مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران، جزئیات نحوه عرضه موتورسیکلتهای برقی در تهران را تشریح کرد و گفت: ارزش این موتورسیکلتها حدود ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که برای آنها ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت میشود. به گزارش مناقصهمزایده، پوریا علیمردانی؛ با تشریح جزئیات عرضه موتورسیکلتهای برقی در […]
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران، جزئیات نحوه عرضه موتورسیکلتهای برقی در تهران را تشریح کرد و گفت: ارزش این موتورسیکلتها حدود ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که برای آنها ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت میشود. به گزارش مناقصهمزایده، پوریا علیمردانی؛ با تشریح جزئیات عرضه موتورسیکلتهای برقی در تهران، اظهار کرد: شهرداری تهران قصد دارد طرح برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی و موتورسیکلتهای کار را به اجرا درآورد و در این راستا طرح جایگزینی موتورسیکلتهای کار بنزینی با موتورهای برقی توسط سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران بهزودی کلید خواهد خورد. وی ادامه داد: حدود چهار میلیون موتورسیکلت در تهران تردد میکند که براساس گزارشهای موجود تقریباً ۲۱ درصد آلایندگی گازی و ۱۰ درصد آلودگی ناشی از ذرات معلق هوای شهر تهران توسط موتورسیکلتهای بنزینی ایجاد میشود.
تولید ذرات معلق هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران، تصریح کرد: بخش قابلتوجهی از موتورهای موجود در سطح شهر از نوع کاربراتوری و فرسوده هستند و هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید میکند. وی افزود: از اینرو در سالهای اخیر قوانینی وضع شده که براساس آن، نهتنها تولیدکنندگان موتورسیکلت موظف شدهاند بخشی از تولید خود را به موتورهای برقی اختصاص دهند، بلکه فعالان حوزه حملونقل بار و کالا یا به عبارتی شرکتهای پیک موتوری نیز باید از موتورهای برقی در ناوگان خود استفاده کنند. علیمردانی؛ گفت: موتورهای برقی مزایای متعددی دارند که مهمترین آن، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری، شتاب اولیه بالا و راحتی استفاده از آن است اما به دلیل قیمت نسبتاً بالا و هزینه باتری، این نوع موتورها در سالهای گذشته با استقبال چندانی مواجه نشد. به گفته وی، در این راستا شهرداری تهران در نظر دارد برای تسهیل کردن شرایط خرید و رفع موانع استقبال از موتورهای برقی، طرح جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای برقی را با ارائه تسهیلات بلندمدت و حذف هزینه باتری از طریق شبکه سوآپ باتری اجرا کند. وی با بیان اینکه بهزودی زمان ثبتنام برای دریافت موتورسیکلتهای برقی، اعلام میشود، ادامه داد: متقاضیان خرید این نوع موتورهای برقی که طراحی ویژهای برای حمل بار و مسافر دارد، میتوانند با اسقاط موتورسیکلت فرسوده خود که حدود ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد و بهعنوان پیش پرداخت برای متقاضی لحاظ میشود، نسبت به ثبتنام اقدام کنند. افرادی که فاقد موتورسیکلت هستند نیز میتوانند مبلغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان را بهعنوان پیشپرداخت، بپردازند. مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران، تصریح کرد: ارزش این موتورسیکلتها حدود ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که برای آنها ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت پنج ساله و با سود ۴ تا ۱۰ درصد به متقاضیان ارائه میشود که نیازی به ضامن ندارد و سند بهعنوان ضمانت در رهن بانک باقی میماند؛ البته در حال مذاکراتی هستیم تا وام موتورها به صورت قرضالحسنه ارائه شود. وی درباره باتری موتورهای برقی نیز، اظهار کرد: باتری موتورهای برقی به صورت سوآپ یعنی باتریهای قابل تعویض است. بنابراین متقاضیان هزینهای برای باتری نمیپردازند و بعد از عمر مفید آنها، میتوانند با مراجعه به شرکت ارائهدهنده باتری، نسبت به تعویض آن اقدام کنند.
شارژ شدن موتورهای برقی طی ۴ تا ۷ ساعت/عمر مفید ۵ تا ۱۰ ساله باتری
علیمردانی؛ با بیان اینکه ۵۰ ایستگاه شارژ در نقاط مختلف شهر راهاندازی شده است و شهرداری به دنبال افزایش تعداد ایستگاههای شارژ است، خاطرنشان کرد: شارژ موتورسیکلتهای برقی بین چهار تا هفت ساعت به طول میانجامد و قابلیت ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر پیمایش دارد. باتری این موتورها لیتیومی و عمر مفید آنها ۵ تا ۱۰ سال است. به گفته وی، از آنجایی که این موتورها برای حمل بار و مسافر طراحی شدهاند، امکان تحمل ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم وزن و پیمایش در شیب ۳۰ درجه را دارند. وی با بیان اینکه ثبتنام موتورهای برقی پیش از نوروز ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد، افزود: طی چند ماه آینده حدود ۲۰ هزار موتور عرضه میشود که تا پایان سال آینده آن را به ۱۷۰ هزار دستگاه افزایش خواهیم داد. مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران، در ادامه گفت: براساس مصوبه شورایعالی ترافیک باید طی دو سال آینده، نیمی از موتورسیکلتهای موجود در شهر تهران برقی شوند. وی همچنین اظهار کرد: در سال آینده، بعد از اینکه موتورسیکلتهای برقی به تعداد کافی برای ارائه خدمات در اختیار مردم قرار گرفت، شهرداری در راستای کاهش آلودگی هوا، محدودیتهایی در محدوده طرح ترافیک و بازار تهران اعمال خواهد کرد. علیمردانی؛ در ادامه اظهار کرد: موتورها به صورت آماده وارد کشور خواهد شد اما در فازهای بعدی انتقال تکنولوژی آنها نیز صورت میگیرد؛ البته در حالحاضر برخی شرکتهای دانش بنیان وارد این تکنولوژی شدهاند و با همکاری آنها تولید در داخل کشور نیز انجام خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.