گروه خودرو -وزارت صمت برای سال ۱۴۰۲ تولید یکمیلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را پیشبینی کرده بود تا با افزایش تولید از حجم فشار به بازار خودرو بکاهد و عرضه و تقاضا را از این طریق به تعادل برساند. به گزارش مناقصهمزایده، برای دستیابی به هدف پیشبینی شده خودروسازان باید هر ماه حدود ۱۴۲ […]
گروه خودرو -وزارت صمت برای سال ۱۴۰۲ تولید یکمیلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را پیشبینی کرده بود تا با افزایش تولید از حجم فشار به بازار خودرو بکاهد و عرضه و تقاضا را از این طریق به تعادل برساند. به گزارش مناقصهمزایده، برای دستیابی به هدف پیشبینی شده خودروسازان باید هر ماه حدود ۱۴۲ هزار دستگاه خودرو تولید میکردند تا در پایان سال تعداد خودروی تولید شده به ۱٫۷ میلیون خودرو میرسید، اما با این حال براساس گزارش تولید انواع خودرو که از سوی وزارت صنعت،معدنوتجارت منتشر شده طی ۱۰ ماهه امسال بالغ بر یک میلیون و ۱۰۷ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده؛ یعنی به صورت میانگین ماهانه کمی بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. بنابراین تولید خودرو تقریباً ۲۳ درصد نسبت به برنامههای پیشبینی شده عقب است و نتوانسته به رکوردهای مدنظر وزارت صمت برسد و با توجه به شرایط اقتصادی موجود که هر روز وضعیت را هم برای خودروساز و هم برای مصرفکننده سختتر و سختتر میکند، تولید این مقدار خودرو بعید به نظر میرسد. بنابراین اگر قرار باشد برنامه تولید یکمیلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی محقق شود یعنی باید طی دو ماه مانده تا پایان سال بیش از ۵۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود؛ به عبارت دیگر باید طی دو ماه پیشرو، ماهانه بیش از ۲۹۶ هزار دستگاه خودرو تولید شود تا وعده وزارت صمت برای تحقق تولید ۱٫۷ میلیون خودرو رنگ واقعیت بگیرد. این در حالیست که طی سالجاری هر ماه میانگین کمتر از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که اگر قرار باشد همین روال تا پایان سال تداوم داشته باشد به صورت تقریبی تا انتهای سال ۱۴۰۲ حدود یکمیلیون و ۳۲۷ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد که یعنی ۷۷٫۵ درصد از برنامه مدنظر وزارت صمت محقق خواهد شد که بیانگر عقبماندگی حدود ۲۲٫۵ درصدی از برنامه است. اما به تازگی منوچهر منطقی؛ معاون وزیر صمت، با اشاره به اینکه در زمینه خودرو که انتقادهای مختلف بر روی آن وجود دارد قبل از آغاز دولت سیزدهم ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید داشتیم که این آمار در سال گذشته به ۱٫۳ میلیون خودرو رسیده است، گفت: در سالجاری با برنامهریزی لازم تولید ۱٫۵ میلیون خودرو وجود دارد که ممکن است این میزان به تولید دو میلیون دستگاه خودروی داخلی برسد. وی با اشاره به اینکه در تولید خودروی داخلی رتبه کشور ما از رده هفدهم دنیا به رتبه ۱۴ دنیا رسیده است، متذکر شد: با رسیدن به تولید دومیلیون دستگاه خودرو داخلی به رتبه هفتم جهان میرسیم. وی افزود: وزارت صنعت،معدنوتجارت در زمینه نوسازی ناوگان حملونقل درونشهری و برونشهری کشور برنامههای مدون در دستور کار دارد. وی افزود: برنامه نوسازی ناوگان درونشهری و برونشهری یک اقدام کشوری است که وزارت صمت وظیفه دارد ناوگان مورد نظر را تهیه کرده و در اختیار مجموعه مورد نظر قرار دهد. معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت، تصریح کرد: در حالحاضر دو برنامه نوسازی ناوگان درونشهری و برونشهری مطرح است، هرچند در زمینه ناوگان درونشهری متولی وزارت کشور بوده تا اتوبوسها و تاکسیها را نوسازی کند. البته در شهرهای دیگر بحثهایی همانند مترو و موتورسیکلت وجود دارد که این مهم آنها را هم در بر میگیرد. منطقی؛ با بیان اینکه در برنامه نوسازی ناوگان برونشهری و بینشهری متولی وزارت راهوشهرسازی است تا کامیونها، کِشندهها و اتوبوسهای بینشهری، مینیبوس و ون را نوسازی کنند، خاطرنشان کرد: برای این منظور پیشبینی میشود تعداد ۸۵ هزار دستگاه خودروی فرسوده در قرارداد پنج ساله انجام شود. وی، بیان کرد: در بحث ناوگان شهری تاکسیهای فرسوده موجود هستند که در سال آینده نوسازی میشوند همچنین بحث اتوبوسها نیز مطرح است که در برنامه نوسازی قرار دارد. وی بیان کرد: هماکنون برای تاکسیهای برقی و اتوبوسهای برقی امکانات بسیار خوبی در کشور ایجاد شده است.
دیدگاه بسته شده است.