استاد دانشگاه علم و صنعت، گفت: ارتقای تکنولوژی خودروهای داخلی یکی از راههایی حل ناترازی بنزین است. به گزارش مهر، امیرحسین کاکایی؛ استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راهکارهای عبور از این بحران سوختی در کشور، گفت: مشکل ما در مرحله اول در ناترازی […]
استاد دانشگاه علم و صنعت، گفت: ارتقای تکنولوژی خودروهای داخلی یکی از راههایی حل ناترازی بنزین است. به گزارش مهر، امیرحسین کاکایی؛ استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راهکارهای عبور از این بحران سوختی در کشور، گفت: مشکل ما در مرحله اول در ناترازی بنزین، عدم توجه به حملونقل عمومی است و در مرحله بعد کیفیت پایین خودروهای داخلی در بروز این ناترازی تأثیرگذار شده است. وی در ادامه، بیان کرد: یکی از عوامل بروز ناترازی بنزین و مصرف بالای بنزین در کشور ترافیکهای سنگین است، وقتی این ترافیکهای سنگین در کشور وجود داشته باشد حملونقل ناکارآمد میشود و در مرحله بعد مصرف بنزین به صورت صعودی بالا میرود. وی در ادامه، بیان کرد: مصرف بنزین به خودی خود بد یا خوب نیست، بلکه مهم این است که چقدر از این مصرف بنزین در کشور سود میبریم؟ و باعث رشد اقتصاد میشود. مشکل ما این است که عمده بنزین مصرفی در ترافیکهای بیفایده هدر میرود و در کنار آن وقت مردم هم هدر میرود. این کارشناس صنعت خودرو، افزود: اگر توجه سیاستگذاران از بنزین و خودروی سواری بیرون بیاید و به سمت حوزه حملونقل مثل مترو، اتوبوس و… و بهبود در این حوزه برود قطعاً شاهد کاهش مصرف بنزین خواهیم بود. کاکایی؛ گفت: متأسفانه در کشور ما توسعه حملونقل عمومی یک مسئله واجب است و هیچ کس هم به این مسئله توجه نمیکند. در بروز ناترازی بنزین فقط خودرو تأثیرگذار نیست، بلکه سایر مسائل هم که ذکر شد در این امر تأثیرگذار است. وی ادامه داد: در شیوه حملونقل عمومی برق میتواند حرف خیلی خوبی برای گفتن داشته باشد و در این بین قطار و مترو سردمدار است. با استفاده از حملونقل برقی هم مصرف سوخت کم میشود و هم آلودگی کاهش پیدا میکند. مصرف انرژی بهطور قابلتوجهی کاهش پیدا میکند و راندمان نظام حملونقل بالا میرود. کاکایی؛ با بیان اینکه در اصلاح صنعت خودرو، وسایل حملونقل عمومی مثل اتوبوسها و ونها را دستکم میگیریم، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما این است که در شهرهای بزرگ حمل بار اکثراً با موتورهای دیزلی و خودروها انجام میشود، این مسئله یک معضل بزرگ است. این استاد دانشگاه علم و صنعت، توضیح داد: قبل از اینکه به این بپردازیم که تکنولوژی خودروها را باید ارتقاء دهیم، باید شیوه حملونقل را عوض کنیم. تغییر شیوه حملونقل نیازمند بودجه هم هست. البته ارتقاء در سیستم حملونقل نیازمند هزینه است. بهعنوان مثال وقتی سوخت سیانجی را توسعه دادیم هزینه زیادی هم برای تأمین زیرساخت و هم برای تأمین سوخت سیانجی متحمل شدیم. وی در ادامه، بیان کرد: برای رفتن به سمت برقی کردن خودروها باید بودجه کلانی را صرف کنیم. به همین دلیل باید توجه کنیم که صورتمسئله را درست بنویسیم. البته نظام تأمین و توزیع برق ما هم ضعفهای زیادی دارد. اگر در این شرایط خودروها را برقی کنیم عملاً دور ریختن بودجه است و آلودگی هم کاهش پیدا نمیکند. البته شاید فقط محل تولید آلودگی جابهجا شود.
دیدگاه بسته شده است.