با خرید کشتی از کره‌جنوبی، بیکاری را وارد کشور می‌کنیم

نماینده سابق مجلس از واردات کشتی از کره‌جنوبی انتقاد کرده و این مسأله را به زیان اقتصاد کشور و معیشت کارگران قلمداد کرد. به گزارش مارین‌نیوز، احمدتوکلی کارشناس مسایل اقتصادی در واکنش به موضوع واردات کشتی از شرکت هیوندای کره‌جنوبی به کشور گفت: متأسفانه گرایش بدی نسبت به واردات وجود دارد که منافع اشخاص و […]

نماینده سابق مجلس از واردات کشتی از کره‌جنوبی انتقاد کرده و این مسأله را به زیان اقتصاد کشور و معیشت کارگران قلمداد کرد.

به گزارش مارین‌نیوز، احمدتوکلی کارشناس مسایل اقتصادی در واکنش به موضوع واردات کشتی از شرکت هیوندای کره‌جنوبی به کشور گفت: متأسفانه گرایش بدی نسبت به واردات وجود دارد که منافع اشخاص و گروه‌های خاصی را تأمین می‌کند اما به جامعه آسیب می‌رساند چرا که هر کالایی که وارد می‌شود، در واقع بیکاری را وارد کشور کرده است.

این نماینده سابق مجلس اذعان داشت: در حالی که به واسطه فقر مردم، تقاضای پایین، از علل رکود کشور است، بخشی از همین تقاضای ناکافی با واردات متوجه کالای خارجی می‌شود؛ در این شرایط بیش‌ترین هم‌‌ت دولت باید برای حفظ اشتغال داخلی باشد که یکی از راه‌های آن کم کردن و منطقی کردن واردات است.

وی عنوان کرد: در دهه ۱۹۹۰ میلادی، آمریکا با این مسأله مواجه شد که فولاد کره و ژاپن ارزان‌تر درمی‌آمد و این موجب ضربه خوردن صنعت فولاد آمریکا می‌شد؛ در این حال دولت آمریکا در فاینشنال تایمز با ارایه جداولی، برای تک‌تک سازندگان فولاد در کره و ژاپن تعرفه خاصی مقرر می‌کرد تا ۸۰۰ هزار شغل خود را در بخش فولاد حفظ کند.

توکلی ابراز کرد: حال برخی مسؤولین ما که شیفته مدل لیبرال سرمایه داری غرب هستند و شوق واردات دارند، متوجه آسیبی که به کشور می‌زنند نیستند؛ البته بحث منافع مادی هم مطرح است که برخی افراد با منفعت‌طلبی همراه با فسادی که دارند، به این ماجرا می‌دمند.

وی با بیان این‌که واردات کشتی نیز مصداق همین امر است، اظهار داشت: آقای جهانگیری برای توضیح و توجیه این مشکل گفت این قرارداد در دولت قبل شروع شده و ما نمی‌توانستیم کاری کنیم؛ درحالی که دولت قبل هم به رغم شعار مخالف سرمایه داری لیبرال، عملاً همان راه را رفته است.

 

توکلی خاطرنشان کرد: حال اگر گفته مزبور با دقت بیان شده باشد مسؤولین باید قرارداد‌‌ها را تعویض کنند؛ در برخی موارد باید طرف کره‌ای را راضی کرده و حتی شاید پرداخت خسارت هم لازم باشد تا صنعت مادر کشتی‌سازی که با خون دل خوردن متخصصین و کارگران ما از جمله خود آقای جهانگیری پا گرفته است، نمیرد و با سهم جوانان بیکار ما از منابع عمومی، برای جوانان کره‌ای شغل ایجاد نکنند.