۱۰۰۰ هکتار زمین در پارس جنوبی آماده واگذاری به خصوصی ها

     هزار هکتار از اراضی پارس جنوبی برای توسعه صنایع پایین دستی درصورت ارایه درخواست سرمایه‌گذاری به این سازمان و همچنین اخذ مجوزهای لازم طبق ضوابط و مقررات مربوطه آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است. به گزارش شانا، مهدی یوسفی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به آمادگی این سازمان […]

 

 

 هزار هکتار از اراضی پارس جنوبی برای توسعه صنایع پایین دستی درصورت ارایه درخواست سرمایه‌گذاری به این سازمان و همچنین اخذ مجوزهای لازم طبق ضوابط و مقررات مربوطه آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

به گزارش شانا، مهدی یوسفی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به آمادگی این سازمان در دوران پساتحریم، گفت: در گام نخست توانستیم دروازه‌های گمرکی در محدوده سایت مجتمع‌های پتروشیمی که پیش از این ٣٨ عدد بود به یک دروازه کاهش دهیم و همین روند در محدوده فازهای پالایشگاهی نیز در حال طی مراحل نهایی است که کاهش بوروکراسی سنگین اداری و تسهیل در جابه‌جایی کالا در محدوده منطقه را می‌توان از نتایج مهم این طرح برشمرد.

وی تصریح کرد: با توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ١+٥ و بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور به عنوان گمرک شماره یک کشور افزایش خواهد داشت.

یوسفی ادامه داد: همسو با این هدف جلسه‌های متعددی با مسؤولان ستاد قاچاق کالا و ارز برای تسریع در صادرات کالا برگزار و مقرر شد نمونه‌گیری از محصولات از سوی نمایندگان استاندارد در مخازن انجام شود و پس از آن نیز گمرک پس از اظهار شرکت‌ها و واحدهای تولیدی به نمونه‌برداری از آن اقدام خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شبانه روزی کردن کار ترخیص کالا در گمرکات این منطقه را از دیگر اقدامات این سازمان در شرایط لغو تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: شرایط برای حضور مؤثرسرمایه‌گذاران بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس فراهم است و در صورت دریافت طرح‌های سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، این سازمان متعهد است در کوتاه‌‌‌‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهد.

یوسفی با بیان این‌که ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی در پارس جنوبی وجود دارد، گفت: ٢٧ طرح پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که تا به امروز فقط ١٤ طرح از آن تعداد به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند، بنابراین فرصتهای زیادی برای سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی، صنایع پایین دستی و میان دستی در منطقه وجود دارد.

 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با تأکید بر این‌که مسؤولیت جذب سرمایه در صنایع بالادستی با وزارت نفت است و این سازمان پیشبرد این طرح‌ها را بر عهده دارد، گفت: با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی مشکل کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی رفع شده است که به عنوان مثال امسال حدود یک میلیون تن اتان به تولیدات منطقه اضافه شده است که این میزان سال آینده نیز افزایش می‌یابد.