تشخیص اولین علایم سرطان دهان با رادیوگرافی

هانیه قنادزاده‌ـ نشست خبری یازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکی ایران برگزار شد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، دبیر علمی بخش رادیولوژی دهان، فک و صورت یازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: اولین علایم سرطان‌های ناحیه دهان می‌تواند با رادیوگرافی قابل تشخیص باشد. مهرداد پنج‌نوش اظهار داشت: در برخی مواقع مخاط روی ضایعه می‌تواند نرمال و […]

هانیه قنادزاده‌ـ نشست خبری یازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، دبیر علمی بخش رادیولوژی دهان، فک و صورت یازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: اولین علایم سرطان‌های ناحیه دهان می‌تواند با رادیوگرافی قابل تشخیص باشد.

مهرداد پنج‌نوش اظهار داشت: در برخی مواقع مخاط روی ضایعه می‌تواند نرمال و طبیعی باشد اما منشأ سرطانی در بخش‌های دیگر به ویژه در ناحیه بافت سخت وجود داشته باشد و یا حتی منشأ آن در قسمت دیگری از بدن باشد که به صورت متاستاز در داخل فک بروز کرده باشد و این متاستاز می‌تواند به صورت ضایعات فکی در رادیولوژی دیده شود.

وی در خصوص این‌که بیماران اگر به علایمی از سرطان دهان خود مشکوک باشند باید به کدام تخصص پزشکی مراجعه کنند، تأکید کرد: مراحل مراجعه بیماران مسیر مشخصی دارد، بیماران با دیدن علایمی در داخل دهان خود ابتدا باید به دندانپزشکان عمومی مراجعه کنند. گاهی ممکن است افرادی فوبیای سرطان داشته باشند و با دیدن یک آفت ساده یا تبخال داخل دهان، آن را با ضایعات بدخیم اشتباه کنند و دندانپزشک عمومی می‌تواند این اطمینان را بدهد که نیاز به درمان پیچیده‌ای ندارد و خودش آن را درمان کند.

پنج‌نوش ادامه داد: اما اگر دندانپزشک شک کند که این بیماری می‌تواند جدی تر باشد، بیمار را به متخصصان بیماری‌های دهان یا متخصصان جراحی فک و صورت ارجاع می‌دهد و آن‌‌ها با بررسی‌هایی که انجام می‌دهند اگر شک کنند که بیماری از بافت نرم این ضایعه به داخل استخوان نیز سرایت کرده، بیمار را به رادیولوژیست معرفی می‌کنند و رادیوگرافی از او به عمل می‌آید تا حدود ضایعه به لحاظ بافت سخت و نرم مورد بررسی قرار گیرد، سپس به جراح گزارش می‌شود تا نهایتاً تحت‌درمان قرار گیرد.

دبیر علمی یازدهمین کنگره سالانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران نیز گفت: اولویت اول سیاست‌های کلان نظام سلامت باید بر بهداشت و پیشگیری و پس از آن بر درمان استوار باشد.

پارساآتش‌رزم افزود: برای بالا بردن شاخص سلامت در حوزه‌های مختلف پزشکی، باید اصل پیشگیری در سیاست‌های کلان مورد توجه جدی قرارگیرد.

وی به شاخص سلامت دهان و دندان (DMF) که شامل تعداد دندان‌های پوسیده، کشیده شده و پرشده است، اشاره کرد و گفت: این شاخص در کشور ما نسبت به کشورهای خاورمیانه مطلوب تر است. اما با تمرکز بر سیاست‌های پیشگیری و توسعه آن در جامعه، مدارس و دانشگاه‌ها باید میزان آن را کاهش داد.

آتش‌رزم اظهار داشت: پوسیدگی‌های دندانی یک بحث اجتماعی اقتصادی است بنابراین اگر بتوانیم فرهنگ بهداشت دهان و دندان را در جامعه تقویت کنیم تا ملکه ذهن افراد شود، می‌توان به میزان قابل‌توجهی پوسیدگی‌های دندانی را کاهش داد.

وی افزود: همچنین اگر میزان فلوراید آب به میزانی برسد که به حفظ ساختار دندان‌‌ها کمک کند، می‌تواند در کاهش میزان پوسیدگی‌‌ها مؤثر باشد.

دبیر علمی یازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی، محور اصلی کنگره امسال را «دندانپزشکی دیجیتال» عنوان کرد و گفت: با توجه به پیشرفت علم دندانپزشکی، امسال دندانپزشکی دیجیتال به معنی استفاده از تکنولوژی دیجیتال در حوزه دندانپزشکی به عنوان تم اصلی کنگره تعیین شده است.

وی افزود: رشته‌های مختلف دندانپزشکی مانند پروتزهای دندانی، دندانپزشکی ترمیمی، رادیولوژیوی و لیزر تحت‌تأثیر این تکنولوژی قرار گرفته و روز به روز گسترش بیش‌تری می‌یابد.

 

آتش‌رزم اظهار داشت: علت اصلی گسترش این تکنولوژی این است که سرعت کار را افزایش می‌دهد، مقرون به صرفه است و دقت بیش‌تری دارد.