راهکار گذر از تابستان داغ ۱۴۰۳؛ کاهش آب کشاورزی

مرضیه نیکخواه ـ وضعیت بارش برف و باران در زمستان آنقدر ناامیدکننده بوده که در برخی شهر‌ها مسئولان نماز باران خواندند و در برخی شهر‌ها از حالا اعلام خطر کرده‌اند! کافی است به آسمان فصل زمستان نگاه کنید تا از حالا بتوانید وضعیت تابستان سال آینده را پیش‌بینی کنید؛ جایی که نه بهارش نکوست و […]

مرضیه نیکخواه ـ وضعیت بارش برف و باران در زمستان آنقدر ناامیدکننده بوده که در برخی شهر‌ها مسئولان نماز باران خواندند و در برخی شهر‌ها از حالا اعلام خطر کرده‌اند! کافی است به آسمان فصل زمستان نگاه کنید تا از حالا بتوانید وضعیت تابستان سال آینده را پیش‌بینی کنید؛ جایی که نه بهارش نکوست و نه سالش پر از بارش رحمت الهی. برخلاف پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه در سال ۱۴۰۲، پاییز و زمستان پُربارشی را خواهیم داشت، بارش‌های سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال‌آبی گذشته کاهشی ۳۲درصدی دارد و بارش‌های مناسب یک هفته اخیر نیز نتوانسته در میزان کلی کم‌بارشی امسال، اثر قابل‌توجهی بگذارد. میزان بارش‌های سال آبی جاری از ابتدای مهر تا هفتم بهمن‌ماه، ۶۱٫۴ میلیمتر بوده که این رقم نسبت به متوسط آمار بارش‌های درازمدت کاهشی ۴۳درصدی را نشان می‌دهد. در واقع اگر امسال یک سال نرمال بارشی بود، باید تا این زمان از سال، میزان بارش‌های کشور از مرز ۱۰۰ میلیمتر عبور می‌کرد. با در نظر گرفتن این شرایط به نظر می‌رسد که ایران وارد چهارمین سال خشکسالی شدید خود شده و شرایط حاکی از این است که تابستان بسیار سختی را خواهیم داشت. کاهش بارش‌‌ها علاوه بر اینکه کشور را در زمینه تأمین آب شُرب، کشاورزی و صنعت دچار چالش می‌کند، باعث عدم آبگیری تالاب‌‌ها و دریاچه‌ها نیز شده است و به نظر می‌رسد که باید از همان روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳، منتظر طوفان‌های گرد و غبار باشیم.

آب بخش کشاورزی کاهش یابد

حال سؤال این است که چگونه می‌توان از تابستان جهنمی سال آینده بدون داشتن آب کافی گذر کرد؟ در همین رابطه، الهه موحدی؛ کارشناس ارشد محیط‌زیست، به تسنیم، گفت: خشکسالی واژه غریبه‌ای برای کشور ما نیست و به سبب قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک جهان، همواره کشوری هستیم که در معرض خشکسالی است اما در سال‌‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، اثر این خشکسالی‌‌ها و دوره آن‌ها طولانی‌تر شده است. خشکسالی در سال‌های اخیر همواره کشور ما را تحت‌تأثیر قرار داده به‌طوری که سرانه آب در دسترس هر ایرانی از حدود هفت‌هزار مترمکعب در نیم قرن پیش، به ۱۲۰۰ مترمکعب نزدیک شده که عدد بسیار کمی است. این کارشناس ارشد محیط‌زیست، درباره مصرف آب کشاورزی، گفت: تغییر الگوی کشت در نقاطی که دچار تنش آبی شدید هستند و یا اجرای طرح نکاشت در برخی نقاط با توجه به شرایط آبی کشور ضرورت دارد. کشاورزی اصلی‌‌ترین مصرف‌کننده آب است و هر اقدامی که لازم است انجام شود، باید از این بخش شروع شود. درحالی که میانگین مصرف آب کشاورزی در کشورهای جهان حدود ۶۰ درصد است، این آمار در کشور ما حدود ۹۰ درصد که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.