تعیین برنده نخستین مناقصه بین‌المللی نفتی در گرو ارایه بهترین پیشنهاد فنی و مالی

شمارش معکوس ۳ ماهه شروع شد تعیین برنده نخستین مناقصه بین‌المللی نفتی در گرو ارایه بهترین پیشنهاد فنی و مالی شیوه‌های کنترلی برای سقف پاداش و دریافتی پیمانکاران نفتی اعمال می‌شود سمیه مهدوی- پس از حضور پررنگ شرکت‌های روسی  در سناریوی  مطالعات واگذاری توسعه میادین؛ درحالی که  به‌واسطه در اختیار داشتن ۷ میدان  نفتی در […]

شمارش معکوس ۳ ماهه شروع شد

تعیین برنده نخستین مناقصه بین‌المللی نفتی در گرو ارایه بهترین پیشنهاد فنی و مالی

شیوه‌های کنترلی برای سقف پاداش و دریافتی پیمانکاران نفتی اعمال می‌شود

سمیه مهدوی- پس از حضور پررنگ شرکت‌های روسی  در سناریوی  مطالعات واگذاری توسعه میادین؛ درحالی که  به‌واسطه در اختیار داشتن ۷ میدان  نفتی در سکوی نخست انعقاد قراردادهای محرمانه با ایران ایستاده‌اند،  حال نوبت به کشور مالزی رسیده است. هفته گذشته یک تفاهمنامه دیگر در لیست قراردادهای محرمانه IPC ثبت  شد. بدین‌ترتیب سرنوشت مطالعات میدان «آزادگان جنوبی» که این روزها مدام اخباری در خصوص زمان برگزاری مناقصه آن به گوش می رسد و همچنین میدان «چشمه خوش» به شرکت مالزیایی «پتروناس» سپرده شد.

میدان آزادگان از جمله مخازن پیچیده‌ای است که برگزاری مناقصه آن با حساسیت بیش‌تری نسبت به سایر میادین نفتی مواجه شده است و این احتمال و شایعه را برای واگذاری این میدان بدون برگزاری مناقصه به توتال فرانسه دو چندان کرده بود.

پیش از این نیز وزیر نفت در خصوص احتمال واگذاری توسعه آزادگان به فرانسوی‌‌ها از طریق ترک تشریفات بیان کرد هیچ قول و قراری با توتال نگذاشته‌ایم.

وزیر نفت با تأکید بر این‌که توسعه تمامی میادین نفتی ایران صرفاً از طریق مناقصات بین‌المللی انجام می‌شود، گفت: به زودی برای توسعه میدان آزادگان هم مناقصه برگزار خواهد شد. بدین‌ترتیب این سخنان زنگنه خط بطلانی بر احتمال ترک تشریفات آزادگان کشید.

امضای چندین تفاهمنامه با شرکت‌های بین‌المللی خود گواه براین ادعای زنگنه است که برای توسعه میدان انحصاری در بین شرکت‌های خارجی به منظور توسعه میادین نفت و گاز کشور وجود نخواهد داشت. بنابراین مناقصه‌گزاران بین‌المللی تا ۳ ماه آینده براساس وعده مسؤولان باید منتظر برگزاری مناقصه میدان آزادگان‌جنوبی باشند.

اینگونه که انتظار می‌رود براساس این مدل قراردادی که به شکل MOU تنظیم شده است باید به سرعت مخزن به لحاظ فنی مطالعه شده و پیشنهادات شرکت پتروناس برای تولید ۲۰ ساله ارایه شود و با سایر رقبا مقایسه صورت گیرد.

به این ترتیب براساس این مدل قراردادی شرکت‌های داوطلب در مطالعات میادین ۶ ماه فرصت دارند تا مخازن را مطالعه کنند و هم زمان اسناد مناقصه را همراه با شرکت‌های داخلی و خارجی پیشنهاد دهند.

انتظار شرکت نفت به عنوان کارفرمای از مجریان اصلی این دو پروژه این است که در یک دوره قرارداد ۲۰ ساله است و براساس آن باید ضریب بازیافت بالا رفته و از ۵٫۵ درصد ضریب ریکاوری کنونی به نزدیک ۲۰ درصد برسد. همچنین میزان تولید در میدان آزادگان باید به ۶۰۰ هزار بشکه برسد.

رقابت برای دست یافتن برسر میدان آزادگان سرعت گرفته است. پیش از این نیز شرکت‌های چینی بر این میدان حضور داشتند و تاکنون با شرکت‌هایی چون شل انگلیس، توتال فرانسه، اینپکس ژاپن، چینی‌‌‌ها تفاهمنامه همکاری امضا شده است. بنابراین شرکتی گوی سبقت را از دیگران خواهد ربود که از نظر حجم تولید تجمعی، هزینه بهره‌برداری، سرمایه‌گذاری و میزان تولید و تکنولوژی با سایر رقبا دستاورد قابل قبول‌تری را به‌دست آورد.

این پروسه طی یک فرجه ۳ ماهه به شرکت‌هایی که با آن‌‌ها تفاهمنامه امضا شده داده می‌شود تا بهترین پیشنهاد فنی و عملیاتی و مدل مالی و اقتصادی را برای توسعه این میدان مشترک نفتی ارایه کنند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در این خصوص بیان کرده است: قطعاً بهترین پیشنهاد فنی و مالی در صورتی که منافع ملی ایران را تأمین کند، برنده مناقصه میدان نفتی آزادگان خواهد شد، همچنین پتروناس هم که به جمع مطالعه‌کنندگان آزادگان پیوسته است، فرصت دارد که همزمان با انجام مطالعات، اسناد مناقصه این میدان را دریافت و نسبت به انتخاب شرکای داخلی و خارجی خود برای توسعه آزادگان اقدام کند.

