نرخ پول برای تولید‌کننده ایرانی بیش از ۲۴ درصد است

دبیر انجمن صنایع شوینده نرخ پول برای تولید‌کننده ایرانی بیش از ۲۴ درصد است فروزش دبیرانجمن صنایع شوینده با اشاره به فاکتورهایی که برای تولید مؤثر هستند، گفت: در تمام کشورهایی مانند ترکیه که تولید‌کننده صنایع شوینده هستند نرخ پول زیر ۳ تا ۴ درصد است اما برای تولیدکنندگان داخلی نرخ پول بیش از ۲۴ […]

دبیر انجمن صنایع شوینده

نرخ پول برای تولید‌کننده ایرانی بیش از ۲۴ درصد است

فروزش دبیرانجمن صنایع شوینده با اشاره به فاکتورهایی که برای تولید مؤثر هستند، گفت: در تمام کشورهایی مانند ترکیه که تولید‌کننده صنایع شوینده هستند نرخ پول زیر ۳ تا ۴ درصد است اما برای تولیدکنندگان داخلی نرخ پول بیش از ۲۴ درصد است.

جمشید فروزش در گفت‌وگو با پانا گردش مالی صنعت صنایع شوینده را بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: نبود مشوق‌های صادراتی بر صادرات مواد شوینده تأثیرات منفی به دنبال داشته است و هنوز مشکلات انتقال و مبادلات پولی وجود دارد و ال‌سی‌‌ها مورد پذیرش واقع نمی‌شود.

وی اظهار کرد‌: تغییر نرخ ارز نیز یکی از دیگر از مشکلات تولید‌کنندگان در صنایع شوینده است و ارز اتاق مبادلات به ارز متقاضی آزاد تغییر یافته و گران بودن نرخ تسهیلات بانکی رقابت را در عمل از تولید‌کنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی ربوده است.

دبیرانجمن صنایع شوینده خاطرنشان ‌کرد: در تمام کشورهایی مانند ترکیه که تولید کننده صنایع شوینده هستند نرخ پول زیر ۳ تا ۴ درصد است اما برای تولیدکنندگان داخلی نرخ پول بیش از ۲۴ درصد است.

وی گفت‌: اغلب مواد اولیه‌ای که در صنایع شوینده مورد استفاده واقع می‌شوند تبدیل به ارز متقاضی شده‌اند.

فروزش در خصوص تأثیر آزاد‌سازی نرخ خوراک پتروشیمی بر تولید صنایع شوینده نیز بیان ‌کرد: برخی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت که از طریق بورس خریداری می‌شود با آزاد‌سازی قیمت خوراک پتروشیمی با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.

وی با بیان این‌که ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت صنایع شوینده را مواد اولیه تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: حداکثر تا ۱۰ درصد افزایش قیمت در برخی مواد شوینده از جمله صابون‌ها‌، شامپو‌ها و خمیردندان را شاهد هستیم.

وی پیش‌بینی کرد: با آزاد‌سازی نرخ خوراک پتروشیمی‌‌ها قیمت مواد شوینده با افزایش ۱۳ درصدی مواجه شود.

فروزش با اشاره به مداخله دولت در قیمت‌گذاری محصولات شوینده بیان‌ کرد: این تولید‌کنندگان هستند که باید رکود بازار را تحمل کنند و در شرایطی که مصرف‌کننده با کاهش قدرت خرید مواجه شده است صنایع شوینده نیز با کمبود تقاضا و ظرفیت تولید مواجه شده‌اند.

 

وی با اعلام کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی ظرفیت تولید صنایع شوینده تصریح ‌کرد: صادرات نیازمند حمایت است و در حالی که در تمام دنیا سوبسیدهای خاص به تولید‌کنندگان داده می‌شود و تسهیلات ارزان قیمت به تولید داده می‌شود و مسایل تأمین اجتماعی را برای آنها تسهیل می‌شود این حمایت‌ها در ایران بسیار ضعیف است.