محمد قرهداغلی -معاون برنامهریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایعمعدنی ایران (ایمیدرو)، گفت: زیستبوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایعمعدنی در راستای همافزایی و مزیتهای نسبی سطح ایده به صنعتیسازی تعریف شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سمیه خلوصی؛ در چهارمین جشنواره ایدههای ارزشآفرین بخش معدن و صنایعمعدنی، اظهار داشت: این زیست […]
محمد قرهداغلی -معاون برنامهریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایعمعدنی ایران (ایمیدرو)، گفت: زیستبوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایعمعدنی در راستای همافزایی و مزیتهای نسبی سطح ایده به صنعتیسازی تعریف شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سمیه خلوصی؛ در چهارمین جشنواره ایدههای ارزشآفرین بخش معدن و صنایعمعدنی، اظهار داشت: این زیست بوم با همکاری ایمیدرو، مرکز نوآوری و صنایعمعدنی ایران (ایمینو) و مؤسسه آموزشی و پژوهشی مشترک دانشگاه تهران و ایمیدرو (یونیدرو) در نظر گرفته شده است. وی افزود: استقبال از چهارمین جشنواره ایدههای ارزشآفرین خوب بوده و علاقهمندی به نوآوری در بخش صنعت زیاد است. معاون برنامهریزی و توانمندسازی ایمیدرو، با بیان اینکه شاهد توسعه نوآوری در بخشهای مختلف اقتصاد هستیم، گفت: در برنامه هفتم توسعه بیشترین رشد در معدن پیشبینی شده است، باید سالیانه ۱۳ درصد رشد در بخش معدن داشته باشیم که برپایه فناورانه باشد. وی عنوان کرد: افزایش سطح نوآوری کشور و رسیدن از رتبه جهانی ۶۴ به ۴۸، یکی دیگر از اقدامات است که باید در دستور کار قرار گیرد. این مسئول با تأکید بر اینکه تحولات دیجیتال و هوشمندسازی بهعنوان الزام در دنیا مطرح است، گفت: رتبههای خوبی در صنعت و معدن داریم و باید در جهت دستیابی به این اهداف تلاش کنیم. خلوصی؛ خاطرنشانکرد: این جشنوارهها میتواند شروعی برای توسعه فناوری بخش صنعت و صنایعمعدنی باشد تا از ایدهپردازی به سمت تجاری حرکت کنیم. در همین راستا مراکزی زیر نظر ایمیدرو در صنایعمعدنی و شرکتهایی در حوزه فناوری هستند. وی با بیان اینکه کشورهای منطقه در حوزه صنایعمعدنی سرمایهگذاری میکنند، گفت: ما نیز در این منطقه قرار داریم و برای حفظ تولید پایدار و دستیابی به اهداف اسناد بالادستی بایداز حداکثر پتانسیلها استفاده کنیم. در این راستا جشنواره شروعی است تا ایدهها تبدیل به ایدههای فناورانه و تجاریسازی شود تا بخش زیادی از مسائل صنایعمعدنی و محیطزیست را حل کنیم.
تأمین مالی و توسعه بازار دو چالش اصلی دانشبنیانها معدنی
در ادامه، مجید وفاییفرد؛ دبیر چهارمین جشنواره ایدههای ارزشآفرین بخش معدن و صنایعمعدنی (اینوماین)، با اشاره به اینکه نیازهای فناورانه معدنی احصا شده است، تصریح کرد که دو چالش اصلی دانشبنیانها و استارتآپها در حوزه معدن و صنایعمعدنی مسئله تأمین مالی و توسعه بازار است. وفاییفرد؛ با بیان اینکه از یکسال گذشته مکاتباتی را با ایمیدرو انجام دادیم که بعد از یک وقفه دو ساله بار دیگر این جشنواره را برگزار کنیم، اظهار کرد: بعد از آن ۱۰ محور اصلی برای جشنواره تعریف شد. وی افزود: در مرحله بعد شورای سیاستگذاری جشنواره متشکل از معاونت علمی، یونیدو، رئیس مرکز تحقیقات و انجمن مهندسی معدن در مرداد ماه تشکیل و شش پیش رویداد در دانشگاههای مختلف کشور برگزار کردیم که تأثیر بسزایی در جذب ایدههای نوآورانه داشت. وفاییفرد؛ اظهار داشت: با ادامه این روند توانستیم جذب رکورد ایده را با دریافت ۳۰۰ ایده در بخش معدن و صنایعمعدنی بشکنیم و ۲۰ نامزد را برای دریافت جوایز معرفی شدند. دبیر چهارمین جشنواره ایدههای ارزشآفرین با اشاره به اینکه بحث داوری با حضور ۸۰ داور از سوی دانشگاه تهران انجام شده است، گفت: این جشنواره در ۱۰ محور نوآورانه و فناورانه برگزار شد. وی عنوان کرد: فقط پنج درصد شرکتهای دانشبنیان معدنی هستند که ۱۲۰ مورداز آنها فعال هستند که با توجه به گستردگی بخش معدن متناسب نیست. وی ادامه داد: اگر جریان جذب ایده را نداشته باشیم با مشکلات زیادی مواجه میشویم. طبیعتاً چنین رویدادهایی باعث ایجاد خلاقیت میشود و بنابراین کاملاً ضروری است. خوشبختانه با پیگیریهایی که شد آییننامهای در ایمیدرو در شرف ابلاغ است تا نقشهراه حمایت از استارتآپها باشد. وفاییفرد؛ با تأکید بر اینکه دو چالش اصلی دانشبنیانها مسئله تأمین مالی و توسعه بازار است، گفت: در بحث تشکیل صندوقهای cbc برای طراحی زیستبومها تأکید داریم. بر این اساس باید تصویر کلانی از زیستبوم داشته باشیم. چرا که وقت کم است و سرعت رقابت بسیار زیاد.
دیدگاه بسته شده است.