بررسی عملکرد مالی و شرایط بنیادی شرکتهای ایرانخودرو و سایپا نشان میدهد این دو شرکت به جای تولید خودرو، در حال تولید زیان برای سهامداران خود هستند. ایران و کرهجنوبی به صورت همزمان خودروسازی خود را آغاز کردند، اما دستاورد ۵۰ سال خودروسازی دو کشور متفاوت بوده است. به گزارش فارس، ایرانخودرو در انتهای آذر […]
بررسی عملکرد مالی و شرایط بنیادی شرکتهای ایرانخودرو و سایپا نشان میدهد این دو شرکت به جای تولید خودرو، در حال تولید زیان برای سهامداران خود هستند. ایران و کرهجنوبی به صورت همزمان خودروسازی خود را آغاز کردند، اما دستاورد ۵۰ سال خودروسازی دو کشور متفاوت بوده است. به گزارش فارس، ایرانخودرو در انتهای آذر امسال ترازنامه فصلی خود را منتشر کرد که نشان از زیان انباشته ۱۰۴ هزار و ۴۳ میلیارد تومانی این خودروساز داشت، زیان انباشته خودرو در انتهای سال قبل ۷۳ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان بوده که تنها طی ۹ ماه، ۴۱ درصد افزایش یافته است. سایپا در انتهای آذر امسال ترازنامه فصلی خود را منتشر کرد که نشان میدهد زیان انباشته شرکت سایپا در انتهای آذر امسال به ۴۸ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان رسید که ۲۶ درصد بیشتر از زیان انباشته ۳۸ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومانی ابتدای سال خساپا بوده است. مجموع زیان انباشته این دو شرکت به میزان پنج ماه یارانه کشور بوده و کارشناسان اقتصادی معتقدند تا زمانی که قیمتگذاری دستوری و مدیریت دولت بر این دو شرکت ادامه داشته باشد، وضعیت آنها تغییری نخواهد کرد؛ البته در این میان نباید بازار انحصاری خودروساز را فراموش کرد. سایپا و ایرانخودرو، در میان ۱۰ شرکت بورسی با بیشترین زیان انباشته به شمار میروند که در صورتهای مالی فصلی خود همچنان به ثبت زیان خالص مشغول هستند. سهام شرکت ایرانخودرو در بازار دوم بورس تهران با نماد خودرو شناخته میشود، ارزش بازاری سهام شرکت ایرانخودرو در حالحاضر ۷۸ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان است. شرکت ایرانخودرو بزگترین خودروساز کشور به شمار میرود که به یکی از بزرگترین شرکتهای زیانده کشور پس از چند بانک تبدیل شده است. چند روز پیش مدیرعامل شرکت کروز که صاحب ۳۰ درصد سهام ایرانخودرو است، گفته بود که دولت با داشتن پنج درصد از سهام این شرکت، همچنان مدیریت این شرکت را برعهده دارد. سهام شرکت سایپا در بازار دوم بورس تهران با نماد خساپا شناخته میشود. ارزش بازاری سهام شرکت سایپا در حالحاضر ۴۷ هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان است. شرکت سایپا در ۹ ماهه سال جاری با رشد ۳۷ درصدی درآمدزایی که به ۵۹ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان رسید؛ در حالی که ۹ ماهه سال گذشته فروش ۴۳ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومانی داشته، هفت برابر سود ناخالص ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱، در این ۹ ماهه زیان ناخالص ثبت کرده و ۱۶۴ درصد زیان خالص بیشتری ساخته است. شرکت سایپا در ۹ ماهه سال قبل سههزار و ۷۲۷ میلیارد تومان زیان خالص ساخته بود که در ۹ ماهه امسال به ۹ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان زیان خالص رسیده است. شرکت ایرانخودرو در سال جاری رشد درآمدی متناسبی را پشت سر گذاشته است. شرکت ایرانخودرو در سال ۱۴۰۰ با ۱۰۹ هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان درآمد عملیاتی، بهطور متوسط ماهانه ۹ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. خودرو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۵ درصد افزایش درآمدزایی داشت و با ۱۸۱ هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه ۱۵ هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی دست پیدا کرد. بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت ایرانخودرو در سال ۱۴۰۰ به اسفند ماه با ۴۹ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۲۹ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان به همین ماه تعلق داشت. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند برخلاف اینکه گفته میشود صنعت خودروی ایران با کره به صورت همزمان آغاز به کار کرده ولی این کجا و آن کجا به شرایط اقتصادی کشور در سالهای گذشته بیتوجهی میکنند. به نظر میرسد تحمیل سرمایهگذاریهای غیراقتصادی، تحمیل نیروی انسانی زائد، مشروط نبودن سیاستهای حمایتی دولت، قیمتگذاری دستوری محصولات، نوسانات نرخ ارز، نظام تأمین مالی ناکارآمد، کمتوجهی به تحقیق و توسعه و… از جمله موضوعاتی بوده است که در مقابل خودروسازی ایران قرار داشته و کرهایها با این مشکلات دستوپنجه نرم نکردهاند. در همین خصوص محمدصادقی؛ کارشناس اقتصادی در این باره بیان داشت که قیمتگذاری دستوری عامل زیان انباشته شرکتهای خودروسازی در کشور است و به نظر میرسد باید شیوه قیمتگذاری این شرکتها تغییر کند. این در حالی است که یک کارشناس بازارسرمایه، علی مؤمنی؛ گفت: ایجاد انحصار در صنعت خودروی کشور منجر به قیمتگذاری دستوری شده و دولت باید از اقدامات خود در این صنعت دست بکشد. به نظر میرسد، مدیریت دولتی، قیمتگذاری دستوری، وجود نداشتن تحقیق و توسعه و بازار انحصاری از مهمترین دلایل زیاندهی این دو شرکت است و در صورتی که هر یک از این موانع برطرف و رقابت ایجاد شود، میتوان امیدوار به صنعت خودروی رقابتپذیر در کشور بود.
یک کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر تعیینتکلیف وضعیت سهام خودروسازان کشور، گفت: به دلیل پیچیدگی حقوقی و بدهبستانهایی که باید تعیینتکلیف شود، واگذاری سهامها به راحتی ممکن نیست و این گره به دست ایرانخودرو و سایپا هم باز نمیشود، بلکه در این امر حقوقدانها، سیاستگذاران و کارشناسان بورسی باید وارد عمل شوند، به زبان […]
رئیس هیئتعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خبر داد، در راستای واگذاری خودروساران به بخشخصوصی، سرمایهگذاران درخواستهایی ارائه کردهاند، برخی از آنها جزء خودروسازان بخشخصوصی هستند و ما در حال بررسی درخواستها هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، بابک احمدی؛ گفت: برای واگذاری خودروسازان به بخشخصوصی باید صلاحیت و اهلیت افراد به دقت بررسی شود و […]
دیدگاه بسته شده است.