غلامرضا منوچهری از ۴ معیار میزان تولید نفت از مخزن، هزینه بهره‌برداری، سود و هزینه‌های پیمانکاری تولید هر بشکه نفت و حجم تولید نفت در مدت ۲۰ ساله به عنوان مهم‌ترین ملاک واگذاری قرارداد میدان نفتی آزادگان یاد کرد و گفت: براساس مصوبه دولت، قراردادی که با شرکت برنده امضا می‌شود، ۲۰ ساله بوده که ۵ سال برای اجرا و ۱۵ سال برای بهره‌برداری از میدان پیش‌بینی شده است.

معاون اجرایی رییس و مدیرعامل بخش بالادستی شرکت پتروناس، در این خصوص اظهارکرد: این شرکت مالزیایی آماده انتقال تجربههای خود به ایران در زمینه ازدیاد برداشت از میدانهای نفتی است.

محمد انور بن طیب در پاسخ به پرسشی درباره دلیل انتخاب دو میدان یادشده برای مطالعه، گفت: ما در پروژه‌های افزایش برداشت در مالزی بسیار فعال هستیم و علاقهمندیم این فناوری و تجربهای را که در اختیار داریم، به ایران بیاوریم.

قرار است این شرکت به بررسی دیگر فرصتهای سرمایهگذاری در ایران ادامه میدهد.

«طیب» همچنین درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران گفت: باور دارم که این قرارداد‌‌ها یک پیشرفت نسبت به وضع سابق است.

منوچهری با اشاره به قراردادهای جدید نفتی گفت: این قرارداد‌‌ها ۲۰ ساله و با هدف افزایش ضریب بازیافت میدان آزادگان از ۵٫۵ به ۲۰ درصد است که تحقق آن به فناوری‌های پیشرفته افزایش ضریب بازیافت نیاز دارد.

وی بیان‌کرد: در قراردادهای جدید، دوره اجرا ۵ سال و زمان بهره‌برداری ۱۵ سال طول می‌کشد که در مجموع ۲۰ سال می‌شود اما عمر میدان‌هایی مانند آزادگان ۵۰ تا ۶۰ سال است. بنابراین پس از مدت زمان قرارداد، برداشت از این میدان‌ها ادامه می‌یابد.

ایرنا در این خصوص نوشت؛ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه درباره مناقصه میدان نفتی آزادگان گفت: این مخزن نفتی، بسیار پیچیده است و در نتیجه، مناقصه برگزار شده نیز ویژگی‌های خاصی دارد.

وی بیان‌داشت: پس از دریافت پیشنهادهای مربوط به میزان سرمایه‌گذاری (کپکس)، هزینه بهره‌برداری، سود برای هر بشکه تولید نفت، حجم تولید در ۲۰ سال و میزان بازیافت، آن‌‌ها را مقایسه می‌کنیم.

این مسؤول ادامه‌داد: اسناد مناقصه میدان نفتی آزادگان تا دو ماه آینده، آماده می‌شود تا شرکت‌ها پیشنهادهای خود را ارایه کنند.

وی درباره حضور شرکت‌های مالزی در توسعه میدان اسفندیار نیز گفت: مالزی متقاضی این میدان نیست اما سایر شرکت‌ها تمایل خود را اعلام کرده و تفاهمنامه نیز در این باره مبادله شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه درباره جذابیت میدان‌های نفتی ایران برای شرکت‌های بین‌المللی گفت: با توجه به قیمت کنونی نفت، سرمایه‌گذاری در بسیاری از منابع نفتی غیرمتعارف دیگر برای شرکت‌های بین‌المللی جذابیتی ندارد.

منوچهری افزود: به عنوان نمونه، جذابیت میدان‌های واقع در آبهای عمیق خلیج مکزیک، شیل اویل و شیل نفت کاهش می‌یابد.

وی اضافه‌کرد: در مقابل، شرکت‌های بین‌المللی تمایل می‌یابند در میدان‌های نفتی ایران و عراق که قیمت تمام شده کم‌تری دارند، سرمایه‌گذاری کنند.

این مسؤول اعلام کرد تاکنون ۱۲ تفاهمنامه امضا شده و قرار است ۱۰ تا ۱۲ تفاهمنامه دیگر نیز به امضا برسد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه درباره احتمال ایجاد کنسرسیوم بین‌المللی برای توسعه میدان‌های غرب کارون گفت: براساس قانون باید یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی در این قرارداد‌‌ها حضور داشته باشند، البته می‌توانند کنسرسیوم نیز تشکیل دهند.

منوچهری افزود: می‌خواهیم رقابت واقعی شکل بگیرد، بنابراین کنسرسیوم واحد برای غرب کارون ایجاد نمی‌شود.

وی درباره فرمول پاداش به شرکت‌های پیمانکار در قراردادهای جدید نفتی، گفت: براساس مدل قراردادی مصوب دولت، همان پاداشی را که در قرادادهای بیع متقابل در سال اول پرداخت می‌شود بر حجم تولید تجمعی در طول قرارداد تقسیم می‌کنیم.

منوچهری اضافه کرد: برای نمونه اگر قرارداد یک میلیارد دلاری برای تولید یک میلیارد بشکه نفت امضا شود، برای آن شرکت یک دلار پاداش برای هر بشکه نفت در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه‌داد: بر این اساس، اگر شرکت در دوره مشخص به تولید مورد نظر نرسد، رقم پاداش پرداخت نمی‌شود اما اگر تولید بیش‌تر شود، ممکن است رقم پاداش افزایش یابد.

 

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه یادآوری کرد: البته شیوه‌های کنترلی برای سقف پاداش و دریافتی‌‌ها وجود دارد.