از آغاز فرآیند واردات خودرو تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده و حدود چهار هزار خودرو نیز به مشتریان تحویل داده شده است. در سال ۱۳۹۷ به دلیل محدودیتهای ارزی، براساس مصوبه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات خودرو تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ ممنوع شد. در آن سال […]
از آغاز فرآیند واردات خودرو تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده و حدود چهار هزار خودرو نیز به مشتریان تحویل داده شده است. در سال ۱۳۹۷ به دلیل محدودیتهای ارزی، براساس مصوبه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات خودرو تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ ممنوع شد. در آن سال بعد از اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران علاوه بر ممنوعیت واردات خودرو اتفاقات دیگری نیز در حوزه خودرو در کشور رخ داد و در کنار خروج شرکتهای خودروسازی خارجی بینالمللی از ایران وضعیت تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت بهطوری که تولید خودرو در سال ۱۳۹۶ از یک میلیون و ۵۳۲ هزار دستگاه به ۷۵۶ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۷ کاهش یافت؛ در این سال همچنین ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو ناقص نیز تولید شده بود. به گزارش فارس، با توجه به کاهش شدید تولید خودرو در کشور، بازار خودرو دچار نابسامانی شد و قیمت خودرو به شدت افزایش مییافت بهطوری که بسیاری از سوداگران، پولهای سرگردان خود را وارد بازار خودرو کردند و با خرید و فروش خودرو بازار این کالای مصرفی را بهم ریختند و آن را تبدیل به بازار کالای سرمایهای کردند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم عزم دولت جزم شد تا نابسامانیهای حوزه تولید و بازار خودرو را رفع کند، بنابراین رئیسجمهور در اواسط اسفند سال ۱۴۰۰ دستور ۸ مادهای برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» ابلاغ کرد که در بند ۴ این دستورالعمل تأکید شده بود به منظور افزایش رقابتپذیری و رفع شائبه انحصار متناسبسازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید، در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو حداکثر تا ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد. پیرو تحقق مفاد این دستورالعمل در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ کلیات واردات خودرو در دولت به تصویب رسید و با این مصوبه بعد از چهار سال ممنوعیت واردات خودرو؛ فرآیند واردات خودرو از سر گرفته شد. در ادامه بعد از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو در سومشهریورماه ۱۴۰۱ آییننامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد به تصویب هیئت وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیسجمهور نهایی و به همه سازمانها شامل وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت کشور، بانک مرکزی و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ابلاغ شد. پیرو آن نیز اقدامات لازم برای واردات خودرو آغاز شد و شرکتهایی که شرایط واردات را داشتند برای دریافت مجوز واردات ثبتنام کردند و در نهایت ۶ اسفند سال گذشته ثبتنام از متقاضیان خودروهای وارداتی آغاز و مقرر شد تا خودروهای وارداتی در اسرع وقت تحویل مشتریان شود. به گفته مهدی ضیغمی؛ معاون وزیر صمت و مدیر طرح واردات خودرو، در ابتدا ۱۲۰ هزار نفر در سامانه عرضه خودروهای وارداتی برای خرید خودرو ثبتنام کردند اما بعد از پایشهای انجام شده ۳۴ هزار نفر شرایط لازم برای خرید خودروهای وارداتی را کسب کردند که در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند، در ادامه از این تعداد چهار هزار نفر از خرید انصراف دادند و به این ترتیب ۳۰ هزار نفر در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند. اولین اطلاعیه تخصیص خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در مورخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ منتشر شد و در این دوره از تخصیص خودروهای چانگان CS35Plus تیپ ۲ و ۳ به مشتریان عرضه شد و در نهایت بعد از گذشت شش ماه از ثبتنام خودروهای وارداتی، در مراسمی در نمایشگاه روایت خدمت که در ششم شهریورماه برگزار شد تحویل اولین خودروی وارداتی انجام شد. بعد از آن نیز چندین بار عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیانی که در اسفند سال گذشته برای خرید ثبتنام کرده بودند صورت گرفت که در این عرضهها، انواع خودروهای چانگان، هیوندا، تویوتا، کیا، جتا، جیلی، بستیون و زوتی به مشتریان عرضه شده است. ضیغمی؛ در آخرین آماری که هفته گذشته اعلام کرد، گفت: از بیش از ۳۰ هزار نفری که در نوبت اسفند سال گذشته برای خرید خودروهای وارداتی ثبتنام کردهاند، ۱۲ هزار نفر نسبت به انتخاب خودرو اقدام کردند و برای سایر افرادی که هنوز نسبت به انتخاب خودرو اقدام نکردهاند، یکی، دو دوره دیگر عرضه خواهیم داشت. وی بیان داشت: تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده است و حدود چهار هزار خودرو نیز تحویل مشتریان شده است. ضیغمی؛ همچنین بیان داشت: خودروهای عرضه شده فعلی به متقاضیان خودروهای وارداتی تا سه ماه آینده تحویل خریداران میشود. دور دوم عرضه خودروهای وارداتی نیز از ۱۵بهمنماه ۱۴۰۲ آغاز و تا پایان وقت روز گذشته ادامه یافت، البته متقاضیان این خودروها باید مانند دوره قبل نسبت به افتتاح حساب وکالتی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان اقدام میکردند. به گفته مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیون یورو ارز برای واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی و بیش از ۲۰۰ میلیون یورو برای واردات خودروهای برقی تخصیص یافته است؛ شیب تأمین ارز توسط شرکتها افزایش یافته و بانکمرکزی نیز همکاری خوبی برای تخصیص ارز دارد. طبق اعلام مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت شرکتهای بزرگ واردکننده خودرو تا سه ماه آینده حداقل میتوانند ۳۵ تا ۴۰ هزار خودرو را وارد کشور کنند ضمن اینکه میزان بودجه در نظر گرفته شده برای واردات خودرو در سال آینده حداقل یک میلیارد یورو است.
رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، گفت: به دلیل کاهش ثبت سفارش خودرو در سال ۱۴۰۳ پیشبینی میشود واردات خودرو در سالجاری نسبت به سال گذشته افت داشته باشد. به گزارش مناقصهمزایده، سعید موتمنی؛ رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، در تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو از احتمال کاهش واردات در […]
شورایرقابت با خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمتگذاری، اگر چه مسیر آزادسازی قیمتها را باز کرد، با این حال سازمان حمایت، همچنان اصرار بر قیمتگذاری دستوری خودروهای وارداتی دارد. به گزارش پرشینخودرو، این سیاست در کنار اعلام لغو برخی محدودیتها و تسهیل فرآیند خرید، میتواند شرایط را برای خریداران خودروهای وارداتی آسانتر کند اما وجود […]
مهدی قرهداغلی- سردار سیدتیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا، با اشاره به وضعیت واردات خودرو، گفت: ما خیلی تلاش کردیم تا موضوع واردات خودرو متوقف نشود، اما محدودیتها و قید و بندهای غیرمنطقی مثل سقف قیمت، حجم موتور و سایر مؤلفهها باعث شدهاند تا خودروهای وارداتی، تفاوت چندانی با محصولات داخلی از نظر کیفیت و […]
مهدی قرهداغلی- رئیس سازمان توسعه تجارت، از مخالفت این سازمان با تعرفههای بالای خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: فعلاً تعرفه ۱۰۰درصدی واردات امکانپذیر نیست و اجرایی نمیشود. به گزارش مناقصهمزایده، محمدعلی دهقاندهنوی؛ در حاشیه نشست خبری نمایشگاه ایراناکسپو، در جمع خبرنگاران، درباره تعرفه ۱۰۰درصدی واردات خودرو برای سالجاری، اظهار داشت: موضوع تعرفه واردات خودرو […]
دیدگاه بسته شده است.