اختصاص۶۵ درصد درآمدهای دولتی معادن به امور زیربنایی

وزیر صنعت و معدن خواستار شد اختصاص۶۵ درصد درآمدهای دولتی معادن به امور زیربنایی  گروه معدن و زمین -وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید ۶۵ درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن برای امور زیربنایی این بخش اختصاص یابد اما طی چند سال گذشته بیش‌ترین رقمی که به این بخش اختصاص یافته ۱۳ […]

وزیر صنعت و معدن خواستار شد

اختصاص۶۵ درصد درآمدهای دولتی معادن به امور زیربنایی

 گروه معدن و زمین -وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید ۶۵ درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن برای امور زیربنایی این بخش اختصاص یابد اما طی چند سال گذشته بیش‌ترین رقمی که به این بخش اختصاص یافته ۱۳ درصد بوده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا نعمت‌زاده در بازدید از معادن شهرستان نهبندان اظهارکرد: خراسان‌جنوبی از نظر مواد معدنی بسیار غنی است.

وی با اشاره به وجود معادن غنی سنگ گرانیت در نهبندان، بیان‌کرد: در حال حاضر به دلیل رکود بخش ساختمان و محدودیت در صادرات؛ تولید سنگ گرانیت افت پیدا کرده و امیدواریم مصارف جدید برای سنگ گرانیت در کشور ایجاد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت استفاده از سنگ گرانیت در سنگ فرش معابر، ساختمان را از جمله مصارف این سنگ عنوان کرد و گفت: باید کمک کنیم مصارف این سنگ در داخل و خارج از کشور افزایش پیدا کند.

نعمت‌زاده با اشاره به وجود ۵۰ معدن در منطفه شاهکوه، عنوان داشت: از این تعداد در حال حاضر ۴۰ معدن فعال بوده و اغلب این معادن در امور زیربنایی مشکل دارند.

وی با بیان این‌که طبق قانون معادن باید ۶۵ درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن برای هزینه کرد امور زیربنایی معادن اختصاص یابد، بیان‌داشت: با این وجود طی چند سال گذشته بیش‌ترین رقمی که به این بخش اختصاص یافته ۱۳ درصد بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که همچنین ۱۵ درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن باید در اختیار استانداری‌ها قرار گیرد تا برای امور عمرانی مردم محلی منطقه معدنی هزینه شود که در چند سال گذشته تخصیص نیافته است، افزود: با توجه به این‌که در فصل بودجه قرار داریم نمایندگان پیگیری کنند که اگر این بودجه‌ها در معادن هزینه شود شرایط عوض خواهد شد.

نعمت‌زاده با اشاره به مشکل معدن‌داران در زمینه برق نیز گفت: در این زمینه همفکری با وزارت نیرو و استانداری خواهیم داشت تا مشکل حل شود.

وی در ارتباط با مشکل بازارچه‌های مرزی استان نیز گفت: با توجه به این‌که تصمیم‌گیری در این زمینه با هیأت وزیران است با وزارت کشور توافق کردیم و به دولت نیز ارسال شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مصوبه در کمیسیون‌‌ها تأیید و بازارچه‌های استان تثبیت شده‌اند اما مصوبه دولت هنوز آماده نشده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با مشکل خام‌فروشی معادن استان نیز گفت: یکی از اهداف سفر این است که بتوانیم فرآوری سنگ‌های معدنی در استان را توسعه دهیم.

نعمت‌زاده اضافه‌کرد: در این زمینه صحبت‌هایی با آستان قدس انجام شده تا واحد سنگ بری و فرآوری سنگ را با استانداردهای بین‌المللی در منطقه ایجاد شود و علاوه بر این بخش خصوصی نیز در این زمینه تشویق می‌شوند تا سنگ‌‌ها تبدیل به کالای ارزشمند شوند.

ایمیدرو از مشارکت آستان قدس رضوی در حوزه اکتشاف معادن استقبال می‌کند

همچنین در ادامه این بازدید مهدی کرباسیان، رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: این سازمان از مشارکت آستان‌قدس‌رضوی در حوزه اکتشاف معادن استقبال می‌کند.

کرباسیان گفت: سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف موضوع بسیار مهمی است لذا ایمیدرو آماده همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این بخش است.

وی تصریح کرد: ایمیدرو برنامه‌های وسیعی برای اکتشاف معادن با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی دارد و در نظر دارد بخش اکتشاف را توسعه دهد.

کرباسیان ادامه داد: خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های معدنی کشور است و در دولت یازدهم با کمک ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، موفق به اکتشاف ۶۰ هزار کیلومتر شدیم و نتایج خوبی هم حاصل شده است.

وی با بیان این‌که جزییات فعالیت‌های اکتشافی انجام شده در جلسه شورای اداری استان خراسان‌جنوبی بیان خواهد شد، اظهارکرد: به جز زغال سنگ که ظرفیت‌های خوبی دارد، این استان ذخایر خوبی از طلا، کرومیت و آهن هم توسط کارشناسان ایمیدرو کشف شده که کار بسیار ارزشمندی است.

کرباسیان اظهار امیدواری‌کرد: با تکمیل اکتشافات معدنی، آینده استان خراسان جنوبی متحول شود و با ایجاد کارخانه‌های فرآوری، شاهد رشد و توسعه اشتغال در استان باشیم.

داوود شهرکی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حاشیه بازدید از این معادن در جمع خبرنگاران اظهارکرد: معدن پیر رستم یکی از معادن سنگ گرانیت نهبندان بوده که در زمینه تولید سنگ‌های تزیینی و گرانیت فعالیت دارد.

داوود شهرکی، ظرفیت سالانه این معدن را۱۴ هزار تن عنوان کرد و گفت: این معدن برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی در ارتباط با معدن ده مرغ نیز گفت: این معدن با ظرفیت سالانه ۳۰ هزار تن در سال زمینه اشتغال ۵۱ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

عملیات اجرایی معدن طلا در نهبندان آغاز شد

 در ادامه این مراسم عملیات اجرایی معدن طلای هیرد نهبندان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان در مراسم آغاز عمیات اجرایی این پروژه اظهارکرد: نهبندان یکی از قطب‌های معادن استان است.

رضا اردونی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی معدن طلای نهبندان عنوان کرد: این معدن ذخیره بیش از ۵ میلیون تن طلا با عیار ۹۲ صدم گرم در تن را دارد.

وی سرمایه‌گذاری برای این معدن را ۲۰میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این پروژه توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وابسته به ایمیدرو اجرایی می‌شود.

اردونی با بیان این‌که بیش از ۸۵ معدن در این شهرستان پروانه بهره‌برداری گرفته است، تصریح‌کرد: از ابتدای سال تاکنون ۵ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی در شهرستان نهبندان صادر شده است.

 

وی عنوان‌کرد: این پروانه‌های بهره‌برداری در زمینه استخراج گرانیت با مجموع ذخیره بیش از یک میلیون و ۷۰۰هزار تن بوده و سرمایه‌گذاری انجام شده در این معادن بالغ بر ۴۷ میلیارد ریال بوده است.