سهم ایرانیان در بازسازی عتبات عالیات

یک پژوهشگر تاریخ با بیان این‌که ایرانیان بیش‌ترین سهم را در بازسازی عتبات عالیات در طول تاریخ داشته‌اند، گفت: بین مردم ایران و عراق جز مرز جغرافیایی، مرزی نیست. هادی انصاری در گفت‌و‌گو با مهر، با بیان این‌که ساخت و ساز و توجه به اماکن مقدس شیعیان و حرم ائمه‌معصومین (ع) در طول تاریخ مورد […]

یک پژوهشگر تاریخ با بیان این‌که ایرانیان بیش‌ترین سهم را در بازسازی عتبات عالیات در طول تاریخ داشته‌اند، گفت: بین مردم ایران و عراق جز مرز جغرافیایی، مرزی نیست.

هادی انصاری در گفت‌و‌گو با مهر، با بیان این‌که ساخت و ساز و توجه به اماکن مقدس شیعیان و حرم ائمه‌معصومین (ع) در طول تاریخ مورد توجه ایرانیان بوده است، افزود: اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که در دوران صدارت فخرالدوله‌دیلمی در قرن ۴ هجری ساختمان آستان مقدس علوی توسط این دولت ساخته شده و قبر مطهر و رواق فعلی صحن‌سرای این حرم نیز مربوط به آن دوران است.

انصاری تصریح کرد: در دوران صفویه و دیگر دولت‌‌‌ها پادشاهان تلاش می‌کردند تا برای جلب قلوب مردم و نفوذ در بین آن‌‌ها و به وجود آوردن پشتوانه مردمی خدمات شایسته‌ای را به اعتاب‌مقدسه انجام دهد.

این خادم اهل‌بیت افزود: اقدامات و تعمیراتی که تمامی دولت‌‌‌ها در اعتاب‌مقدسه انجام داده‌اند در تاریخ موجود است که البته خوشبختانه بیش‌ترین سهم متعلق به ایرانیان بوده است.

انصاری تصریح کرد: در دوران اخیر بیش از ۵۰ سال اعتاب‌مقدسه ر‌‌ها شده و اگر در دوران صدام به عراق سفر زیارتی انجام می‌شد به وضوح آثار فرسودگی، غبار و خاک را در دیوار اعتاب‌مقدسه مشاهده می‌کردیم به گونه‌ای که حتی فرش‌های پاره و با خاک زیاد بر روی این فرش‌‌‌ها بخشی از وضعیت آن زمان اعتاب‌مقدسه بوده است.

انصاری اظهار داشت: دیدگاه ما ایرانی‌‌‌ها آن است که وقتی به اعتاب‌مقدسه سفر می‌کنیم متوجه محدودیت‌های موجود در این شهر‌‌ها می‌شویم. چرا که هم اکنون در عراق و در شهرهای مذهبی مشاهده می‌شود نتیجه ساخت‌وساز قرن‌‌‌ها و دهه‌های گذشته پادشاهان و سلاطین ایرانی که گاهی برخی اقدامات غیرایرانی هم در عراق صورت گرفته می‌باشد و بعد از آن اقداماتی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: زائران عراقی وارد صحن و سرای آستان قدس رضوی و بارگاه امام رضا(ع) می‌شوند مبهوت عظمت و گستردگی این حرم می‌شوند. با ساخت‌وساز جدید در اعتاب‌مقدسه و بهره‌برداری از صحن فاطمه زهرا(س) در نجف اشرف، مساحت ۲۲۰ هزار مترمربع در پایان کار که انتهای سال ۹۶ خواهد بود به فضای موجود افزوده می‌شود. این در حالی است که تمام صحن فعلی حرم‌مطهر امیرالمؤمنین (ع) در حال حاضر تنها ۱۲ هزار مترمربع است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در کربلا، کاظمین و سامرا، ساخت‌وسازهای بسیاری در حال انجام است.

این خادم اهل‌بیت افزود: حرکتی که در ۱۵ سال اخیر در توسعه عتبات عالیات صورت گرفته توانسته جهشی ۵۰ ساله را در اعتاب‌مقدسه به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: دیدگاه تمام شیعیان دنیا به اعتاب‌مقدسه عراق (کربلا، نجف، کاظمین و سامرا) در جهت توسعه بیش‌تر فضای این حرم‌هاست لذا آن‌‌ها اصرار دارند ضمن توسعه زیربنای آستان عتبات عالیات زائران بیش‌تری به این کشور سفر کنند.

 

انصاری گفت: وظیفه نظام، مردم، قدرتمندان مالی و فکری و همچنین معماران بزرگ آن است که در جهت توسعه فضای عتبات عالیات کمک‌های خود را افزایش دهند.