توافق ولیعهد عربستان و اولاند درباره «سوریه بدون اسد»

ولیعهد عربستان در سفر به فرانسه با رییس‌جمهور این کشور دیدار و درباره مسایل منطقه و روابط دوجانبه بحث و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، محمد بن نایف، ولیعهد عربستان در سفر به فرانسه با فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور این کشور و مانوئل والس، نخست وزیر دیدار کرد. […]

ولیعهد عربستان در سفر به فرانسه با رییس‌جمهور این کشور دیدار و درباره مسایل منطقه و روابط دوجانبه بحث و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، محمد بن نایف، ولیعهد عربستان در سفر به فرانسه با فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور این کشور و مانوئل والس، نخست وزیر دیدار کرد.

وی در دیدار با مقامات فرانسه درباره راه‌های تحکیم روابط دوجانبه و همکاری سیاسی و امنیتی میان دو کشور بحث و گفت‌و‌گو کرد.

پرونده مبارزه با تروریسم و جنگ سوریه نیز یکی از محورهای مذاکرات وی با مقامات فرانسه بود.

دو طرف تصمیم گرفتند پرونده‌هایی را که با آن توافق شده به کمیته دوجانبه مشترک برای پیگیری ارجاع دهند.

در همین راستا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان درباره نتایج سفر ولیعهد این کشور به فرانسه گفت: مواضع ریاض و پاریس درباره توافق صلح دائم در سوریه بدون بشار اسد، رییس‌جمهور این کشور مطابق است.

وی افزود: سفر ولیعهد به فرانسه موفق بود و توافق زیادی در دیدگاه‌های دو طرف درباره مسایل خاورمیانه وجود دارد.

وی بر تطابق دیدگاه‌های فرانسه و عربستان درباره مسایل سوریه و عراق و همچنین «مداخله ایران در امور منطقه» و پرونده‌های یمن و لیبی و مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

همچنین دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد مخالفان مسلح سوریه پس از درگیری‌های شدید با داعش کنترل گذرگاه مرزی «التنف» با عراق را در دست گرفتند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن قرار دارد، اعلام کرد که گروه‌های مسلح مخالف کنترل گذرگاه مرزی التنف در حومه جنوب شرقی حمص و در مرز با عراق را در دست گرفتند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که مخالفان مسلح از طریق منطقه «محروثه» در مرز اردن با سوریه به این گذرگاه حمله کردند. داعش از حدود یک سال پیش کنترل این گذرگاه را در دست گرفته بود.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه داعش همچنان کنترل گذرگاه «البوکمال» در حومه دیر الزور بین شهرهای البوکمال سوریه و «القائم» عراق را در دست دارد.

مناطق تحت سیطره داعش و جبهه‌النصره شامل آتش‌بس در سوریه نیستند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز تأکید کرد: این ملت سوریه است که درباره سرنوشت بشار اسد تصمیم‌گیری می‌کند.

استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گفت: آیا نمی‌توانیم سوری‌ها را به حال خودشان بگذاریم تا در این باره تصمیم‌گیری کنند؟ چرا ما باید از قبل به سوری‌ها دیکته کنیم که چه بگویند در حالی که آن‌ها آزادی و فرصت ابراز عقیده دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما معتقدیم لازم است راه‌حل بحران سوریه تحت هدایت و متعلق به سوری‌ها باشد.

دی میستورا گفت که همچنان نسبت به توقف اقدام‌های خشونت‌طلبانه در سوریه با وجود نقض آتش‌بس در برخی موارد خوشبین است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وی افزود: روز گذشته ۴ تن کشته شدند که این امر بسیار اندوه‌بار است اما آیا می‌دانید که شمار کسانی که فقط دو هفته پیش کشته می‌شدند، چقدر است؟ تعداد روزانه کشته‌ها به ۱۲۰ تن می‌رسید و میانگین روزانه ۶۰ تا ۸۰ کشته بود.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: پیش از آتش‌بس چه مقدار کمک انسانی به مردم در ۱۸ منطقه تحت محاصره می‌رسید؟ هیچ. در ۱۰ روز گذشته چطور؟ ۲۴۲ کامیون حامل کمک‌های انسانی وارد ۷ منطقه از این مناطق شد.۱۱۵ هزار تن کمک دریافت کردند اما این همچنان کافی نیست.

 

دی میستورا از اظهارنظر درباره حملات هوایی روسیه در سوریه خودداری کرد و گفت: من یک میانجی و همچنین یک مسؤول سازمان ملل هستم لذا قضاوتی نمی‌کنم. فکر می‌کنم که تاریخ در مورد همه این‌ها قضاوت خواهد کرد.