گروه راهوشهرسازی -راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژهای در توسعه مناطق روستایی ایفاء میکند، بهطوری که از آن بهعنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد میکنند. جادهها علاوه بر حمل تولیدات زراعی، عامل اصلی جابجایی مسافران و پیونددهنده مناطق روستایی و شهرها میباشند. راهها باعث کاهش زمان حرکت و […]
گروه راهوشهرسازی -راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژهای در توسعه مناطق روستایی ایفاء میکند، بهطوری که از آن بهعنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد میکنند. جادهها علاوه بر حمل تولیدات زراعی، عامل اصلی جابجایی مسافران و پیونددهنده مناطق روستایی و شهرها میباشند. راهها باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی میشوند. احداث راههای مواصلاتی اعم از آزادراهها، بزرگراهها، راهآهن و… یکی از مهمترین شاخصههای توسعهیافتگی در منطقه وجود شبکه حملونقل و جادههای ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور است که به گفته بسیاری از کارشناسان تأثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر میباشد و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم میآورد. به گزارش مناقصهمزایده، خداداد مقبلی؛ معاون توسعه، ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری، با تأکید بر اینکه روستا و روستانشینان جایگاه ویژهای در اقتصاد کشور دارد، گفت : جایگاه روستا و روستانشینان در پویایی اقتصاد کشور از قبیل رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم و افزایش نرخ اشتغال حائزاهمیت است؛ البته روستانشینها در تولید کالاهای اساسی و استراتژیک نقش مؤثری دارند. معاون توسعه، ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، در ادامه تأکید کرد: روستا میتواند بستری مناسب برای تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی، خدماتی، حفظ محیطزیست همچنین نگهبانی از مرزها را فراهم کند. از سوی دیگر جمعیت ۲۱ میلیونی ساکن در این مناطق با ایجاد زیرساخت مناسب و کاهش هزینههای تولید با تقویت حوزه شبکه راههای مناسب و مدیریت حملونقل در روستاها زمینه شکوفایی توسعه پایدار در مناطق روستایی را فراهم خواهد کرد. مقبلی؛ با بیان اینکه تعهد سازمان راهداری برای آسفالت راههای روستایی دارای بیش از ۲۰ خانوار بر اساس سرشماری نفوس سال ۹۵ است، افزود: حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار نیازمند به ساخت راههای روستایی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود هفت هزار و ۲۲۱ روستا نیازمند راه آسفالته است. معاون توسعه، ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری، با اشاره به اینکه تاکنون ۱۱۷ هزار کیلومتر راه روستایی ساخته شده، تصریح کرد: در حالحاضر ساخت ۱۶ درصد از کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده و از ۱۴۵ هزار کیلومتر راه روستایی موجود در کشور ۲۸ هزار کیلومتر دیگر نیازمند ساخت است. وی با بیان اینکه حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا راههای روستایی بهطور کامل ساخته شود، خاطرنشان کرد: برای تحقق این اهداف دولت سیزدهم توجه ویژهای برای فراهم کردن زیرساختهای شبکه راههای روستایی از لحاظ برنامهریزی و اقدامات اجرایی داشته است. از ابتدای سال (۱۴۰۱) حدود چهارهزار و ۳۶۲ کیلومتر از راههای روستای به همراه ساخت سههزار و ۴۵ دستگاه آبنیه فنی در حال اجرا بوده که از این طول ۲ هزار و ۹۰۱ کیلومتر عملیات اجرایی با هزینه ۹ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان به اتمام و بهرهبرداری رسیده است. این بهرهبرداری موجب تسهیل در تردد ۴۱۹ هزار و ۱۰ خانوار روستایی را فراهم کرده است. معاون توسعه، ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با اشاره به اینکه از ابتدای سال (۱۴۰۲) با توجه به فعال بودن هزار و ۱۲۵ پروژه به طول پنج هزار و ۴۲۶ در سطح کشور به مبلغ قرارداد ۴۰ همت هدفگذاری شد، افزود: اجرای رویه آسفالت دوهزار و ۷۵۰ کیلومتر از راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار در سطح کشور انجام شد که عملیات زیرسازی سههزار و ۹۲۵ کیلومتر به همراه ساخت دوهزار و ۲۱۱ دستگاه ابنیه فنی اجر و رویه آسفالت دوهزار و ۷۶۱کیلومتر با هزینه ۷۳ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال تکمیل و بهرهبرداری رسید که موجب بهرهمندی و تسهیل تردد ۳۰۷ هزار و ۱۸۰ خانوار روستایی شده است. مقبلی؛ در ادامه تصریح کرد: موضوع مهمی که باید در برنامهریزی برای ساخت راههای روستایی مدنظر قرار داشته باشیم تأمین اعتباری مورد نیاز با اهداف تعیین شده در برنامه برای اجرای پروژهها در هر سال است. ظرفیت اجرایی در کشور، ظرفیت مناسبی است؛ چنانچه از لحاظ تأمین تأمین اعتبار برنامهریزی مناسبی صورت گیرد، قادر هستیم سالیانه چهار هزار کیلومتر در روستاها کنیم که نیازمند ۴۸ همت تأمین اعتبار خواهد بود. وی درخصوص اصلاح نقاط حادثه با همکاری نهادهای دیگر، گفت: در کنار برنامهریزیهای اجرایی از ظرفیتهای دیگری مانند استفاده از مشارکتهای مردمی و خیرین در کشور، استفاده از کمکهای اعتباری نهادهای دولتی مانند بنیاد علوی، بنیاد برکت، بسیج سازندگی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت راههای فرعی و روستایی، همچنین اصلاح نقاط حادثهخیز مناطق کم توسعه به مبلغ اعتباری دوهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان استفاده میشود که در توسعه راههای روستایی توانسته تأثیرات مثبتی را داشته باشد. معاون سازمان راهداری، افزود: عملکرد سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ۹ ماهه سالجاری در حوزه ساخت راههای فرعی و روستایی، همچنین نگهداری و روکش راههای فرعی و روستایی با احتساب پروژههای مشارکتی به مبلغ بیشاز ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده که چنین رقمی نشان از توجه دولت به بحث ساخت شبکه راههای روستایی و کاهش هزینههای حملونقل تولیدات روستاییان به بازار مصرف است. مقبلی؛ در پایان تأکید کرد: عملکرد دولت سیزدهم در حوزه راههای روستایی از ابتدای (۱۴۰۰) تا آذرماه (۱۴۰۲) شش هزار و۵۰۱ کیلومتر بوده که باعث افزایش شاخص برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار از ۸۱ درصد در سال (۱۳۹۹) به ۸۴ درصد در سالجاری رسیده است و پیشبینی میشود تا پایان دولت سیزدهم ۱۰ هزار کیلومتر جاده روستایی به مرحله احداث برسد.
گروه خودرو- رئیس پلیس راهور، گفت: نقاط جدید حادثهخیز را احصاء کردهایم. چه این نقاط در کمیسیون ایمنی راهها ثبت شود یا نشود برای پلیس فرق ندارد و ما معتقدیم این نقاط باید اصلاح شوند. به گزارش مناقصهمزایده، سردار حسن مؤمنی؛ در دومین نشست تخصصی رؤسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حملونقل جادهای […]
دیدگاه بسته شده است.