در حالی شاهد فروش گسترده آیفونهای آمریکایی در کشور هستیم که در عمل به دلیل اینکه بخشی از این تلفنهای همراه رفرش و ریپک هستند، هیچگونه خدمات پس از فروش یا گارانتی مشمول آنها نمیشود و همین مسئله مصرفکنندگان را به دردسر انداخته است. به گزارش تسنیم، یکی از ملاحظاتی که درخصوص کالاهای وارداتی مطرح […]
در حالی شاهد فروش گسترده آیفونهای آمریکایی در کشور هستیم که در عمل به دلیل اینکه بخشی از این تلفنهای همراه رفرش و ریپک هستند، هیچگونه خدمات پس از فروش یا گارانتی مشمول آنها نمیشود و همین مسئله مصرفکنندگان را به دردسر انداخته است. به گزارش تسنیم، یکی از ملاحظاتی که درخصوص کالاهای وارداتی مطرح میشود مسئله خدمات پس از فروش است. هر چند که بیشتر این مسئله را در مورد خودروهای وارداتی شنیدهایم اما در واقع طیف گستردهای از کالاهای وارداتی که عمدتاً دوام چند ساله دارند باید حداقلهای خدمات پس از فروش را داشته باشند. در صورت عدم تحقق این مسئله، مصرفکننده نهایی در کشور دچار مشکلات متعددی خواهد شد. در حالحاضر یکی از حوزههایی که مصرفکننده نهایی را دچار مشکل کرده است، حوزه خدمات پس از فروش تلفن همراه به ویژه آیفونهای آمریکایی است. مدتی است که تولید آیفون ۱۳ متوقف یا بسیار محدود شده است. بنابراین بخشی از این مدلهای آیفون وارداتی به کشور رفرش و ریپک شده هستند. مشاهده شده که برخی این آیفونها را بهعنوان کالای نو به کاربران میفروشند. به همین دلیل وقتی مصرفکننده دچار مشکل میشود و میخواهد از خدمات پس از فروش یا گارانتی استفاده کند، شرکت ارائهکننده خدمات کالا را نمیپذیرد. همین موضوع سبب شکایت تعداد قابلتوجهی از خریداران این دسته از آیفونهای آمریکایی شده است. طبق گزارشی اعلام شده است که ۷۰ درصد شکایات اتحادیه دستگاههای مخابراتی، مربوط به خدمات پس از فروش تلفنهای همراه است. در همین راستا ابتدای تیرماه یکی از مسئولان وزارت صمت، با اشاره به باطل شدن مجوز برخی شرکتهای خدمات پس از فروش تلفن همراه به علت برخی تخلفها گفته بود که این شرکتها تا دو ماه آینده ساماندهی خواهند شد. یکی از مهمترین مشکلاتی در حوزه واردات آیفون وجود دارد بحث زیان مصرفکننده نهایی و هدر رفتن منابع ارزی کشور است. حجم واردات تلفنهای همراه در هر سال میلیارد دلاری است و براساس برخی گزارشها صدها میلیون دلار از این رقم صرف واردات تلفنهای همراهی میشود که هیچگونه خدمات پس از فروشی برای آنها متصور نیست. این در حالی است که در حوزهای مانند خودرو سختگیریهای زیادی در این حوزه انجام میشود. حال این سؤال وجود دارد که چرا با وجود وعدهها و مشکلاتی که مصرفکنندگان نهایی با آن مواجه هستند همچنان خبری از ساماندهی حوزه خدمات پس از فروش تلفنهای همراه نیست.
دیدگاه بسته شده است.