درگیری مغز انسان با پرسود‌ترین صنعت ۲۰۱۶

درگیری مغز انسان با پرسود‌ترین صنعت ۲۰۱۶ تا کنون به این مسأله فکر کرده‌اید که هر یک از بازی‌های رایانه‌ای کدام قسمت مغز را بیش‌تر تحت تأثیر قرار می‌دهند؟ به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از پرسود‌ترین صنایع جهان در سال جاری میلادی به شمار می‌رود و تا چند ماه پیش گفته می‌شد سود این […]

درگیری مغز انسان با پرسود‌ترین صنعت ۲۰۱۶

تا کنون به این مسأله فکر کرده‌اید که هر یک از بازی‌های رایانه‌ای کدام قسمت مغز را بیش‌تر تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از پرسود‌ترین صنایع جهان در سال جاری میلادی به شمار می‌رود و تا چند ماه پیش گفته می‌شد سود این صنعت در سال جاری ۷۸ میلیارد دلار خواهد بود و آمریکا، اروپا و آسیا و آمریکای لاتین هر یک سهمی ۳۰ تا ۳۹ درصدی از این سود را به خود اختصاص خواهند داد.

بر طبق آمار کشور ما نیز به‌طور متوسط ماهانه ۲۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه می‌کند و با این هزینه ایران یکی از پرمخاطب‌‌ترین کشور‌ها در این صنعت پرسود به شمار می‌رود.

پیشرفت و محبوبیت این صنعت در بین تمامی گروه‌های سنی موجب شد تا لقب پرسود‌ترین صنعت جهان در سال جاری میلادی را از آن خود کند و جمعیت بالایی از مردم جهان را در دایره طرفدارانش قرار دهد.

حرکت، هیجان، تنوع، درگیری بخش‌های مختلف مغز، هماهنگی دست‌ها، خشونت، تحریک عواطف و احساسات، یادگیری کارهای گروهی، افزایش بهره هوشی و بسیاری مؤلفه دیگر در این صنعت پرسود و متنوع گنجانده شده است.

به نظر شما این صنعت پر سود که حداقل یکی از اعضای هر خانواده با آن درگیر هستند و خو گرفته‌اند، چه نام دارد؟ اثرات مثبت و منفی این صنعت بر جسم و سلامت به چه میزان است؟ و این صنعت همان‌طور که برای سازندگانش سودآور است به همان میزان نیز به مخاطب نفع می‌رساند؟

درست حدس زدید بازی‌های رایانه‌ای با تنوع و همه‌گیری در دنیای رایانه و گوشی‌ها و تلویزیون‌های هوشمند لقب پرسود‌ترین صنعت را به خود اختصاص داده‌اند و بسیاری از مردم جهان را به سمتی هدایت کرده‌اند که بخش اعظمی از زمان خود را صرف این بازی‌ها کنند.

دسته‌بندی بازی‌ها و تأثیرات آنها

اگر بیش‌تر به سراغ بازی‌هایی می‌روید که نیازمند واکنش سریع و لحظه‌ای هستند بدانید در هنگام این بازی آن بخش از مغز که حرکات حسی را کنترل می‌کند فعال است.

افرادی که بیش از حد درگیر بازی‌های رایانه‌ای هستند و اطرافیان آن‌ها تغییراتی در حالات روحیشان حس می‌کنند باید بدانند قسمت لوب پیشانی مغز آن‌ها که از نواحی مهم حرکتی به شمار می‌رود بلااستفاده مانده است.

بازی‌هایی که به تفکر منطقی نیاز دارند قشر جلویی مغز را فعال می‌کند و در بازی‌های خشن کمربند قدامی که وظیفه درک و برنامه‌ریزی را برعهده دارد فعال می‌شود.

اما برای افرادی که شادی را می‌پسندند پیشنهاد می‌شود به سراغ بازی‌هایی بروند که حس یادگیری و دریافت پاداش را به فرد می‌دهد زیرا در این بازی‌ها دوپامین که نوعی پیام‌رسان عصبی است و در اصطلاح شادی آور نامیده می‌شود، ترشح می‌شود.

از سویی دیگر نباید فراموش شود که بازی کردن بیش از حد به خصوص بازی‌های خشونت‌آمیز خلق و خوی خشونت را در افراد پرورش می‌دهد و اگر بازی‌های رایانه‌ای ادامه دار باشد در طول یک هفته می‌تواند عملکرد عاطفی فرد را تحت تأثیر قرار دهد، همچنین بر طبق تحقیقات اضطراب و استرس در افرادی که بیش از دیگران بازی‌های خشن انجام دهند، نمود دارد.

در کنار درگیری‌های مغز در اثر بازی‌های رایانه‌ای به خصوص بازی‌های آنلاین که وصف آن‌ها در ابتدا گفته شد این نوع بازی‌ها می‌توانند برای گروهی اثرات مثبت در پی داشته باشد.

تقویت مهارت همکاری و کار گروهی، حل مشکلات بر اثر مهارت آموزی‌هایی که به واسطه بازی‌ها به دست آمده، چرخش ذهن، همکاری دست و چشم، مسیریابی، تقویت حافظه، افزایش بهره هوشی، افزایش خلاقیت، تحریک مغز در گروه‌های با بیماری خاص و ….. می‌تواند بخشی از این پیامدهای مثبت باشد و شاید در آینده‌ای نزدیک بازی‌های رایانه‌ای در لیست درمان‌های پزشکی برای برخی گروه‌های خاص نیز قرار گیرد.

همراه با مزایای بازی‌های رایانه نباید از مضرات آن نیز غافل شد هرچند این مضرات و تهدیدات بیش‌تر متوجه افرادی خواهد بود بیش از حل معمول در معرض بازی‌های رایانه‌ای و امواج رایانه، گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ و تبلت قرار می‌گیرند.

این تأثیرات منفی شامل، افزایش واکنش‌های خشونت‌آمیز در افراد، سرکوب احساسات، چاقی، کاهش تمرکز، کاهش بازدهی افراد در فعالیت‌های مختلف، خطر بروز تشنج در بیماران خاص، افسردگی، بی‌حوصلگی، تندخویی و پرخاش در کودکان و …. می‌باشد.

و در پایان؛

 

در این گزارش تلاش شد علاوه بر ارایه اطلاعات در خصوص تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای بر مرکز فرمان بدن به مضرات و مزایای استفاده از آن نیز پرداخت شود، با این اطلاعات می‌توان نتیجه گرفت از هر وسیله و نرم‌افزاری به اندازه نیاز و درست استفاده شود می‌توان بالا‌ترین بهره را از آن برد، پس بهتر است در استفاده از فضای مجازی که بازی‌های رایانه‌ای نیز بخش کوچکی از آن هستند تعادل را رعایت کنیم.