بازنشستگان؛ آینه تمام‌قد آدینه کارگران و کارمندان فعلی!

مجلس چگونه برنده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد؟

علی غلام‌فراهانی- هرازچندگاهی شاهد اعتراضات بازنشستگان در اقصی‌نقاط کشور هستیم؛ بازنشستگانی که همراه با خدمتی که به مردم کردند، هر ماه پولی را نیز برای دوران بازنشستگی خود به بیمه‌ها پرداخت کردند اما تورم کمرشکن کشور، شرایط را به سمتی برده که نه تنها حقوق بازنشستگی کفاف خرجشان را نمی‌دهد، بلکه آنان مجبورند پس از […]

علی غلام‌فراهانی- هرازچندگاهی شاهد اعتراضات بازنشستگان در اقصی‌نقاط کشور هستیم؛ بازنشستگانی که همراه با خدمتی که به مردم کردند، هر ماه پولی را نیز برای دوران بازنشستگی خود به بیمه‌ها پرداخت کردند اما تورم کمرشکن کشور، شرایط را به سمتی برده که نه تنها حقوق بازنشستگی کفاف خرجشان را نمی‌دهد، بلکه آنان مجبورند پس از دوران بازنشستگی باز هم مشغول کار دیگری شوند! در چنین شرایطی مجلس لایحه همسان‌سازی را به تصویب رساند تا بلکه بتواند پاسخگوی حداقل نیاز بازنشستگانی باشد که آینه تمام‌قد کارگران و کارمندان فعلی کشور هستند. دقیقاً از همین نقطه بود که کشمکش مجلس با دولت بر سر بازنشستگان آغاز شد. دولت لایحه بودجه را با تأخیر به مجلس برد اما نمایندگان ملت به دلیل بی‌توجه به خواسته آنان بر سر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان آن را رد کردند. البته که رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ دلایل دیگری نیز داشت اما به گفته نمایندگان ملت، اصلی‌‌ترین دلیل رد کلیات لایحه بودجه عدم گنجاندن بودجه‌ای برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود. حمیدرضا حاجی‌بابایی؛ رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ گفت که مجلس شورای اسلامی بر همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأکید دارد و قطعاً بودجه‌ای که در آن منابع همسان‌سازی دیده نشده باشد از در این مجلس بیرون نخواهد رفت. همین امر نیز اتفاق افتاد و نمایندگان کلیات لایحه بودجه را رد کردند تا اینکه با قول دولت مبنی بر اصلاح حقوق بازنشستگان کلیات بودجه در مجلس به تصویب رسید.

بار مالی همسان‌سازی

اما این پایان کار نبود و دولت به‌رغم قول مساعد برای اصلاح و دیده شدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نسبت به بار مالی آن برای بودجه به مجلس هشدار داد. در واقع بحث تأمین منابع مالی پایدار این امر آنقدر جدی شد که رئیس مجلس در روزهای آخر آذرماه، خواستار توضیح کتبی و شفاف دولت برای تأمین محل منابع مالی اجرای همسان‌سازی شد و شرط پذیرش آن را تخصیص ۵۰ همت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ عنوان کرد؛ شرطی که در نهایت رئیس سازمان برنامه آن را پذیرفت. دولت نامه‌ای به شورای‌نگهبان درباره مصوبه مجلس در برنامه هفتم مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نوشته و این مصوبه را دارای بار مالی دانست! رئیس سازمان برنامه به مجلس هشدار داد که بار مالی سنگین این طرح باعث می‌شود تا شورای‌نگهبان به‌عنوان آخرین خان تصویب و اجرای قانون، آن را رد کند.

مجلس چگونه برنده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد؟

به هر شکل اما این قانون توسط شورای‌نگهبان نیز پس از اصلاح، به تصویب رسید تا برای اجرا به دولت ابلاغ شود. حال سؤال این بود که مجلس چگونه برنده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد؟ در همین رابطه، محسن زنگنه؛ سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، ضمن تشریح دفاع رئیس و هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه از مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسات مشترک با شورای‌نگهبان و هیئت‌عالی نظارت مجمع، چنین می‌گوید: در حالی‌که نمایندگان دولت با حضور در شورای‌نگهبان با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی و ایجاد بار مالی خواستار رد مصوبه مجلس شده بودند، اما دفاع رئیس مجلس و اعضای هیئت رئیسه تلفیق برنامه، موجب شد تا شورای‌نگهبان و هیئت‌عالی نظارت مجمع با ایرادات را رد و با مصوبه مجلس موافقت کنند. در جلسه‌ای که به همراه رئیس مجلس و اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق در شورای‌نگهبان و پس از آن در هیئت‌عالی نظارت برگزار شد، همین شبهه اصل ۷۵ قانون اساسی مطرح شد و پس از توضیحات مفصل رئیس مجلس و دفاع بنده و سایر اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه، شورای‌نگهبان مباحث مطرح شده از جانب مجلس را نسبت به اعتراض دولت، پذیرفت و این مصوبه را مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی ندانست و این مصوبه در شورای‌نگهبان و هیئت عالی نظارت تأیید شد.