم سابقه در ساخت و نصب سکوهای با وزن بیش از ۷ هزار تن، از آمادگی لازم جهت ساخت و نصب سکوی تقویت فشار مورد نیاز در فاز ۱۱ (با وزن ۱۰ الی ۲۰ هزار تن متناسب با ظرفیت ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ میلیون فوت مکعب در روز) برخوردار نبوده و می‌بایست توانمندی فنی و اجرایی ایشان در قالب انتقال تکنولوژی توسط شرکت‌های معتبر بین‌المللی ارتقا یابد. بدیهی است، با توجه به نیاز قریب‌الوقوع سایر طرح‌های پارس‌جنوبی به چنین تأسیساتی، الگوبرداری از تأسیسات تقویت فشار فاز ۱۱ در سایر طرح‌ها نیز مدنظر می‌باشد.

 

همچنین حفاری ۳۰ حلقه چاه ـ‌ نصب و راه‌اندازی دو سکوی تولیدی هر یک با ۱۵ حلقه چاه جهت ظرفیت تولید کل ۲۰۰۰ میلیون فوت مکعب استاندارد در روز و تأسیسات مربوط- دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ هر یک به طول ۱۳۵ کیلومتر جهت انتقال گاز تولیدی سکوهای فاز ۱۱ به پالایشگاه‌های خشکی (فازهای ۱۲ و ۸، ۷ و ۶)- یک سکوی فشارافزایی با ظرفیت ۲۰۰۰ میلیون فوت مکعب استاندارد در روز جهت تقویت فشار گاز تولیدی از سکوهای فاز ۱۱ پس از افت فشار مخزن در سال‌های آتی (حدود ۳ سال پس از تولید اولیه) از جمله تأسیساتی هستند که مقرر گشته در توسعه فاز ۱۱ محقق و اجرایی شوند.