تدبیر عاجل مسؤولان برای ماشین‌آلات فرسوده تولید

تدبیر عاجل مسؤولان برای ماشین‌آلات فرسوده تولید رییس اتاق اهواز با بیان این‌که مشکلات مربوط به تولید فراوانند و هرکدام از آنها نیازمند تأمل و اتخاذ تدابیر عملی است، گفت: اما از نظر اولویت در طرح این مشکلات، به نظر می‌رسد که پرداختن به موضوع فرسودگی یا ناکارآمدی ماشین‌آلات صنعتی، معدنی، کشاورزی و لزوم برنامه‌ریزی […]

تدبیر عاجل مسؤولان برای ماشین‌آلات فرسوده تولید

رییس اتاق اهواز با بیان این‌که مشکلات مربوط به تولید فراوانند و هرکدام از آنها نیازمند تأمل و اتخاذ تدابیر عملی است، گفت: اما از نظر اولویت در طرح این مشکلات، به نظر می‌رسد که پرداختن به موضوع فرسودگی یا ناکارآمدی ماشین‌آلات صنعتی، معدنی، کشاورزی و لزوم برنامه‌ریزی جهت پایان‌بخشی به این بحران از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران شهلاعموری تصریح کرد: با نگاهی به تحولات اقتصادی پیش‌آمده در برخی کشور‌ها (ازجمله ترکیه، هند، چین و…) درمی‌یابیم که نوسازی و به‌روز کردن مستمر تجهیزات و ماشین‌آلات و استفاده از فناوری مدرن در آن کشور‌ها تا چه حد در افزایش کمی و کیفی تولید و بالتبع آن صادرات تأثیر مثبت داشته است.

وی افزود: به نظر می‌رسد که حداقل ضررهای ناشی از فرسودگی ماشین‌آلات چند مؤلفه مهم را تحت تأثیر منفی خود قرار می‌دهد. افزایش قیمت تمام‌شده و کیفیت پایین کالا را می‌توان از آثار مستقیم ناکارآمدی تجهیزات و ماشین‌آلات موجود در بخش‌های مختلف تولید دانست که این واقعیت به‌طور مستقیم بحث صادرات را تحت تأثیر خود قرارداده و می‌دهد چراکه نقش قیمت و کیفیت کالا در امر صادرات، نقشی اساسی و تعیین‌کننده به شمار می‌رود.

عموری ‌ادامه داد: باید پذیرفت که در دنیای رقابت چاره‌ای جز ارتقای کیفی کالا و کاهش هزینه‌های تولید باقی نمی‌ماند و در غیراین صورت حذف از گردونه رقابت دور از انتظار نخواهد بود، لذا در ترسیم برنامه‌های مربوط به توسعه، این انتظار می‌رود که فضای قابل قبولی برای نوسازی ماشین‌آلات (در همه حوزه‌ها) تعریف و ایجاد شود.

رییس اتاق اهواز گفت: اساساً موضوع نوسازی و به‌روز کردن تجهیزات و ماشین‌آلات جزیی از اصلاح ساختارهای تولیدی کشور است که به اقتضای علم اقتصاد این انتظار منطقی خواهد بود که هرچه سریع‌تر باید در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار بگیرد. برای مثال بسیاری از شهرک‌های صنعتی (که علی‌القاعده مرکز ثقل تولیدات صنعتی باید باشند) با مشکلات زیرساختی و تجهیزاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در اصل بقا و استمرار خود مانده‌اند. تأسف‌آور است که بیش از ۲۰ درصد محصولات کشاورزی کشور تنها به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات یا به‌روز نبودن آنها ضایع می‌شود یا متوسط عمر ماشین‌آلات فعال در بخش معدن بالای ۲۰ سال باشد، بگذریم از این‌که ماشین‌آلات و تجهیزات برخی واحد‌ها به دهه ۴۰ و ۵۰ بازمی‌گردد.

 

وی ادامه ‌داد: حال و با توجه به این واقعیت‌های تلخ، چگونه می‌توان به مصاف رقبا برخوردار و بهره‌مند از فناوری روز، رفت و بازارهای منطقه‌ای و جهانی را در دست گرفت. این معضل، یک خطر جدی است و به تدبیر عاجل مسؤولان نیاز دارد.