پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهمترین پروژههای وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم شناخته میشود؛ براساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت ارتباطات تاکنون بیش از ۹۸ درصد دستگاههای اجرایی به این پنجره متصل شدهاند. به گزارش ایرنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائهدهنده خدمات دولتی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است […]
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهمترین پروژههای وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم شناخته میشود؛ براساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت ارتباطات تاکنون بیش از ۹۸ درصد دستگاههای اجرایی به این پنجره متصل شدهاند. به گزارش ایرنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائهدهنده خدمات دولتی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آمادهسازی و بهرهبرداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت شامل اولویتها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شده است. با تصویب و ابلاغ مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شدند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود را براساس الزامات مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات حداکثر تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ راهاندازی و حداقل یکسوم از خدمات اختصاصی خود را با اولویت خدمات پرکاربرد از طریق این پنجره ارائه دهند. به دلیل اهمیت این موضوع با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بحث دولت الکترونیکی و البته هوشمند شدن خدمات شتاب بیشتری به خود گرفت و در ماههای ابتدایی چندین دستگاه و سازمان اصلی مانند گمرک به این پنجره متصل شدند. امسال تکلیفی که به صورت جدی دنبال میشود، ارائه ۱۰۰درصدی خدمات دستگاهها به صورت تمام الکترونیکی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که براساس این تکلیف باید همه دستگاهها تا پایان آبانماه انجام میدادند و تا پایان آذرماه هم همه استعلامات خود را با دستگاههای دیگر را تمام الکترونیک انجام دهند. تکلیف سومی هم که ارائه شده این است سازمانها ۲۰ درصد خدمات خود را به شکل کاملا هوشمند ارائه کنند، این تکالیف مهلتهای قانونی است که در قانون بودجه ۱۴۰۲ تدارک دیده شده تا دستگاهها به سرانجام برسانند. در حالحاضر براساس آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، این پنجره بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت شده دارد، یعنی ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تاکنون حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده کردهاند. البته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اخیراً درباره دولت هوشمند و آخرین وضعیت اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اعلام کرد که در این زمینه چهار مرحله وجود دارد. در مرحله اتصال همه سازمانها متصلاند. بخش دیگر ارائه ۱۰۰ خدمات است که تقریباً ۶۵ درصد خدمات به صورت الکترونیکی ارائه میشود؛ تکلیف دیگر استعلامات برخط است که در این زمینه کمی عقب هستیم و دلیل آن تعداد زیاد استعلامات هست. زارعپور؛ تشریح کرد: در زمینه هوشمندسازی ۱۰ تا ۱۲ درصد کل خدمات هوشمند شده است و بعضی دستگاهها از سقفی که قانون برایشان مشخص کرده بیشتر کار کردهاند. بهطور مثال وزارت آموزش و پرورش ۹۱ درصد خدمات خود را آورده که نیمی از آن خدمات هوشمند است؛ همچنین سازمانهای دیگر مانند وزارت نیرو، دادگستری، بهداشت، ورزش و ارتباطات دستگاههایی هستند که در حال فعالیت و ارائه خدمات به صورت هوشمندند. در این میان وزارت جهادکشاورزی نیاز به کار بیشتری دارد زیرا هشت درصد خدمات خود را به صورت هوشمند ارائه میکند و به این ترتیب وزارت میراث ۱۳ درصد و وزارت نفت و فرهنگ ۱۶ درصد خدمات خود را به صورت هوشمند ارائه میکنند. حال براساس آخرین آمار اعلام شده از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون بیش از ۹۸ درصد دستگاههای اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir متصل شدهاند که به دنبال آن بیش از ۲۰۰۰ خدمت و ۴۰۰۰ مجوز در این پنجره با هدف از بین رفتن زمینههای فساد و امضای طلایی و تسهیل امور مردم ارائه شده است.
طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، بیش از ۲۷ میلیون نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبتنام کردهاند و از بیش از ۳۰۰۰ خدمت دولتی که از طریق این پنجره ارائه میشود، بهره میگیرند. به گزارش ایسنا، دولت الکترونیکی بهعنوان یکی از مهمترین بسترهای ارائه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت کارآمد میتواند […]
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: تعداد کاربرانی که طی ۲۴ ساعت گذشته از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کردهاند به بیش از ۱۶ میلیون نفر رسیده که در نوع خود رکورد بینظیری محسوب میشود. به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین اهداف دولت سیزدهم شکلگیری دولت هوشمند است که بدون مراجعه حضوری، به صورت […]
دیدگاه بسته شده است.